آخرین اخبار
طرح الگوی کشت در سطح ۳۵ هزار هکتار از مزارع استان بوشهر اجرا می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال طرح الگوی کشت بعنوان مهمترین اولویت این سازمان در سطح ۳۵ هزار هکتار از مزارع این استان اجرا شود.

نوذر منفرد روز شنبه در آئین تجلیل از فعالان عرصه جهاد سازندگی استان بوشهر اظهار کرد: براین اساس محصولات جالیز استان با گندم، دانه‌های روغنی، علوفه و گیاهان دارویی جایگزین می‌شود.

وی افزود: طرح اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی آرزوی ۵۰ ساله فعالان کشاورزی است که با همت و اقدام دولت سیزدهم همزمان با آغاز سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ ابلاغ شد و در استان بوشهر در سطح سه هزار و ۸۰۰ هکتار اجرایی شد.

منفرد ادامه داد: طرح الگوی کشت برنامه‌ای است که به کشاورزان توصیه می‌کند چه محصولی را در کجا و به چه میزان بکارند و پیش‌بینی شده است با اجرای این طرح تحول بزرگی در تولیدات کشاورزی کشور ایجاد شود.

وی تاکید کرد: قرار است با اجرای طرح الگوی کشت از تولید بی‌رویه محصول که برای آن بازاری وجود ندارد و از کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری شود، علاوه بر این اجرای الگوی کشت می‌تواند بر استفاده درست از منابع آبی نیز مؤثر باشد و از تولید محصولات آب‌بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه هستند جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر سطح زیرکشت گندم در این استان را بیش از ۱۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۵ هزار هکتار آبی و ۸۵ هزار و ۴۴۱ هکتار دیم بوده است.

وی با اشاره به تولید ۱۵۰ هزار و ۵۸۰ تن گندم در استان بوشهر یادآور شد: از این میزان خرید ۱۲۲ هزار و ۷۸۰ تن بعنوان گندم مازاد بر مصرف کشاورزان، ۱۴هزار و ۸۰۰ تن بذر، ۱۳ هزار تن بذر خودمصرفی خریداری شده است.

تولید ۳۴هزار تن گوشت مرغ در استان بوشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سال گذشته با بیش از ۱۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان ۳۴ هزار تن گوشت مرغ تولید و به بازار داخل و خارج از استان عرضه شد.

منفرد تاسیس نخستین واحد مرغ مادر برای نخستین بار در استان از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و راه‌اندازی نخستین واحد جوجه کشی سواحل جنوب کشور با هدف تامین جوجه یک روزه مورد نیاز واحدهای مرغ گوشتی را از جمله اقدامات مهم جهاد کشاورزی در استان بوشهر عنوان کرد.

به گفته منفرد در زمان حاضر با فعالت واحدهای دامداری صنعتی و روستایی زمینه تولید هشت هزار تن گوشت قرمز در استان بوشهر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت ایجاد شده در واحدهای پرواربندی استان بوشهر نزدیک به ۳۵هزار راس است اظهار کرد: طی سال گذشته بیش از ۲۰ هزار راس گوساله در استان پروار و به بازار داخل استان و خارج صادر شد.

فعالیت ۴۳۶ هکتار گلخانه در استان بوشهر

منفرد سطح گلخانه‌ای استان بوشهر را ۴۳۶ هکتار اعلام کرد و گفت: ۸۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و پاپایا تولید و روانه بازارهای داخلی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود.

وی یادآور شد: تولید ۱.۱ میلیارد قطعه نشا برای تامین نیاز داخلی استان و همچنین استان‌های فارس، هرمزگان و خوزستان از دیگر اقدامات مهم مجموعه جهاد کشاورزی در استان بوشهر است.

فعالیت ۲۶۳ واحد صنایع تبدیلی و غذایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر تعداد ۲۶۳ واحد با ظرفیت تولید ۶۹۹ هزار تن صنایع تبدیلی و غذایی و جذب ۸۲۵ هزار تن ماده خام و با اشتغال ۶ هزار و ۱۰ نفر در استان فعال است.

منفرد در راستای کنترل آفات چوبخوار خرما ( سوسک کرگدنی و شاخک بلند ) افزود: تخصیص بخش قابل توجهی از اعتبارات ملی و استانی به آموزش و آگاهی سازی باغداران در مواجهه با این آفات، ارائه شیوه‌های مدیریت تلفیقی آفات در حال انجام است.

به گفته منفرد مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۵۶ میلیارد تومان اعتبار استانی به سازمان جهاد کشاورزی اختصاص یافت که در پروژه‌های آب و خاک شامل لایروبی قنوات، احداث کانال آبیاری، انتقال آب با لوله، احداث جاده بین مزارع، عملیات به زراعی، مبارزه تلفیقی علیه آفات، افزایش ضریب خوداتکایی، طرح‌های کوچک تامین آب و در حوزه دام و طیور هزینه می‌شود.

وی تسهیلات پرداخت شده به تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی را یک هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با پرداخت این میزان تسهیلات ظرفیت جدید و همچنین تکمیل زنجیره ارزش تولید گوشت مرغ، میگو و سایر زیربخش‌ها در استان فراهم و همچنین زمینه اشتغال یک هزارو ۴۰۰ نفر در استان فراهم شده است.

شناسه خبر : 8939
تاریخ : 1402/3/27 15:37:55
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Id98oL
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #جهاد کشاورزی #الگوی کشت #مزارع #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.