گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
طرح تحقیقی ترویجی مقايسه عملکرد لاين¬های اميدبخش کلزاي بهاره در استان بوشهر اجرا گردید
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان بوشهر: طرح تحقیقی ترویجی مقايسه عملکرد لاين¬های اميدبخش کلزاي بهاره SRL-96-11،SRL-96-17 با ارقام شاهد دلگان و RGS در شرایط مزرعه کشاورزان استان بوشهر اجرا گردید

شهریار مرشدی گفت:در راستای تعامل ترویج با تحقیقات وبررسی سازگاری وامکان سنجی یافته های تحقیقاتی در شرایط واقعی کشاورزان استان بامشارکت محقق معبن .کشاورزان ومروجین این پروزه توسط عضو هیات علمی و محقق معین مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان جناب آقای دکتر داود کیانی اجرا گردید.

مرشدی اظهار داشت: نتایج نشان داد که عملکرد دانه SRL-96-11 و SRL-96-17 به ترتیب با 2894 و 2666 کیلوگرم در هکتار در مقایسه با ارقام شاهد دلگان با 2032 کیلوگرم در هکتار و RGS003 با 1030 کیلوگرم در هکتار بیشتر بود. لاین امید بخش SRL-96-11 با 153 روز تا رسیدگی زودرس ترین ژنوتیپ بود. لاین SRL-96-11 بیشترین تعداد خورجین در بوته را با میانگین 258 در مقایسه با همه ژنوتیپ ها نشان داد. میانگین وزن هزار دانه برای لاین امید بخش SRL-96-17 برابر94/3 گرم بود. بنظر می رسد در لاین SRL-96-17 صفت وزن هزاردانه و در لاین SRL-96-11 تعداد خورجین در بوته عامل موثر در افزایش عملکرد بودند.

وی از جمله نتایج و دستاوردهای اقتصادی این طرح بیان داشت: توليـد و معرفـي ارقــام اصلاح شــده محصولات زراعي به منظور افزايــش عملكرد و تأمين امنيـت غذايـي، خوداتكايــي و كاهـش وابسـتگي يكي از فعاليت‌هـاي اقتصـادي مهــم و تأثيرگذار در عرصـه اقتصاد كشاورزي كشور است و جایگزینی لاین‌‌های برتر این پروژه باعث افزایش حدود 42 درصدی عملکرد لاین SRL-96-11 در مقایسه با شاهد دلگان شد و این امر افزایش درآمد کشاورزان منطقه را بدون هیچگونه هزینه اضافی و فقط از طریق جایگزینی ارقام به دنبال خواهد داشت.

مرشدی در زمینه نتایج و دستاوردهای اجتماعی بین آموزش پذیری کشاورزان با میزان درآمد، عوامل اقتصادی و فعالیت‌های ترویجی رابطه مستقیم وجود دارد و لازم به ذکر است استفاده از لاین‎های جدید نیازی به عملیات جدید زراعی یا نهاده اضافی ندارند و کشاورز با همان عملیات زراعی معمول هر ساله و فقط با تغییر رقم قدیم به رقم جدید اقدام به کشت می‎کند. افزایش درآمد کشاورزان از خالی‌شدن روستاها و تسریع مهاجرت به شهرها (به ویژه حاشیه شهرها) جلوگیری‌ می‌کند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان بوشهر گفت: انتقال نتایج این پروژه با افزایش درآمد کشاورزان و تولید در منطقه به سهم خود باعث امنیت اجتماعی و غذایی می‌شود و نتایج و دستاوردهای محیط زیستی با توجه به افزایش جمعیت و وابستگی بیش از 90 درصدی کشور به واردات روغن نیاز ضروری به افزایش تولید دانه های روغنی در کشور وجود دارد و از طرفی افزایش تولید از دو مسیر افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح امکان پذیر است.

با توجه به محدود بودن اراضی قابل کشت و بروز تنش های محیطی مانند شور شدن اراضی افزایش سطح زیر کشت با محدودیتهای جدی روبه رو است، از طرفی راهکار افزایش تولید در واحد سطح نیازمند استفاده بیشتر از نهادها مانند خاک، آب، کودهای شیمیایی و سموم است. از این رو تولید ارقام گیاهی با قابلیت ژنتیکی عملکرد بیشتر به افزایش تولید در واحد سطح با بهره وری بهتر از منابع و مصرف کمتر نهادها کمک خواهد نمود و همچنین با مصرف کمتر کود و سموم شیمایی از آلودگی محیط زیستی جلوگیری خواهد شد. در این مطالعه لاین SRL-96-11 با عملکرد بیشتر و زودرسی در مقایسه با ارقام شاهد قابلیت افزایش تولید در واحد سطح را فراهم نمود.

شناسه خبر : 9967
تاریخ : 1402/5/10 10:56:28
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/sUpFcz
نویسنده خبر :
X

🔶فریده ترنج مهرگان

🔹مدیر روابط عمومی و امور بین الملل

🔹کاردانی روابط عمومی 

🔹کارشناسی گرافیک

🔹عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران

برچسب ها #مدیر #هماهنگی #کشاورزی #مقایسه #مزرعه #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.