گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
لزوم ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامع پل های کشور جهت پیشگیری از خسارات زلزله
به دلیل تعداد زیاد پل¬ها و محدودیت بودجه اختصاص یافته و همچنین هزینه بالای روش های مقاوم سازی، تهیه یک مجموعه اطلاعات برای تعیین میزان آسیب پذیر بودن هریک از پل¬ها در جریان زلزله بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

امروزه پل­ها در خطوط ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به طوری که چنانچه به هر دلیل پلی تخریب گردد و یا آسیب عمده­ای ببیند، امکان بهره برداری از آن مسیر تا زمان تعمیر مجدد پل وجود ندارد. زلزله های رخ داده در سال های گذشته نشان داده است، که پل­ها یکی از آسیب پذیرترین اجزا در سیستم حمل و نقل بشمار می­آیند. به طوری که خرابی حتی یک پل می تواند منجر به قطع ارتباط خطوط بین راه­ها  و شبکه حمل و نقلی شده که علاوه برخسارات قابل توجه مالی، منجر می شود که امکان واکنش سریع و اورژانسی بعد از زلزله فراهم نگردد. لذا افزایش خسارات جانی و مالی ناشی از وقوع زلزله در صورت ویرانی پل­ها امری اجتناب ناپذیر است که باید به آن رسیدگی نمود. بواسطه تراکم و شرایط پیچیده مسیرهای هندسی راه­های درون شهری و برون شهری، پل­های قوسی در شبکه­های حمل و نقل عمومیت فراوانی یافته­اند. لذا ضروری است که کشور ایران که جزء کشورهای لرزه خیز محسوب می­شود بودجه ای را به منظور مقاوم سازی وکاهش آسیب پذیری پل­های موجود اختصاص دهد.

همچنین به دلیل تعداد زیاد پل­ها و محدودیت بودجه اختصاص یافته و همچنین هزینه بالای روش های مقاوم سازی، تهیه یک مجموعه اطلاعات برای تعیین میزان آسیب پذیر بودن هریک از پل­ها در جریان زلزله بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. ولی متاسفانه در ایران پایگاه اطلاعاتی جامعی از مشخصات سازه ای پل­ها وجود ندارد و یا اگر وجود داشته باشد اکثرا اطلاعات معماری و توضیحات کلی از آن می باشد و اطلاعات سازه­ای ناقصی دارند. در صورتی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، اطلاعات سازه­ای  پل­ها در پایگاه­های از جمله NBI موجود می باشد و محقیقین جهان به راحتی به آن دسترسی دارند. با داشتن اطلاع جامعی از پل­های کشور و با استفاده از منحنی­های شکنندگی، می توان آسیب­پذیری احتمالی پل­ها در زلزله را بررسی و آنها را برای مقاوم سازی اولویت بندی کرد. امید است که مسئولین مرتبط با این موضوع برای ارتقا کیفیت راه­های کشور و کاهش خسارت­های احتمالی در زلزله در خصوص راه اندازی پایگاه اطلاعاتی جامع پل­های کشور اقدامی به عمل آورند.

دکتر علی ناصری

پژوهشگر و مدرس دانشگاه

شناسه خبر : 118
تاریخ : 1399/8/17 07:29:30
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/V6pvjW
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.