گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
راه اندازی مرکز ملی مهارت نفت، گاز پتروشیمی کشور در شهرستان عسلویه
در حال حاضر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر با ۱۵ مرکز آموزشی ثابت و ۱۷۸ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در کلیه شهرستانهای استان فعالیت می کند. با توجه به ظرفیت های استان، گروه های هدف ما در 15جامعه هدفی جهت برنامه ریزی آموزشی، ارزیابی و اثربخشی این آموزشها تقسیم می شوند

این شماره از نشریه دریاکنار، بخش"گپ و گفت با مسئولین"، اختصاص دارد به جوانترین مدیرکل که تامین کننده نیاز استان در دو مبحث مهم 1. تربیت نیروی کارآمد و حرفه ای و 2. پدیدآوردن فن یا تخصص های مدرن می باشد، ایشان کسی نیست جز جناب عبدالمجید دراهکی؛ مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای استان بوشهر که فرصتی دراختیار ما قراردادند تا در گرامیداشت هفته دولت خدمت ایشان باشیم و اقدامات ایشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم:

شرح مختصری از اداره کل فنی و حرفه ای استان و فعالیتهای تحت نظارت را بیان فرمائید؟

عرض سلام، ادب و احترام دارم خدمت شما خبرنگاران عزیز و بزرگوار، خرسند هستیم از اینکه فنی حرفه ای را به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی، جهت ارائه در مطبوعات و رسانه انتخاب کردید. به هرحال انجام اقدامات فرهنگی برای ترویج مهارت آموزی در جامعه با تعامل و همکاری خانواده ها، رسانه ها و سازمانهای مرتبط به منظور توسعه اشتغال پایدار، ضروری است. همانطورکه مستحضرید در حال حاضر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر با ۱۵ مرکز آموزشی ثابت و ۱۷۸ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در کلیه شهرستانهای استان فعالیت می کند. با توجه به ظرفیت های استان، گروه های هدف ما در 15جامعه هدفی جهت برنامه ریزی آموزشی، ارزیابی و اثربخشی این آموزشها تقسیم می شوند که شامل: دانشجویان، دانش آموزان، مدد جویان بهزیستی، کمیته امداد، مناطق حاشیه نشین، زنان سرپرست خانوار، افراد بهبود یافته در کمپ های ترک اعتیاد، کارگاه هایی در حوزه زندان، کارگاه های روستایی و تفاهم نامه هایی که با مراکز صنعتی، کشاورزی یا خدماتی برای ارائه آموزش های تخصصی و تامین نیازهای نیروی انسانی و توانمندسازی و صلاحیت حرفه ای نیروهای آموزش دیده می باشد. شایان ذکر است اعتبار گواهینامه ی سازمان فنی و حرفه ای کشور بین المللی بوده و افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه ای، موفق به اخذ گواهینامه شوند، می توانند در تمامی کشورهایی که عضو سازمان جهانی کار(ILO) هستند مشغول کار شوند و این گواهینامه بین المللی مورد تایید ایشان می باشد.

یک مسئله مهم دیگری که درسال های اخیر در راستای توسعه آموزش های مهارتی، براساس نیاز بازار و شرایط منطقه ای مورد توجه است، پرداختن به استانداردهای آموزشی هست، به طور مثال در حوزه صنایع دریایی نزدیک به ۱۲۰ استاندارد در دستور کار قرار دادیم و در حوزه نفت و گاز هم تقریباً 220 استاندارد تا به امروز تنظیم کرده و ارائه دادیم. ضمنا تفاهم نامه هایی را با شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، نیروگاه اتمی، شرکت صنایع دریایی، صندوق توسعه سرمایه گزاری دریایی و همچنین با پرورش دهندگان ماهی و میگو انعقاد کردیم که آموزش های تخصصی و توانمندسازی نیروهای آن ها را انجام دهیم، بواقع این یک مقدمه ای از کلیه فعالیت هایی هست که در دستور کارما قراردارد.

چالش هایی که فنی و حرفه ای استان در زمان پدیده کرونا با آن روبرو بوده است را بیان فرمائید و راهکارهای شما جهت هم نشینی و مقابله با آن به چه صورت بوده است؟

طبیعتا وجود کرونا سبب تغییر رویه مجموعه های آموزشی کشور شد، اگر چه به علت ضعف در زیرساخت ها، مشکلات فراوانی جهت برقراری آموزش ها از بستر فضای مجازی وجود داشت، اما این محدودیتها در فنی و حرفه ای نسبت به سایر مجموعه های آموزشی نمود بیشتری داشت چرا که بخش عمده آموزش مدارس و دانشگاه ها تئوریک بوده اما در فنی و حرفه ای فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد تئوری و حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد فرآیند آموزش عملی می باشند، طبیعتا بایستی متناسب با فرآیند پیش رو برنامه ریزی می کردیم و از آنجایی که فعالیت آموزشی رکن اصلی این اداره کل است در راستای مبارزه با بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، تفاهم نامه ای بین فنی و حرفه ای و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر منعقد شد و براساس آن کاهش تعداد فراگیران در یک کلاس با حداکثر ۵ نفر، رعایت پروتکل های بهداشتی، خودمراقبتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، سنجش تب و استفاده از ماسک و دستکش در دستور کار قرار گرفت. اما در بخش فناوری اطلاعات و دوره های حسابداری مالی از طریق تولید محتوا و ارائه مجازی در قالب دوره های مهارت آموزی ویژه عمل کردیم. طبیعتا حجم آموزش ها نسبت به سال های قبل کاهش داشته و تمام سعی ما بر این است که تا 80 درصد آموزش ها را پوشش دهیم.

راهکارهای حضرتعالی برای اینکه علاقه مندی قشر جوان از کارهای دولتی به سمت کارهای غیردولتی تغییر پیدا کند چه بوده است؟

سالهای متمادی است که می شنویم بیش از ۸۰ درصد جویندگان کار فاقد مهارت هستند و این موضوع یکی از مشکلات عمده بازار کار کشور است. حرفه ها و به ویژه شغل های دولتی دارای محدودیت هایی بوده و به سرعت اشباع می شوند به همین منظور با ایجاد شغل های جدید در راه اشتغال زایی برای جوانان تلاش کردیم، اما دو چالش مهم که همواره در تحقق اهداف مهارت آموزی فنی و حرفه ای وجود دارد اعم از: نبود نگرش جامع به مهارت آموزی، تعامل و تعادل مناسب میان بازار کار و آموزش، یا چالش فرهنگ سازی می باشد، بواقع در فرایند استخدامی اولین سوالی که از متقاضی استخدامی پرسیده می شود این است که چه مهارتی داری؟ و علی رغم این اتفاق که در جامعه تمایل به نیروی متخصص بیش از نیروی دارای مدرک می باشد اما هنوز خانواده های ما به دنبال این هستند که فرزندانشان به مدارک عالیه دست یابند. دومین چالش فنی حرفه ای، فقدان تجهیزات مناسب و به روز (متناسب با علم روز هست) می باشد، علی رغم حجم اعتباراتی که استان یا حتی کشور از فنی و حرفه ای حمایت می کند، حجم اعتبارات در حدی نیست که ما بتوانیم تمام تجهزات را متناسب با علم روز گسترش دهیم. اگر میزان اعتباراتی که در سطح اعتبارات ملی (اعتباراتی که در قانون بودجه کشوری بسته می شود) در حمایت از فنی و حرفه ای، به عنوان یکی از رفع کننده های موانع اشتغال، افزایش یابد، طبیعتا فنی و حرفه ای نقش بهتری از خود در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال برای جامعه ایفا می کند. همچنین در راستای علاقه مند سازی قشر جوان و در چارچوب و اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تفاهم نامه هایی را با دستگاههای اجرایی متعدد منعقد کردیم از جمله آن؛ تفاهم نامه با دانشگاهها که در حاشیه آن ضمن تاکید بر لزوم مهارت آموزی دانشجویان،  فراگیری حداقل یک مهارت در کنار تحصیلات دانشگاهی را تضمین کننده آینده شغلی ایشان بیان کردیم، همچنین تفاهم نامه سرباز مهارت که براساس آن مقرر شد از سال ۱۴۰۰ هیچ سربازی کارت پایان خدمتش را دریافت نخواهد کرد، مگر اینکه گواهینامه مهارتی خود را از حوزه های فنی و حرفه ای به یگان نظامی ارائه کند. بنابراین نظام آموزش فنی و حرفه ای با سرمایه گذاری بر نیروی کار در جهت نیل به توسعه پایدار، باتوجه به نیازهای جامعه ( گاه با فرهنگ سازی و گاه با الزام سازی جامعه) رسالت خود را در جهت اشتغال زایی و کارآفرینی پیش می برد.

آیا مناطق ویژه نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان، همکاری و حمایت لازم را از پتانسیل های فنی و حرفه ای داشته اند؟

منطقه ویژه در چندسال اخیر در حوزه قردادهای آموزشی با مجموعه فنی و حرفه ای همیشه پای کار بوده و در این زمینه قدم های مثمر ثمری برداشته اند، اما متاسفانه از سوی شرکت هایی که تحت عنوان پتروشیمی یا مجتمع های  وابسته به منطقه ویژه مستقر می شوند تعامل لازم صورت نگرفته است. از انصاف هم نگذریم منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و مجموعه مدیریتی آن، حمایت لازمه را از مجموعه فنی و حرفه ای استان داشته و دارند، در سال اخیر هم با حضور آقای خرمدل سیستم حمایتی، دچار تغییر و تحولات ویژه ای گشته است و درحال حاضر با همکاری شورای برنامه ریزی استان و منطقه ویژه سندی تهیه و تنظیم گشته تحت عنوان "سند آموزش های کارآفرینی، خدمات موردنیاز منطقه ویژه" که در این سند تقریبا 300 حرفه موردنیاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مشخص شده که متعهد است خدمات خود را از کارآفرینان فنی و حرفه ای استان دریافت کند و این به عنوان یک مصوبه در شورای برنامه ریزی استان در دو هفته گذشته با حمایت جناب استاندار انجام شد.

ضمن تشکر از این فرصتی که در اختیار ما قرار دادید توصیه شما به هیات تحریریه نشریه دریاکنار (گروه جوانان مفید باشیم نه مهم) چیست؟

نشریات به لحاظ اطلاعات علمی و تخصصی از سطح بالایی برخوردارند ولی یک چیزی را خیلی دوستانه خدمتتون عرض میکنم در هر زمینه ای که می خواهید پیشرفت کنید دو فرآیند را سرلوحه خویش قرار دهید؛ اول اینکه علمتان متناسب با کارتان به روز باشد، یعنی مرتب در آموزش باشید، دوم اینکه ابزارتون به روز و متناسب با نیاز مردم باشد. تلاش کنید تا مخاطبتان هم گام با شما حرکت کند و بعد از مدتی شما را به فراموش نسپارد. مجموعه فنی حرفه ای آمادگی ارائه رایگان خدمات در هر دوره آموزشی که علمی از علم جامعه روزنامه نگاری یا جامعه دیگری در حوزه اطلاع رسانی را بالا ببرد، داشته و دارد، خواه کارگاه آموزشی باشد خواه اینکه دوره مجازی، من به یقین به عنوان مدیرکل تا زمانی که مسئولیت این مجموعه را دارم این اطمینان را به شما می دهم که ظرفیت رایگان فنی حرفه ای را در اختیار همه مجموعه های اطلاع رسانی استان بوشهر قرار دهیم.

شناسه خبر : 70
تاریخ : 1399/7/30 06:45:03
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/LhsyRp
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.