گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
اخبار میراث فرهنگی
مرمت حمام تاریخی کاشان آغاز شد
حمام تاریخی خان یکی از مشهورترین بناهای مجموعه بازار بزرگ کاشان است که از نوع معماری و تزئینات وابسته به آن بی‌نظیر است

آغاز عملیات مرمت تزئینات حمام تاریخی خان کاشان



به گزارش دریاکنار:   علیرضا عبدالله زاده سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان  با اعلام این مطلب گفت: حمام تاریخی خان یکی از مشهورترین بناهای مجموعه بازار بزرگ کاشان است که از نوع معماری و تزئینات وابسته به آن بی‌نظیر است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان ادامه داد: متأسفانه به دلیل از دست دادن یکی از برجسته‌ترین اساتید مرمت تزئینات نقشی کاشان، مرحوم استاد مرتضی شبانی، مدتی آغاز عملیات مرمت تزئینات نقاشی این بنای ارزشمند به تأخیر افتاد که با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده عملیات مرمتی تزئینات این حمام ارزشمند تاریخی به همت یکی از کارشناسان مرمت تزئینات این اداره آغاز شد.

او افزود: این تزئینات شامل دو نوع نقاشی در دو دوره و سبک متفاوت است که بخش بیشتری از این نقاشی‌ها زیر سه لایه قطور گچ مدفون‌شده است که توسط کارشناس مرمت تزئینات این اداره در حال ساماندهی می‌باشد.

عبدالله زاده تصریح کرد: دریکی از اسپرهای این قسمت از بنا، تصویر نقاشی با موضوع شکار بهرام گور به تصویر کشیده شده است که قبلاً توسط مرحوم استاد مرتضی شبانی مرمت‌شده بود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان تأکید کرد: مجموعه بازار تاریخی بزرگ کاشان قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارد که امیدواریم این مهم در آینده نزدیک محقق شود.

عباس متولی معاون میراث‌فرهنگی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان نیز در همین زمینه گفت: تزیینات ورودی این حمام تاریخی شامل یک نقاشی گچ‌بری تلفیقی متفاخر با نوع بوم‌رنگی مربوط به دوره صفوی و یک نوع نقاشی پیکره نگاری درباری از دوره قاجار است که خوشبختانه تا حدودی سالم مانده است، لذا با توجه به اهمیت این تزئینات، عملیات مرمتی این قسمت از بنا شامل عملیات لایه‌برداری، تثبیت و پاک‌سازی استحکام‌بخشی و موزون‌سازی است که آغاز شد.

حمام خان در راسته‌بازار بزرگ به دستور عبدالرزاق خان، حاکم کاشان در زمان کریم‌خان زند، بناشده است.

این اثر ارزشمند تاریخی ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۱ در فهرست میراث‌ ملی به ثبت رسیده است.
 

شناسه خبر : 16484
تاریخ : 1403/6/2 10:28:27
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/jOhTvv
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

برچسب ها #حمام خان کاشان #میراث فرهنگی #مرمت #دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.