آخرین اخبار
شیوع بیماری جدید در مزارع پرورش میگو
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید بیماری جدیدی در مزارع پرورش میگو شیوع پیدا کرده که در صورت مدیریت نشدن می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به صنعت میگو وارد کند.

به گزارش دریا کنار و نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، دکتر کامبیز رخشانی‌مهر در نشست بررسی بیماری AHPND در مزارع پرورش میگو گفت: این بیماری باکتریایی که سال گذشته برای اولین بار در ایران دیده شد، فراگیر و تلفات‌گیر بوده و در صورت مدیریت  نشدن می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به صنعت میگو و صادرات و تجارت آن وارد کند.

وی افزود: استان‌های هرمزگان و بوشهر درگیر این بیماری هستند و استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان که میگو پرور هستند نیز مسائل قرنطینه‌ای و پیشگیری از بیماری را در مزارع پرورش میگوی خود اجرا کرده‌اند.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: خوشبختانه اکنون شاهد فروکش کردن بیماری AHPND در مزارع پرورشی هستیم، اما برای جلوگیری از عود مجدد بیماری اقدامات کنترلی در حال اجراست.

وی گفت: روش ما برای تشخیص عامل بیماری‌زا در مزاع میگو روش تشخیصی مولکولی است که بهترین روش روز در دنیاست.

به گفته دکتر رخشانی مهر بیماری AHPND یک بیماری مدیریتی‌ست که لازم است برای کنترل آن تغییراتی در سامانه‌های پرورشی، زیرساخت‌ها و همچنین در سامانه‌های مدیریتی بر اساس علم و شیوه پرورش روز دنیا داده شود.

وی عنوان کرد: این اقدام وسیع و گسترده‌ای که در کشور صورت گرفته باید ادامه‌دار باشد تا بتوانیم سپری به تن صنعت پرورش میگو ببندیم و با هرگونه بیماری در حوزه‌ی آبزی پروری مقابله کنیم.

در نشست کشوری بررسی بیماری AHPND در مزارع پرورش میگو که به میزبانی بوشهر برگزار شد مدیران کل دامپزشکی و مدیران کل شیلات تمام استان‌ها حضور داشتند.

شناسه خبر : 9498
تاریخ : 1402/4/22 07:17:49
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/TrmHWS
نویسنده خبر :
X

🔶سعاد نصاری
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 گوینده 
🔹 مدیر امور تدوین و صدا

🔹 مدیر امور اداری مالی تعاونی مسکن مهر (شماره 2 استان بوشهر)
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
برچسب ها #سازمان دامپزشکی کشور #بیماری‌های آبزیان #مزارع پرورش میگو #صنعت میگو #نشریه دریا کنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.