گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
سرنوشت تاکسی تلفنی ها با آمدن استارت آپ ها، یادمون باشه اگه تغییر نکنیم…..
در این مقاله سعی دارم به تاریخچه تاکسی در ایران بپردازم و مقایسه ای باشد برای عدم به روز شدن برخی افراد در زمینه کسب و کارشان با تحول دیجیتال و حتی مقایسه ای باشد برای همکاران خودم که همواره به یاد داشته باشیم اگر تغییر نکنیم محکوم به انقراض هستیم.در جای جای این مقاله شغل خودتان را متصور باشید.

این روزها طی کردن یک مسیر از یک طرف شهر، به طرف دیگر آن، اگر ترافیک نباشد، کار سختی نیست؛ تنها کافی است که کنار خیابان بایستید و منتظر باشید که یک تاکسی از آن مسیر عبور کند و شما را در مدت زمان کوتاهی به مقصد خود برساند. و یا اینکه اصلا نیازی نیست کنار خیابان هم بایستید، فقط گوشی خودتان را بردارید و یکی از اپلیکیشن های جابجایی مسافر را باز کنید و ظرف چند دقیقه یک تاکسی در محل شما حاضر خواهد بود و شما را به مقصدتان می‌رساند. اما چندین سال پیش حمل و نقل درون شهری به این سادگی‌ها نبود و تاریخچه تاکسی در ایران مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده تا به امروز رسیده است.

شوفر تاکسی شغل جدید و پرطرفدار

با گسترش تاکسی ها در شهر، شغل تاکسی رانی و شوفر تاکسی هم به عنوان یکی از مشاغل مدرن و نوظهور طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده بود. در آن زمان خیلی از افراد حتی بخش زیادی از وسایل خود را می‌فروختند تا بتوانند هزینه خرید یک تاکسی را تامین کنند. همچنین ظهور تاکسی در ایران باعث شد تا افراد بیشتری به رانندگی و دریافت گواهینامه تمایل پیدا کنند.

البته که در سال‌های ابتدایی رانندگان مالک تاکسی نبودند و به عنوان کارمند در شرکت تاکسی رانی فعالیت می‌کردند.

تمامی رانندگان تاکسی در آن‌ سال‌ها لباس متحدالشکل داشتند. کت و شلوارهای یک دست، به همراه آرم مخصوص تاکسی لباس فرم مخصوص تمام رانندگان تاکسی در آن سال‌ها بود و می‌توان شغل رانندگی تاکسی یکی از مشاغل با ارزش و مهم در جامعه به حساب می‌آمد که افراد زیادی تمایل داشتند وارد این شغل شوند.

مهمترین مشکلات در تاریخچه تاکسی در ایران

گرچه که ورود تاکسی به ایران دوره جدیدی را از صنعت حمل و نقل شکل داد و باعث افزایش سرعت توسعه شهری شد، اما تاکسی و تاکسی رانی در ایران کاملا هم بدون نقص نبوده و مشکلات فراوانی را با خود به دنبال داشته است. یکی از مهمترین مشکلات در صنعت تاکسی رانی، مشکلات در تعیین نرخ تاکسی است که هیچ وقت نه رانندگان تاکسی را راضی کرده و نه مسافران.

دلیل این امر ثابت بودن کرایه تاکسی در تمام شرایط است. مثلا به عنوان مثال هزینه یک مسیر در ساعات بسیار خلوت یک روز بهاری، با روزهای برفی و پرترافیک و شلوغ زمستان باهم برابر است. این مسئله باعث شده تا رانندگان هیچ گاه از میزان کرایه‌های مصوب راضی نباشند.

از طرف دیگر در دسترس نبودن همیشگی تاکسی، باعث به وجود آمدن پدیده‌ای به نام تاکسی تلفنی یا آژانس شد. با روی کار آمدن آژانس‌ها مشکل دسترسی به تاکسی در تمام نقاط و تمام ساعات شبانه روز حل شد، اما این بار مسئله قیمت تاکسی برای مسافران مشکل ساز شد. معمولا هزینه تاکسی تلفنی نسبت به تاکسی‌های شهری چندین برابر بود که این مسئله برای مسافران خیلی جذاب نبود. تمامی این موارد در کنار مشکلات ریز و درشت دیگر، ایده اصلی شکل گیری تاکسی‌های اینترنتی بود.

تاکسی اینترنتی تحولی در تاریخچه تاکسی در ایران

مشکلات بسیار زیادی که در طی زمان و به دلیل افزایش قیمت‌ها، شلوغ شدن خیابان و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در صنعت تاکسی رانی رخ داد، باعث شد تا ایده اولیه تاکسی اینترنتی شکل بگیرد. هدف تاکسی اینترنتی برطرف کردن تمامی مشکلات تاکسی رانی سنتی است که باعث می‌شود هر دو طرف یعنی هم راننده تاکسی و هم مسافر تجربه بسیار خوبی از سفر داشته باشند و رضایت هر دو طرف برآورده شود.

مهمترین مزایای تاکسی اینترنتی

یکی از مهمترین مشکلات مسافران، عدم دسترسی به تاکسی در ساعات پایانی شب و یا مسیرهای دور از خیابان اصلی؛ با استفاده از تاکسی اینترنتی شما می‌توانید در هر ساعاتی از شبانه روز و در هر موقعیتی که هستید، در خواست تاکسی خود را ثبت کنید و به راحتی به مقصد خود برسید. مورد بعدی که برای هر دو طرف راننده و مسافر اهمیت بالایی دارد، تعیین هزینه و کرایه سفر است.

تاکسی‌های اینترنتی با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند طول مسیر، ترافیک، شرایط آب و هوایی و پارامترهای مختلفی، هزینه سفر را به نحوی تعیین می‌کنند که هم راننده و هم مسافر از این موضوع رضایت داشته باشند. مزیت بعدی تاکسی اینترنتی، امکان تنظیم وقت و زمانبندی دقیق است.

جمع بندی

مسیر بسیار دور و درازی طی شده تا حمل و نقل درون شهری به جایگاه امروز خود برسد. تاریخچه تاکسی در ایران از درشکه‌ها و اسب‌هایی که در مسیرهای بسیار کوتاه فعالیت می‌کردند آغاز شد، با تاکسی‌های محدودی که در دهه ۱۰ شمسی به نام کرایه‌کش و تنها برای خانواده‌های ثروتمند شمال شهر فعالیت می‌کردند ادامه پیدا کرد و در دهه ۲۰ شمسی، تاکسی‌های همگانی که با مبلغی ارزان تمام اقشار جامعه را به مقصد خود می‌رساندند، صنعت تاکسیرانی در ایران را متحول کرد. از پیکان و فیات و رنو گرفته تا سمند و پراید و خودروهای خارجی، همگی دورانی را به عنوان تاکسی در خیابان‌ها گذرانده اند.

فرقی نمی‌کند که کنار خیابان و در ایستگاه‌های تاکسی باشید یا در اتاق نشیمن منزل خود، با استفاده از اپلیکشین های جابجایی مسافر، در حال جستجوی نزدیک‌ترین تاکسی برای رسیدن به مقصد خود باشید؛ خدمات تاکسی‌ها زندگی همه‌ی ما را متحول کرده و به راستی که بدون تاکسی زندگی چقدر سخت می‌شد.

در پایان باید بگویم، مسیری که از دهه ۱۰ شمسی از ظهور تاکسی ها شکل گرفت برای تک تک ما در کسب و کارمان متصور است و این ما هستیم که باید ببینیم قصد ورود به دنیای بزرگ دیجیتال را داریم یا همچنان می خواهیم در حجره ی خود در گوشه ی خیابان بنشینیم و منتظر مشتری باشیم….

مسعود عرفانی

شناسه خبر : 10158
تاریخ : 1402/5/20 08:15:38
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/M47aG6
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #استارت آپ #تاکسی #تغییر #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.