آخرین اخبار
راه‌اندازی مراکز نوآوری و رشته‌های دریایی راهبرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوشهر
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر گفت: راه‌اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی، ایجاد رشته‌های مرتبط با دریا و توسعه خوابگاهی سه راهبرد مهم این دانشگاه است.

احسان بهمیاری در برنامه یکشنبه‌های پاسخگویی درجمع خبرنگاران افزود: راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی برای سه دانشکده فنی و حرفه ای فعال در استان بوشهر از جمله برنامه های این دانشگاه است.

وی ادامه داد: نخستین مرکز نوآوری و کارآفرینی برای دانشکده الزهرا بوشهر با توجه به رشته‌های خاص و درآمدزای فعال در این دانشکده در حوزه صنایع خلاق، نهایی شده و در آستانه راه‌اندازی است.

وی تاکید کرد: انتظار است در مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشجویان با خلق ایده های جدید در کنار هم فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوشهر هدف از راه اندزای مرکز نوآوری و کارآفرینی را دانش‌افزایی و ترویج مهارت‌های کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و تبدیل ایده به عمل عنوان کرد.

ایجاد رشته‌های دریایی نیاز بوشهر

 

بهمیاری دریا را از قابلیت‌ها وظرفیت‌های استان بوشهر عنوان کرد و گفت: انتظاری که از دانشکده فنی و حرفه ای می رود این است که این مرکز آموزشی دارای رشته‌های دریایی باشند و دانش آموزان مجبور نباشند برای فراگیری تخصصی این رشته‌ها به شمال کشور بروند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوشهر رشته‌های دریایی ندارد گفت: با توجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب بر ضرورت توسعه دریامحور و با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه استان در این بخش می‌طلبد این رشته‌ها توسعه یابد.

بهمیاری افزود: در همین ارتباط برای نخستین بار با هماهنگی و رایزنی که با کارخانه نیروی دریایی انجام شده بزودی رشته تعمیرات موتورهای دریایی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی می‌شود.

وی راه‌اندازی رشته‌های لیسانس دریانوردی و مخابرات دریایی متناسب با وجود کارخانه های کشتی سازی فعال در استان بوشهر و کلینیک‌های تعمیرات خودرو را از دیگر برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد.

به گفته بهمیاری با توجه به قطعه‌های مختلفی که در حوزه صنایع دریایی و نفت و گاز به کار برده می‌شود؛ راه اندازی مرکز ساخت قطعه از جمله دیگر ضرورت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که باید به آن پرداخته شود.

توسعه خوابگاه‌ها ضرورت دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوشهر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۳۰ دانشجوی پسر و ۳۵۰ دنشجوی دختر از دانشگاه فنی و حرفه‌ای این استان از خوابگاه استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: هرچند سعی شده در حوزه رفاهیات دانشجویان گام‌های موثری برداشته شود اما همچنان در زمینه خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر بامشکلاتی روبرو است.

بهمیاری ادامه داد: با راه اندازی خوابگاه پسرانه با ظرفیت ۱۸۰ نفر مشکلات خوابگاهی در بخش پسران کمتر اما در بخش دختران با توجه به نیاز و ضرورت نوسازی این خوابگاه مشکلات بیشتری وجود دارد.

وی با اشاره به تامین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان در بخش تجهیزات کارگاهی گفت: ۷۰ درصد آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای کارگاهی و عملی و ۳۰ درصد تئوری است براین اساس تامین و تجهیز کارگاه‌ها از جمله الزام‌های آموزشی این دانشگاه به شمار می‌رود که رفع این مشکل به همتی مضاعف نیاز دارد.

کمبود هنرستان‌های فنی و ضرورت توجه به گسترش آنها در بوشهر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر گفت: در زمان حاضر ۴۰ درصد دانشجویان این دانشگاه غیر بومی این استان هستند.

بهمنیاری افزود: با وجود تمام اقدامات و ظرفیت‌های ایجاده شده در دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر اما هنوز این دانشگاه در این استان شناخته شده نیست.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان تنها دانشکده مهارتی کشور به خوبی در استان بوشهر معرفی و به این وسیله بتوانیم در حوزه دانشجویی جذب بهتری داشته باشیم.

بهمیاری اضافه کرد: حیات رشته‌های فنی و حرفه‌ای وابسته به توسعه هنرستان‌ها در آموزش و پرورش است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر گفت: اگر در استان توسعه رشته‌ای در بسیاری از رشته‌های فنی و حرفه ای وجود ندارد به دلیل نبود دانش آموزان هنرستانی است.

به گفته بهمیاری استان فارس بیشترین توسعه را در رشته‌های هنرستانی دارد و همین امر باعث شده امروز بیشترین دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر از استان فارس تامین می‌شوند و این دانشجویان در بوشهر آموزش و بعد از گذراندن دوره تحصیل به استان خود بازمی‌گردند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته مبنای ایجاد یک رشته در دانشگاه فنی و حرفه ای آمار دانشجویان هنرستان‌های آن استان است و به این صورت نیست که شورای گسترش رشته‌ها مجوز هر رشته ای را بدهد بر همین اساس راه اندازی رشته‌ها براساس نیازسنجی انجام شده صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: فلسفه ایجاد دانشکده فنی و حرفه‌ای کنگان در دل صنعت این است که متناسب با نیاز صنایع موجود در استان نیرو تربیت شود هرچند تاکنون توانسته ایم این نیاز را برطرف کنیم اما این دانشگاه ظرفیت تربیت بیش از این تعداد نیرو در قالب رشته های مختلف را دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: توسعه مهارت و تربیت تکنسین از هدف‌ها و محور دانشگاه فنی و حرفه ای است که تا پنج سال‌ پیش به این موضوع توجه نشده بود اما تلاش شده در پنج سال اخیر توجه ویژه ای به این بخش صورت گیرد.

بهمیاری با بیان اینکه متناسب با نیاز صنایع نیروی کار تربیت و تامین می‌شود اظهار کرد: در زمان حاضر ۷۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر جذب مشاغل تعریف شده در استان می شوند.

وی در خصوص نبود برخی رشته‌ها از جمله رشته جوشکاری در دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر گفت: برخی از رشته های فنی و مهارتی بسیار گران هستند که براساس برنامه ریزی انجم شده تلاش می‌شود با استفاده از توان و ظرفیت صنایع موجود در استان این رشته‌های تحصیلی راه اندازی شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر ادامه داد: با توجه به اینکه دانشکده فنی و حرفه ای کنگان طی ۲ سال گذشته به صورت مجازی اداره می‌شد با پی‌گیری و رایزنی انجام شده با سازمان فنی و حرفه‌ای تلاش شد با استفاده از امکانات خوابگاهی و کارگاهی این سازمان زمینه آموزش حضوری این دانشجویان فراهم شود.

بهمیاری افزود: در زمان حاضر اکنون ۳ هزار و ۱۰۰ دانشجو (یک هزار و ۴۰۰ دانشجوی دختر و یک هزار و ۶۰۰ دانشجوی پسر) در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر در قالب ۳۶ رشته تحصیلی در ۲۲ رشته مقطع کاردانی و ۱۴ رشته کارشناسی در سه دانشکده فنی و حرفه ای امام خامنه ای پسرانه و الزهرا بوشهر و کنگان مشغول به تحصیل هستند.

وی تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه را هشت نفر اعلام کرد و گفت: ۲۰۰ استاد حق‌التدریس با دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر همکاری می‌کنند.

شناسه خبر : 5256
تاریخ : 1401/10/25 17:20:33
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/pnWyyP
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #مراکز نو آوری #دانشگاه فنی و حرفه ای #استان بوشهر #نشریه دریاکنار #رشته های دریایی

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.