آخرین اخبار
رویکرد عام و كلان حاكم بر دوره هاي تحصيلي »فطرت گرایی توحیدی« است
وظايف اين دفتر در پنج دسته كلان پژوهش، طراحي و توليد، مشاركت در اجرا، ارزشيابي، اشاعه و پايش برنامه هاي درسي و بسته هاي تربيت و يادگيري ساماندهي مي يابد.

1-با نام و یاد خدای مهربان ، عرض سلام و احترام دارم خدمت شما لطفا خودتان را معرفی بفرمایید .

با سالم و احترام و عرض تبريك ايام دهه فجر، افشار بهمنی مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش و دانشجوي دكتري برنامه ريزي درسي دانشگاه عالمه طباطبايي هستم. پس از تلمذ در محضر معلمان دلسوز و اساتيد حاذق در مدارس شهر خورموج استان بوشهر، همزمان با تحصيالت كارشناسي و كارشناسي ارشد و دكتري بيش از شانزده سال خدمت در آموزش و پرورش ناحيه دو شهرري و سپس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي فرصتي براي خودسازي، يادگيري مستمر، كار و تالش شبانه روزي و خدمت خالصانه بود. در اين مدت در مشاركت با همكاراني توانمند، دلسوز و خالق فعاليت ها و دستاوردهاي ارزشمندي حاصل شد كه به پاس قدرشناسي از اين عزيزان عناوين آنها تقديم مي گردد: تشكل مردم نهاد آينده سازان توسعه جنوب توانست در جشنواره ملي جوان حضرت علي اكبر ) ع( حائز رتبه برتر كشوري شد، كه حقير نيز بواسطه عضو هيئت موسس و مسئوليت هاي اجتماعي آن افتخار همكاري در شوراي مركزي، بخش هاي آموزشي اردوهاي جهادي را داشتم. تدريس در دبيرستان استعداد درخشان ناحيه دو شهرري در اولين سال هاي خدمت و هنرستان هاي آن منطقه تجارب زيسته حرفه اي، تربيتي و آموزشي ارزشمندي بود. با حمايت و همكاري مديران، معلمان، والدين دلسوز در آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران و ناحيه دو شهرري پژوهشسراي دانش آموزي بصيرت در سال 1389راه اندازي شد و در سال 1393 نيز بعنوان پژوهشسراي برتر كشور معرفي گرديد. در آن سالها بعنوان مدير آن مركز در تربيت، پرورش و آموزش دانش آموزان خالق، نوآور، پژوهشگر و تالشگر با الهام از سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و تاكيدات مقام معظم رهبري ) مدظله العالي ( فعاليت ها و برنامه هاي متنوعي من جمله توجه به پروژه هاي علمي و حرفه اي حوزه تربيت و يادگيري كاروفناوري در راستاي اهداف ساحت اقتصادي- حرفه اي، راه اندازي جشنواره ايده هاي برتر دانش آموزي ) در حال حاضر با عنوان جشنواره ملي نوآوري و خالقيت ( و همچنين راه اندازي آزمايشگاه دانش آموزي فناوري نانو با حمايت ويژه ستاد توسعه فناوري نانو معاونت علمي رياست جمهوري دنبال شد. همزمان با اين فعاليت هاي ارزشمند تدريس فرصت هايي براي انتقال دانش و تجربه به دانشجومعلمان در دانشكده شهيدبهشتي دانشگاه فرهنگيان تهران مهيا شد. پس از آن در دفتر تاليف فني و حرفه اي و كاردانش سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي با حمايت دلسوزانه مديران مربوطه ضمن ايجاد گروه درسي شايستگي هاي پايه و غيرفني و راهبري كميسيون هاي برنامه ريزي درسي و توليد بسته هاي تربيت و يادگيري آن ) دروس فيزيك، شيمي، رياضي، زيست شناسي، الزامات محيط كار، كارگاه نوآوري و كارآفريني، مديريت توليد، كاربرد فناوري هاي نوين، اخالق حرفه اي( در دفتر مذكور سعي شد گام هاي توسعه حرفه اي نيز ) عضويت پاره وقت در كميسيون هاي تخصصي، كارشناس رشته هاي فني و حرفه اي ناوبري و مكانيك موتورهاي دريايي، رئيس گروه ، معاون، سرپرست و مديركل آن دفتر ( گام به گام محقق شود. در اين مدت مشاركت در برنامه ريزي درسي، تاليف كتاب هاي درسي و توليد محتواي اجزاي بسته هاي تربيت و يادگيري فوق، درج معارف انقالب اسالمي و شايستگي هاي غيرفني و مشترك به صورت تلفيقي در محتواي درسي، ارائه مقاالت آموزشي و علوم تربيتي در كنفرانس ها و همايش ها، برگزاري كارگاه هاي آموزشي تخصصي و ترجمه كتاب دستنامه آموزش فني و حرفه اي و مهارتي زمينه هاي براي تالش در راستاي اجراي اسناد باالدستي آموزش و پرورش به خصوص برنامه درسي ملي بود. ً توضیحاتی در خصوص دفتر

۲ _لطفا تألیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش بفرمایید.

دفتر تألیف کتابهای درســی فنی وحرفــه ای وکاردانش با نه گروه پژوهش و برنامه ريزي مكانيك، برق و رايانه، مواد و فراوري، معماري و ساختمان، خدمات، كشاورزي و غذا، هنر، شايستگي هاي غيرفني و پايه ازجملــه دفاتر ســازمان پژوهــش و برنامه ریزی آموزشــی است كه برنامه هاي درسي و بسته هاي تربيت و يادگيري چهل رشته تحصيلي شاخه فني و حرفه اي و بيش از صد و شصت رشته شاخه كاردانش را توليد مي نمايد و در پژوهش هاي مرتبط آنها، اشاعه برنامه هاي درسي و توانمدسازي و آموزش هنرآموزان نقش آفريني مي كند.

۳ _از وظایف و اهداف دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش بگویید؟

وظايف اين دفتر در پنج دسته كالن پژوهش، طراحي و توليد، مشاركت در اجرا، ارزشيابي، اشاعه و پايش برنامه هاي درسي و بسته هاي تربيت و يادگيري ساماندهي مي يابد. عناوين مصداقي برخي وظايف و فعاليت هاي ذيل اين وظايف كالن به شرح زير است : انجام و سفارش مطالعات، پژوهش، نيازسنجي و ارزشيابي در زمينه حرف، مشاغل، برنامه هاي درسي رشته هاي تحصيلي شاخه فني و حرفه اي و كاردانش و آينده بازار كار و مشاغل طراحي، تدوين و پيگيري تصويب برنامه هاي درسي رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش با مشاركت صاحبنظران، هنرآموزان خبره، مدرسان آموزشكده هاي فني و متوليان مشاغل و صنايع - توليد و اصالح بسته هاي تربيت و يادگيري شامل كتاب هاي درسي، كتاب هاي راهنماي هنرآموز، كتاب هاي همراه هنرجو، فيلم آموزش هنرآموز، فيلم آموزش هنرجو، محتواهاي تعاملي و محتواهاي آموزش مدرسان. فراهم نمودن زمينه اجراي برنامه درسي به منظور ارزشيابي پيش و پس از اجرا با همكاري هنرآموزان خبره، مدرسان آموزشكده ها، اساتيد دانشگاه ها و متخصصين صنعت مرتبط با بازار كار ) اعتباربخشي نظري و اجراي آزمايشي كتاب نونگاشت و ارزشيابي از اجراي برنامه هاي درسي ( اشاعه و مراقبت از برنامه هاي درسي ) آموزش مدرسان و هنرآموزان، بازديد از استانها، پاسخگويي و...( برنامه ريزي جهت بهبود مستمر برنامه هاي درسي آموزش هاي فني و حرفه اي و كاردانش اهداف اين دفتر نيز در راستاي اهداف دو شاخه تحصيلي فني و حرفه اي و كاردانش شكل مي گيرد مطابق عناوين زير قابل بيان است : 1.اعتالي سطح فرهنگ و شايستگي هاي پايه عمومي و پرورش ملكات و فضايل اخالقي و بينش سياسي و اجتماعي و تربيت يكپارچه عقلي – ايماني – عملي – علمي و اخالقي هنرجو. 2.ترويج و تقويت فرهنگ کار، توليد، نوآوري و کارآفريني در کشور. 3.فراهم نمودن زمينه تربيت فناورانه، زندگي سالم در فضاي حقيقي و مجازي و آمادگي ورود به حرفه و شغل در بخش هاي مختلف اقتصادي و زندگي اجتماعي. 4.تربيت نيروي انساني ماهر و کارآمد مصاحبه کننده: فاطمه نژادحسینی )فرهيخته فرهنگی( مصاحبه شونده: آقای افشار بهمنی )دانشجوي دكتري برنامه ریزی درسي ( متناسب با نيازهاي بازار کار )فعلي و آتي( در سطوح ابتدايي و مياني مهارت مبتني بر چارچوب صالحيت حرفه اي ملي و عدالت آموزشي. 5.فراهم کردن شرايط هدايت و راهنمايي حرفه اي – تحصيلي هنرجويان براي سطوح باالتر صالحيت حرفه اي. 6.ارتقاي کيفي آموزش و تربيت فني وحرفه اي از طريق مشارکت بنگاه هاي اقتصادي و دنياي کار.

۴-رویکرد دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چگونه است؟

رویکرد عام و كالن حاكم بر دوره هاي تحصيلي »فطرت گرایی توحیدی« است که تحقق این رویکرد مستلزم تحقق مهارت آموزي مبتني بر آموزش عمومي، تلفيق مهارت ها و شايستگي هاي مرتبط با ساحت هاي اقتصادي – حرفه اي و علمي – فناورانه در دروس و حوزه هاي تربيت و يادگيري آموزش عمومي، هدايت تحصيلي-حرفه اي منطقي و متوازن و تمام ساحتي، تحقق رويكرد خاص كل نگر حاكم بر برنامه هاي درسي رشته هاي شاخه هاي فني و حرفه اي و كاردانش است. بر این اساس جهت دهي عناصر برنامه درسي در راستاي تكوين و تعالي هويت متربيان براي دستيابي به مراتبي از حيات طيبه در فرايند تدوين برنامه هاي درسي مبتني بر موقعيت هاي واقعي به صورت يكپارچه تاكيد مي شود. شايستگي هاي مشترك زمينه هاي بزرگ حرفه اي – شغلي در امتداد و ادامه شايستگي هاي مشترك محقق شده با بهره برداري از موقعيت هاي واقعي انجام كار در برنامه هاي درسي سامان مي يابد. سطوح شايستگي ها براساس استانداردهاي تربيت و يادگيري تحقق پیدا مي کنند. فرآيند آموزش مبتني بر شايستگي و اطمينان از تحقق آن براساس استاندارد عملكرد انجام مي گردد. هنرجويان با ظرفيت ها و توانايي هاي گوناگون نقشي فعال در كسب همه واحدهاي شايستگي مبتني بر استاندارد عملكرد و با توجه به موقعيت هاي خويش دارند. سازماندهي محيط تربيت و يادگيري به منظور تحقق صالحيت هاي حرفه اي در يادگيرندگان است. همچنین ارزشيابي پيشرفت تحصيلي مبتني بر استانداردهاي تربيت و يادگيري است و ارزشيابي نهايي براساس استانداردهاي صالحيت هاي حرفه اي دنياي كار انجام می گردد.

۵ -اقدامات و فعالیت های این دفتر تا کنون چه بوده؟

تدوين سند دوره دوم متوسطه شاخه هاي فني و حرفه اي و كاردانش. توليد بيش از سي برنامه درسي جديد رشته هاي مختلف آموزش هاي فني و حرفه اي بر اساس اسناد باالدستي و برنامه درسي ملي مشتمل بر : اسناد شايستگي حرفه، اسناد ارزشيابي حرفه، اسناد پشتيبان مطالعات تطبيقي و تحليلي، استانداردهاي فضا و تجهيزات، راهنماي برنامه درسي در هر رشته. توليد و تاليف بيش از 500 عنوان كتاب درسي رشته هاي فني و حرفه اي. توليد و تدوين محتواي 126 عنوان فيلم آموزش هنرجو به منظور بهره بردراي در رمزينه هاي سريع پاسخ درج شده در كتاب هاي درسي. برگزاري بيش از دويست دوره ضمن خدمت دروس نونگاشت شاخه فني و حرفه اي. توليد استاندارهاي كسب يك مهارت براي بيش از 30 عنوان. توليد بسته هاي تربیت ویادگیری شامل كتاب درسي،كتاب راهنماي هنرآموز، كتاب همراه هنرجو، فيلم آموزش مدرسان، فيلم آموزش هنرجو و نرم افزار درسي. تولید بيش از راهنمای برنامه درسی تركيبي درسال تحصیلی 1401-1400 رشته های فنی و حرفه. بررسي و اصالح بيش از چهارصد استاندارد شغلي، تدوين و بروزرساني استانداردهاي آموزشي بيش از نود رشته شاخه كاردانش. تدوين الگوي برنامه ريزي منطقه اي، الگوي تحليل حرف و مشاغل بازاركار، الگوي برنامه ريزي درسي شاخه كاردانش و الگوي برنامه ريزي درسي گروه صنايع دستي. - تدوين استانداردهاي بسته هاي تربيت و يادگيري شاخه هاي فني و حرفه اي و كاردانش. برگزاري دوره ها آموزشي اشاعه برنامه هاي درسي براي هر رشته. مشاركت با كارگروههاي تخصصي » راهبري و هماهنگي در سياستگذاري«، » سنجش و نظارت« و » صالحيت حرفه اي« شوراي عالي آموزش و تربيت فني، حرفه اي و مهارتي.

۶-در مورد چشم انداز برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری در دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش صحبت نمایید؟

با توجه به فعاليت هاي سال پاياني برنامه ششم توسعه و برنامه هاي زير نظام برنامه درسي مي توان چشم انداز آتي برنامه هاي اين دفتر را در راستاي اجراي كامل برنامه درسي ملي به شرح زير تبيين نمود 1 -طراحي مجدد دوره دوم متوسطه تحصيلي با توجه به اجراي ده ساله برنامه درسي ملي. 2 -ارزشيابي برنامه هاي درسي و بسته هاي تربيت و يادگيري رشته هاي فني و حرفه اي. 3 -اصالح و بهبود برنامه هاي درسي بر اساس نتايج ارزشيابي و پژوهش ها. 4 -تكميل و توليد اجزاي بسته هاي تربيت و يادگيري با بهره گيري از محتواي تعاملي. 5 -مشاركت در طراحي برنامه درسي دوره كارداني پيوسته فني و حرفه اي )همكاري با وزارت علوم ( 6 -بازنگري استانداردهاي مهارتي شاخه كاردانش و تدوين راهنماي عمل آموزش. 7 -معرفي آموزش هاي فني و حرفه اي از طريق صداو سيما و همكاري با انجمن اوليا و مربيان براي فرهنگ سازي وترويج ارزش كار و مهارت آموزي و معرفي آموزش هاي فني و حرفه اي به خانواده ها و بنگاه ها ، مشاوره آموزش فني و حرفه اي از طريق راه اندازي ، بهره برداري و گسترش مشاوره الكترونيكي. 8 -انجام مطالعات طراحي و تدوين برنامه هاي درسي رشته هاي جديد شاخه فني و حرفه اي.

۷ -با تشکر از صحبت های ارزشمندتان منتظر شنیدن کلام پایانی شما هستیم.

با توجه به اهميت مهارت آموزي در نظام تعليم و تربيت رسمي – عمومي، ماهيت نيمه تخصصي دوره دوم متوسطه و ماهيت تقاضا محور شاخه هاي تحصيلي فني و حرفه اي و كاردانش در تربيت نيروي انساني ماهر مورد نياز بازار كار، عنصر مشاركت شركاي اجتماعي ) والدين – دستگاه هاي متقاضي ( به همراه عنصر محيط تربيت و يادگيري ) فضا و تجهيزات – فضاي رواني و تربيتي حاكم ( به همراه ساير عناصر برنامه درسي از جمله محتوا-نقش هنرجو – نقش هنرآموز و مدير نقش به سزايي در آموزش هاي فني و حرفه اي ايفا مي كنند. از طرف ديگر در هدف عملياتي نه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به جلب مشاركت اركان سهيم و موثربخش عمومي و غيردولتي در تعليم و تربيت رسمي و در هدف عملياتي شش نيز بر تنوع بخشي به محيط هاي يادگيري در فرايندهاي تعليم و تربيت رسمي عمومي تاكيد شده است. بر همين اساس اميدوارم با دغدغه مندي و توجه به مسئوليت اجتماعي همه اركان و عوامل سهيم اين دو عنصر برنامه درسي به همراه ساير عناصر آن محقق گردد و فاصله برنامه هاي درسي قصد شده و اجرا شده و كسب شده كاهش يابد. در پایان آرزوی سالمتی و شادکامی دارم برای همه مردم عزیز سرزمینم ایران. جناب آقای افشار بهمنی مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش کشور باتشکر فراوان از اینکه وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید .ما درنشریه دریا کنار استان بوشهر برای شما آرزوی سالمتی و توفیق روز افزون داریم.

 

به کوشش: فاطمه نژاد حسینی (روزنامه نگار)

شناسه خبر : 2880
تاریخ : 1401/5/27 13:46:34
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/0yaKG8
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #رویکرد عام و كلان #طراحي و توليد #افشار بهمنی #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.