آخرین اخبار
عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس: باید جایگاه تاریخی بوشهر تبیین شود، بوشهر معمولی نیست. تا زمانی که راه آهن و جامعه تجاری احیا نشود صحبت از گذشته فایده‌ای ندارد
دومین پیش نشست همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

دکتر اسدپور عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس اذعان داشت ما از شان خلیج فارس که همان تجارت است غافل هستیم و تاریخ گواهی می‌دهدکه از گذشته تا کنون این منطقه به دلیل تجارت بوده که رشد داشته است.

دکتر اسدپور ادامه داد: بعد از ورود اعراب به ایران، مسلمانان، تجارت و دریانوردی و فنون مربوط به دریا را از مردمان این منطقه می‌آموزند.

استاد تاریخ دانشگاه خلیج فارس تصریح کرد: در دوران اسلامی سیراف به مرکز تجارت تبدیل می‌شود. سیرافی که بی نیاز از تعریف است. جامعه‌ای مدنی که آزادی فرهنگ و مذهب در آن دیده می‌شود و تجارت حرف اول را می‌زند.

وی ادامه داد: نادرشاه افشار مرکزیت نظامی، دریایی و سیاسی را به بوشهر آورد و با روی کارآمدن زندیه تجارت در بوشهر تقویت شد. همچنین؛ در دوره قاجار آنقدر بوشهر اهمیت پیدا می‌کند که کمپانی هند شرقی و کنسولگری انگلیس ها به صورت مداوم در بوشهر حضور دارند.

وی افزود: در قرن ۱۹ هیچ جا به اندازه بوشهر در تجارت رقیب ندارد و بوشهر ابر بندر می‌شود و تجار در این شهر حرف اول را می‌زنند. بازار تهران با بازار بوشهر هماهنگ می‌شود و افول بوشهر زمانی است که تجار کوچ می‌کنند.

دکتر اسد پور بیان داشت: بوشهر باب البواب ممالک محروسه بوده است و تاریخ تا کاربردی نشود فایده ای ندارد، درواقع این تاریخ است که باید در خدمت توسعه باشد.

استاد گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس یادآور شد: بوشهر آب و هوای خوبی نداشت اما کمپانی های بزرگ جهان در این بندر نمایندگی داشتند. یادمان باشد که تاریخ ثابت کرده است کمپانی‌های بزرگ برای به دست آوردن پول و تجارت در دل جهنم هم می‌روند.

اسدپور اعلام کرد: باید جایگاه تاریخی بوشهر تبیین شود، بوشهر معمولی نیست تا زمانی که راه آهن و جامعه تجاری احیا نشود صحبت از گذشته فایده‌ای ندارد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که تاریخ برای افتخار به گذشته باشد تاریخ راه‌گشا نیست و این جامعه تجاری است که می‌تواند کلید حل بحران، عقب ماندگی و رکود ها باشد اگر زیرساخت ها فراهم باشد.

دکتر اسدپور گفت: پر واضح است که تجار ت مانند پرنده و ماهی فرار است که نباید منافعش به خطر بیافتد.

دکتر مشایخی رییس بنیاد ایران‌شناسی با حضور در این نشست، جایگاه بوشهر در کرانه خلیج فارس را تبیین کرد و با اشاره به تجربه تاریخی گفت: بوشهر منطقه ای کاملا استراتژیک است که از سه طرف به دریا راه دارد و آسیب‌پذیری بنادر خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را ندارد. از دوره ایلامی و حتی تا به امروز بوشهر در مقایسه با دیگر بنادر استان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

در ادامه این نشست آقای مذکوری پژوهشگر به بحث اداره مالیه و توسعه بندرریگ پرداخت.

شایان ذکر است؛ دومین همایش بین المللی تاریخ،فرهنگ و تمدن خلیج فارس با موضوع بازرگانی و حمل و نقل دریایی در خلیج فارس از عصر باستان تا دوره معاصر ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ همزمان با روز ملی خلیج فارس برگزار می‌شود.

شناسه خبر : 14295
تاریخ : 1402/12/14 10:48:09
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/EirnVX
نویسنده خبر :
X

🔶سعاد نصاری
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 گوینده 
🔹 مدیر امور تدوین و صدا

🔹 مدیر امور اداری مالی تعاونی مسکن مهر (شماره 2 استان بوشهر)
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
برچسب ها #دانشگاه خلیج فارس #همایش بین المللی #روز ملی خلیج فارس #تالار فردوسی #دانشکده ادبیات و علوم انسانی #استان بوشهر #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.