آخرین اخبار
فرشاد جامع خبر داد: درآمدزایی ۱۰۰۰ میلیارد دلاری کشور از محل فشارافزایی در پارس جنوبی
جامع کارشناس انرژی: از محل فشارافزایی حاضر حدود ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی به ظرفیت‌های تولید کشور اضافه می‌شود.ارزش تجمعی گاز و میعانات گازی اضافه شده در طول عمر عملیاتی میدان برای کشور معادل ۱۰۰۰ میلیارد دلار است

فرشاد جامع کارشناس انرژی با اشاره به افت فشار پارس جنوبی که کاهش تولید گاز را به همراه خواهد داشت؛ اظهار کرد: وضعیت عدم تعادل گاز در ایران که به دلیل مسائلی مانند افت فشار و کاهش تولید گاز از میدان پارس جنوبی تشدید شده است، نگرانی های قابل توجهی را در خصوص امنیت انرژی و ثبات اقتصادی کشور ایجاد کرده است. پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی ایران، با تولید روزانه بیش از ۷۰ درصد کل نیاز گازی کشور، نقشی محوری در بخش انرژی کشور ایفا می کند. کاهش سطح تولید و فشار در پارس جنوبی یک موضوع رو به رشد در دهه گذشته بوده است و نیاز به اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با این چالش ها را برجسته می کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، دولت سیزدهم به فوریت رسیدگی به افت فشار در میدان گازی پارس جنوبی و پیامدهای آن بر امنیت ملی انرژی پی برده است. عدم توجه دولت قبل به این موضوع حساس، چالش های پیش روی دولت سیزدهم را با روی کار آمدن تشدید کرد. برای مقابله موثر با این موضوع مبرم، دولت یک ابتکار راهبردی را برای مقابله با افت فشار با اولویت تامین مالی مناسب و استفاده از تخصص داخلی از شرکت‌های آگاه و مبتنی بر فناوری در این زمینه آغاز کرد.

افزایش فشار  میدان گازی نقطه عطف تلاش دولت برای تثبیت تامین انرژی

این کارشناس انرژی با اشاره با نهایی شدن قرارداد فشارافزایی پارس جنوبی گفت: نهایی شدن و امضای قرارداد با هدف افزایش فشار در میدان گازی پارس جنوبی نقطه عطفی در تلاش دولت برای تقویت تولید گاز و تثبیت تامین انرژی کشور است. ایران با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تخصص‌های داخلی و همچنین بسیج منابع مالی برای این پروژه حیاتی، خود را برای ارتقای ظرفیت‌های تولید گاز و تضمین پایداری انرژی بلندمدت قرار می‌دهد.

جامع با اشاره به اهمیت و مزیت‌های فشارافزایی در پارس جنوبی اظهار کرد: نتایج پیش بینی شده افزایش فشار در میدان گازی پارس جنوبی قابل توجه بوده و پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه اقتصادی و رشد بخش انرژی کشور دارد.

وی افزود: ایران از محل فشارافزایی حاضر حدود ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی به ظرفیت‌های تولید کشور اضافه می‌شود که موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی گاز تقویت کند. تاثیر اقتصادی از محل فشارافزایی و افزایش تولید گاز برای کشور بسیار زیاد است زیرا ارزش تجمعی گاز و میعانات گازی اضافه شده در طول عمر عملیاتی میدان حدودا معادل ۱۰۰۰ میلیارد دلار ارزش جدید برای اقتصاد کشور برآورد می شود.

افزایش تولید گاز داخلی و کاهش وابستگی به واردات با بهینه سازی فشار

وی ادامه داد: افزایش تولید گاز حاصل از اجرای موفقیت آمیز پروژه بهینه سازی فشار در میدان پارس جنوبی به امنیت انرژی و خودکفایی ایران کمک شایانی خواهد کرد. با افزایش ظرفیت تولید گاز داخلی، این کشور می تواند وابستگی خود به واردات گاز را کاهش دهد، استقلال انرژی را افزایش دهد و نیازهای رو به رشد انرژی داخلی و بین المللی را برآورده کند. علاوه بر این، توسعه صنعت گاز ایران از طریق ابتکاراتی مانند افزایش فشار در میدان پارس جنوبی نشان دهنده تعهد دولت به پیشبرد بخش انرژی کشور و تقویت رشد اقتصادی پایدار است. این سرمایه‌گذاری استراتژیک در تولید گاز نه تنها به چالش‌های فوری مرتبط با افت فشار می‌پردازد، بلکه پایه‌های یک صنعت انرژی انعطاف‌پذیرتر و رقابتی‌تر را در ایران ایجاد می‌کند.

این کارشناس انرژی گفت: ابتکار افزایش فشار در میدان گازی پارس جنوبی گامی مهم در جهت غلبه بر چالش‌های عدم تعادل گاز و تقویت امنیت انرژی و شکوفایی اقتصادی ایران است. ایران با بهره‌گیری از تخصص داخلی، تامین مالی استراتژیک و نوآوری‌های تکنولوژیکی، آماده است تا ارزش اقتصادی قابل توجهی را باز کند، خودکفایی انرژی را افزایش دهد و کشور را به سمت رشد و توسعه پایدار سوق دهد. انتظار می‌رود که تکمیل موفقیت‌آمیز این پروژه تأثیرات مثبت گسترده‌ای بر اقتصاد، بخش انرژی و جایگاه بین‌المللی کشور در بازار جهانی گاز داشته باشد./قدس

 

شناسه خبر : 14512
تاریخ : 1402/12/25 11:14:46
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/9j3q8Z
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #پارس جنوبی #انرژی #گاز #تولید #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.