گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
برای ایران؛
عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو + بیوگرافی
عباس علی آبادی که آخرین پستش وزیر صمت بوده است، اکنون به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

عباس علی‌آبادی متولد سال ۱۳۴۰ در اراک است. او مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مکانیک از دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف کسب کرده و در مقطع دکتری نیز در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.

 او عموماً در بخش اجرایی صنعت فعال بوده است؛ با این حال مسئولیت‌های دانشگاهی نیز داشته که از جمله این می‌توان به ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر اشاره کرد. شاید بتوان اولین پله ترقی عباس علی‌ابادی را حضورش در جهاد سازندگی دانست. مسیری راه او را تا وزارت و مدیریت کلان پروژه‌ها در مپنا باز کرد. 

 عباس علی‌آبادی در وزارت نیرو 

مهم‌ترین سمت علی‌آبادی در وزارت نیرو، معاونت وزیر نیرو بوده است. کسی که در این دوره اقداماتش عمدتاً شامل افزایش قیمت برق، تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام و استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود و تاثیر مهمی در مدیریت اجرایی وزارت نیرو داشته است.

البته او پیش از معاونت در وزارت نیرو نیز در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت و می‌توان گفت مدیرعاملی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران (آب نیرو) جزو مهم‌ترین سمت‌های مدیریتی او در بخش اجرایی بوده است. این مسئولیت او راه را برای حضور به عنوان معاون وزارت نیرو در دولت احمدی‌نژاد گشود. 

به گزارش رویداد۲۴ مپنا از سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و از سال ۱۳۸۸ تاکنون عباس علی‌آبادی مدیرعامل این شرکت بزرگ بوده است. گفته می‌شود در زمان حضور علی‌آبادی به عنوان معاون وزیر نیرو بوده که بحث واگذاری مپنا به استان قدس نیز مطرح شده و البته به دلیل مخالفت‌ها مپنا پس از یک سال واگذاری به استان قدس مجدداً به وزارت نیرو بازگشته است.

دلیل این واگذاری در این زمان، بدهی‌های دولت به استان قدس عنوان شده بود. پیش از حضور علی‌آبادی در مپنا شخصی به نام موسی رفان این مسئولیت را بر عهده داشته است. کسی که گفته می‌شود برکناری‌اش یکی از همان برکناری‌های عجیب و غریب احمدی نژاد بوده است. یک شبه و بدون توضیحات خاصی از مدیریت مپنا کنار رفت. علی‌ابادی با رانت احمدی نژاد به این سمت گمارده شد و البته در همان زمان مدیریتش بسیار از سوی رسانه‌ها با مدیریت موسی رفان مقایسه می‌شد.

در هر حال علی‌ابادی نیز طی چند سال توانست در این سمت خودی نشان دهد؛ به طوریکه در دولت روحانی نیز همچنان به عنوان مدیرعامل مپنا باقی ماند. البته مدیریت ایران‌خودرو در سال ۹۸ را هم آزمود اما فقط یک روز توانست در ایران‌خودرو بماند و دوباره به مپنا بازگشت. 

 

اقدامات عباس علی‌آبادی در مپنا

شاید بتوان مهمترین اقدام. علی‌ابادی در مپنا را تلاش برای توسعه این شرکت از پروژه‌های نیروگاهی به دیگر پروژه‌ها دانست. در دوران او قراردادهایی در زمینه نفت و گاز و صنایع ریلی کشور بسته شد و او ورود به ساخت دستگاه‌های پزشکی برای حوزه سلامت، خودرو‌های برقی و... در دستور کار قرار داد.

مپنا در زمان علی آبادی از تحریم‌ها سود برد و تقریبا انحصار ساخت نیروگاهی در داخل را به دست گرفت و تماما از قراردادهای خارجی شانه خالی کرد و مهم‌ترین بهانه‌ای در این زمینه حمایت از ساخت داخل بود که این موضوع برای فردی که به عنوان  وزیر صمت انتخاب شده، نگران کننده است.

شناسه خبر : 16302
تاریخ : 1403/5/21 09:18:13
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/c6ejGh
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #عباس علی‌آبادی #دانشگاه صنعتی شریف #وزیر صمت #وزیر پیشنهادی نیرو

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.