آخرین اخبار
مدیرکل کمیته امداد بوشهر: طرح حمایت از کودکان ایتام و محسنین به دنبال جذب حامی جدید برای ۱۷۹ نفر بدون حامی
مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر گفت: در حال حاضر ۷ هزار و ۸۱۰ فرزند یتیم و محسنین تحت حمایت این طرح قرار دارند. اما ۱۷۹ نفر بی‌حامی! هدف ما جذب ۸ هزار حامی جدید در سال جاری است.

عباس روشن، مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: در حال حاضر 42,464 خانوار تحت حمایت این کمیته قرار دارند که معادل 89,488 نفر مددجوی تحت پوشش را شامل می‌شود. او افزود که از این تعداد، ۲۲هزار زن سرپرست خانوار و ۲۰هزار خانوار، سرپرست مرد هستند که نشان می‌دهد جامعه تحت پوشش بیشتر از زنان تشکیل شده است. همچنین، از این تعداد مددجویان، ۴۰هزار و ۴۰۰ نفر سالمند هستند و لازم است خدمات ویژه سالمندان به عنوان یک خطر جدی در نظر گرفته شود و دولت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد و همچنین38 هزار خانوار دریافت کننده مستمری از کمیته امداد هستند و سایرین نیز خدمات تک و یا چندخدمتی را دریافت می‌کنند.

بیمه های اجتماعی

 مدیرکل کمیته امداد گفت: خدمات در حوزه سلامت به منظور توانمندسازی خانوارها و براساس منویات مقام معظم رهبری ارائه می‌شود و هدف غایی ما از این خدمات رسوب مددجو نیست. او افزود: کمیته امداد متولی مدیریت فقر هست،

درباره بیمه‌های اجتماعی، اظهار داشت: در حال حاضر، زنان سرپرست خانوار و مجریان طرح‌های اشتغال در تعداد ۱۰۸۰ خانوار مشمول بیمه‌های اجتماعی هستند. همچنین، ۴۵۲ خانوار مستمری بگیر تامین اجتماعی شده‌اند.

خدمات بهداشت و درمان

وی افزود: خدمات بهداشت و درمانی که توسط کمیته امداد ارائه می‌شود، شامل چهار بخش است؛ بیمه درمانی، مکمل (فرانشیز خدمات درمانی)، تغذیه کودکان زیر ۵ سال و خدمات بهداشتی. در سال جاری، تاکنون حدود ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خدمات به ارزش ریالی به بیش از ۴۹۸۵ نفر در ۴ ماهه اول سال ارائه شده است.

روشن خاطر نشان کرد: برنامه‌های شاخص امداد کمک به امر ازدواج جوانان است و در سال گذشته، ۱۳۸۰ فقره به ارزش ۲۴۹ میلیارد ریال پرداخت شد و در سال جاری نیز تاکنون ۵۰۰ فقره جهیزیه به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال به نوعروسان تحت حمایت اهدا شده است. همچنین، ارزش ریالی پک جهیزیه امسال نیز ۴۰ میلیون تومان است.

وام ضروری

 تامین لوازم ضروری منزل برای خانواده‌ها چالشی مهم است که در حال حاضر توسط این سازمان مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته روشن، تاکنون ۶۰۷ کالای ضروری به ارزش ۳۷ میلیارد تومان خریداری و تهیه شده است و در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار گرفته است. همچنین، هزار دستگاه کولر گازی نیز برای توزیع به خانواده‌ها در دستور کار قرار دارد. از این تعداد، ۵۰۰ دستگاه با همکاری بسیج سازندگی خریداری شده است و توزیع آن‌ها در طی هفته جاری انجام می‌شود. ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز توسط کمیته امداد تهیه و در این ماه توزیع خواهند شد.

علاوه بر این، ۴۵۰ فقره وام ودیعه مسکن نیز توسط سازمان امداد و نیکوکاری معرفی شده و اخیرا به بانک‌ها ابلاغ شده است. این وام‌ها در حال حاضر در حال پرداخت به مددجویان هستند.

فعالیت های فرهنگی کمیته امداد

با توجه به اظهارات این مقام مسئول، فعالیت‌های فرهنگی در کمیته امداد استان بوشهر به صورت مستمر و جدی پیگیری می‌شود. این فعالیت‌ها در پنج محور فرهنگی انجام می‌شود که شامل حمایت از تحصیل جوانان و نوجوانان در قالب دانش‌آموز، دانشجو و طلبه، شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در قالب جشنواره‌ها و اردوهای فرهنگی و زیارتی و ارائه آموزش‌های فرهنگی در قالب خدمات مشاوره و مهارت‌های زندگی و فنی و حرفه‌ای است. همچنین، ارائه خدمات رفاهی در مجتمع‌های شبانه‌روزی و ارتقاء دانش و بینش کارکنان نیز از جمله فعالیت‌های فرهنگی این کمیته است. استان بوشهر در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۳۸ دانش‌آموز تحت پوشش خود دارد. از این تعداد، ۲۳۱ نفر از دانش‌آموزان نخبه و استعداد برتر از خدمات امداد بهره‌مند هستند و همچنین ۱۲۰ دانش‌آموز در مجتمع‌های شبانه‌روزی امداد اسکان دارند.

توانمندسازی مددجویان

ایشان اظهار داشت: هدف اصلی و غایی کمیته، اشتغال و خودکفایی مددجویان است. در سال گذشته، با جذب ۹۶ درصد از اعتبارات بانکی، به عنوان دستگاه برتر شناخته شدیم. همچنین، در همان سال، ۱۳هزار ۳۲۸ طرح اشتغال با مبلغ ۵۹۴ میلیارد تومان اجرا کردند. برنامه امسال نیز شامل اجرای ۱۱ هزار و ۱۸۱ طرح با اعتبار یک همت و مبلغ ۱۶۴ میلیارد تومان می‌باشد.

طرح اکرام ایتام و محسنین

 بر اساس آمار اعلام شده، در حال حاضر ۷ هزار و ۸۱۰ فرزند یتیم و محسنین تحت حمایت این طرح قرار دارند. از این تعداد، حدود ۵ هزار و ۹۴۴ نفر فرزند محسنین هستند و ۱۹۶۶ نفر نیز فرزندان یتیم هستند و نیز ۱۷۹ نفر از این کودکان هیچ حامی مالی ندارند. اما از سوی دیگر، ۲۵ هزار نفر از عموم مردم به عنوان حامیان این طرح شناخته شده‌اند.

ایشان تاکید کردند: با توجه به نیازهای بیشتری که وجود دارد، در این سال هدف این طرح جذب ۸ هزار حامی جدید است. این طرح با همکاری مردم و مشارکت های مردمی در حفظ و حمایت از کودکان یتیم و محسنین به عمل می‌آید.

در مورد مشارکت های مردمی، اطلاعاتی در خصوص زکات و صدقات نیز ارائه شد. طبق گفته ایشان، در سال جاری تحقق ۶۵ درصدی جذب زکات را داشته‌ایم. این نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مردم در این زمینه مشارکت کرده‌اند.

در مورد صدقات نیز، ۴۵ درصد رشد مثبت نسبت به سال قبل در این زمینه داشته ایم.

درباره صندوق امداد ولایت، در چهار ماهه اول سال جمعاً ۹۰۰ میلیون تومان جذب شده است. همچنین، در سطح کشور، امداد رتبه اول در کاهش معوقات را به دست آورده‌ایم.

 ایشان با اشاره به اینکه استان بوشهر با ۱۸۷ مرکز نیکوکاری فعال را داراست افزود: رشد ۱۵۰ درصدی و رتبه دوم کشوری را در سه ماهه اول سال جاری کسب کرده است. این نشان دهنده این هست که تلاش‌های مردم و مشارکت های مردمی در این استان در حوزه نیکوکاری و خیریه به خوبی پاسخ داده‌اند.

در حوزه مسکن، ۵ تفاهم نامه بسته شده است. این تفاهم نامه‌ها به منظور ارائه واحدهای مسکونی به نیازمندان و مددجویان در قالب تفاهم نامه سه جانبه بین کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن امضا شده‌اند. تعداد ۳۵۲ واحد مسکن مددجویی با اعتبار ۵۲۸ میلیارد ریال بلاعوض و هزار و پنجاه و شش میلیارد ریال تسهیلات بنیاد مسکن هست که در پایان شهریور ماه بخشی از این واحدها تحویل خانواده های مددجویان داده می شود.

به طور جداگانه، تفاهم نامه دیگری نیز در قالب ۵ هزار واحدی بسته شده است. از این تعداد، ۳۰۰ واحد به استان بوشهر اختصاص داده شده است.

شناسه خبر : 10273
تاریخ : 1402/5/23 15:48:41
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/lboQqm
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #کمیته امداد #کودکان ایتام #استان بوشهر #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.