رادیو دریاکنار؛ صدای پرطنین مردم
یکی از راه های مقابله با وضعیت موجود شفافیت و مطالبه آن توسط مردم است جهت ارتباط با رادیو دریاکنار با شماره (09351487009) تماس حاصل فرمایید شنونده صدای پرطنین شما مردمان عزیز هستیم ...
گفتگوی رادیویی با آقای عبدالرسول عباسی، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (روز پرستار)
نگارش مصاحبه: جلیل آقا محمدی
مصاحبه: سعاد نصاری
کسی که وقت سحرسخت کوش و بیدار است
فرشته ای است که نام خوشش پرستار است
سلامتی وجودش بخواهم از یزدان
یقین که حافظ او ذات پاک دادار است
- با تقدیم سلام ادب و احترام محضر یکایک شما عزیزان شنوندگان رادیو دریا کنار
خجسته میلاد با سعادت پرستار عاطفه ها حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار را به همه پرستاران و منادیان انسانیت و ایمان تبریک و تهنیت عرض می نماییم. سلامتی، بهروزی و توفیق روزافزون این عزیزان را از درگاه ایزد منان مسئلت داریم امروز افتخار این رو داریم در محضر جناب آقای عبدالرسول عباسی رئیس محترم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر باشیم.
- جناب آقای عباسی ضمن خدا قوت و تبریک این روز عزیز کلیاتی از مجموعه پرستاری استان ارائه بفرمایید؟
عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه شنوندگان عزیز برنامه. میلاد فرخنده حضرت زینب کبری و روز پرستار را خدمت عزیزان تبریک عرض می کنم.
ما در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر حدود هیجده بیمارستان دولتی و غیردولتی داریم در این بیمارستان ها حدود 2600 نفر از همکاران ما مشغول ارائه خدمت هستندکه عمده همکاران در گروه پرستاری مشغول به خدمت هستند و این عزیزان معمولا در بخش های مختلف پرستاری بیمارستان ها و عمدتا در بالین بیمار و در حضور بستر بیماران ارائه خدمت می کنن که عمده این عزیزان هم قشر جوان پرستاری هستند
- مطالبات پرستاران تا چه حد مورد حمایت مسئولان واقع می گردد؟
عمده مطالباتی که همکاران ما در حوزه پرستاری دارند بخشی از آن بر می گردد به وضعیت معیشتی و بخشی هم بر می گردد به مطالباتی که در حوزه کمبود نیروی انسانی که ما در بیمارستان ها با آن درگیر هستیم در حوزه مطالبات پرستاری تمام تلاش مسئولین دانشگاه در پرداخت مطالبات به موقع همکاران هست حالا زمانها ممکن است در پرداخت ها کم و زیاد شود اما پرداخت ها رو دانشگاه در این تیم جدیدی که ما در خدمتشان هستیم و در این بیست ماهی که تیم مدیریتی دانشگاه به عهده گرفتن ما 28 مورد اضافه کار همکاران را دانشگاه توانسته پرداخت کند و حالا بحث تعرفه پرستاری همکاران هست بحث تعرفه پرستاری هم به شکل آلان ما توانستیم تا مهرماه 1401 پرداخت کنیم زیر ساخت های مربوطه نرم افزار آن انجام می شود تا ان شاء الله پرداخت ها تعرفه پرستاری را هم بتوانیم در استان و بیمارستان های دانشگاهی انجام بدهیم.
عمده مطالبات و درخواست هایی که همکاران دارند درخواست هایی است که در حوزه دانشگاه هست و مطالبه جدی ریاست دانشگاه و معاون ایشان هست و از طریق همه نهادها از جمله وزا ت بهداشت و سازمانهایی که در ارتباط با وزارت بهداشت هستند پیگیری هست بخصوص کمبود نیروی انسانی که حالا در واقع کمبود نیروی انسانی بیشتر از آنکه بخواهد صدمه به گروه پرستاری وارد کند بیشترین صدمه متوجه مردم می شود. ما در آزمون استخدامي که اخیرا در دانشگاه داشتیم تقریبا از 85 مجوزی که از سال گذشته بود با پیگیریهای که ریاست محترم دانشگاه داشتن 84 نفر از 85 مجوز را به حوزه درمان دادند
که بخشی از عمده مشکلات را که ما در حوزه پرستاری داریم بتوانیم با نیروهایی که توزیع می کنیم به بیمارستان ها و حمایتهایی که در حوزه مسئولین بیمارستان از پرستاران تا بتوانیم بخشی از کمبود ها را جبران کنیم
- همه پرستاران خاطرات تلخ و شیرین بسیار دارند شیرین ترین خاطره دوران پرستاری خود را بیان بفرمایید.
عمده خاطرات که ما آریم و همانطور که خودتان هم اشاره کردید خاطرات تلخ و شیرین است. خاطرات شیرین بیشتر به مواقعی است که جان یک مریص را نجات دادیم و حالا خاطره ای که می خواهم تعریف کنم مربوط به بیمارستان نمی شود می خواهم عرض کنم در حوزه پرستاری شغل پرستاری صرفا به بیمارستان ختم نمی شود
ما توفیق این رو داشتیم که در سال 98به حج تمتع مشرف بشویم که در چادرهای منا زائرین یکی از زائران لقمه غذا گلویش گیر کرد و حضور من و همکاران پرستاری که آنجا داشتیم توانستیم کمک کنیم که از مرگ حتمی نجاتش بدهیم خب این خاطره واقعا در ذهن من ماند از این جهت این خاطره را تعریف می کنم که بتوانیم در مردم سواد سلامت را ارتقا بدهیم خیلی از کارهایی که ما می توانیم انجام بدهیم و به عنوان فرد عادی انجام بدهیم نه اون فردی که تخصص داره ما می توانیم مهارتهای پرستاری اولیه را یاد بگیریم همین کسی که غذا گیر کرده چطور بتوانیم نجاتش بدهیم و زندگی را به وی برگردانیم تخصص خاصی هم نمی خواهد مهارتی است که همه می توانیم یاد بگیریم من خواسته ام از مردم عزیز و از هم استانی ها و همشهری ها این است که بیایند سواد سلامت و ارتقاء مهارت هایی که می توانند باعث بشوند حداقل جان یک عزیزی را که ممکن است آن عزیز از خانواده خودشان هم باشد نجات بدهند را فرا بگیرند و ما هم در خدمتشان هستیم هر کجا و هر ارگانی که بخواهد کمک می کنیم در امر آموزش های عمومی ما و همکارانمان در دانشگاه علوم پزشکی و در هئیت مدیره نظام پرستاری در خدمت مردم عزیز هستیم
احسنت بر شما و پیشنهاد عالی و ارزنده شما
- می شنویم سخن آخر شما با بوشهری های عزیز ...
من از همه هم استانی های عزیزمان تقاضا می کنم در کنار همکاران و در کنار عزیزان ما در بیمارستان ها باشند کمک کنند که ما بتوانیم مراجعات غیره ضروری به اورژانس ها کم بکنیم. ما اگر بتوانیم سواد سلامت را در خودمان ارتقاء بدهیم اگر بتوانیم همکاری داشته باشیم با حوزه پرستاری در مراجعین که بتوانیم کم بکنیم مثلا در کرونا همه شاهد بودند که ما مراقبت های بود که مردم و همراهان مریص هم می ترسیدن انجام دهند و این پرستارها بودند که اون مراقبی که خودشان داشتند توانستند در کنار مردم باشند ما سعی می کنیم با افزایش سواد سلامت خودمان با پتانسیلهای که می توانیم ارتقاء بدهیم می توانیم بار مراجعه به بیمارستان کم بکنیم از این طریق بتوانیم به حوزه درمان هم کمک کرده باشیم
بینهایت از شما سپاسگزارم که وقت خودتان را در اختیار ما و مردم عزیز قرار دادید آرزوی سلامتی و تندرستی و موفقیت برای شما و کادر محترم پرستاری دارم
پرستاران هرکجا باشند زندگی همانجا است و بی نهایت سپاس از همراهی همیشگی شما شنوندگان عزیز دریا کنار
خدا نگهدار
نظرات
0