آخرین اخبار
نخبه بودن نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی ندارد/ می توانیم تب کنکور را پایین بیاوریم
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: یکی از برنامه‌های بنیاد این است که مفهوم نخبگی را از نخبه علمی توسعه دهد.

سید سلمان سیدافقهی، اظهار کرد: اگر بتوانیم استادمحوری را در برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان در اولویت قرار دهیم و در صنعت، مرشد یا مربی‌های ماهر ما به دایره نخبگانی راه پیدا کنند، تاثیرات مثبتی به وجود می‌آید و می‌توانیم هسته‌های انتقال تجربیات حول این افراد نخبه تشکیل بدهیم. به عنوان مثال؛ صنعتگری که ۴۰ سال در صنعت فعال بوده و استخوان خرد کرده، به معنای واقعی نخبه است و باید تجربیات او به نسل بعد منتقل شود.

سیدافقهی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های بنیاد این است که مفهوم نخبگی را از نخبه علمی توسعه دهد و به نخبه‌های صنعتی، سرآمدان هنری، ادبی و… نیز بپردازد و این نخبگان را نیز در دایره بنیاد قرار دهد. چنین امری به این صورت انجام می‌شود که افراد با استعداد در هر حوزه شناسایی می‌شوند و زیر نظر استادان نخبه بنیاد قرار می‌گیرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: فرض کنید یک هنرمند نقاشی که خیلی سطح بالایی دارد، مثلا ۱۰ دانشجوی هنر یا هر فرد هنرجویی که حتی دانشگاه نرفته، اما مستعد است را زیر نظر خود قرار دهد و به تربیت او بپردازد. استاد در این شرایط به مرور فرد سرآمد را تبدیل به نخبه هنری می‌کند. در این حالت حتی لازم نیست مدرک دانشگاهی هم وجود داشته باشد.

سیدافقهی گفت: کاستن از تب کنکور و تب دانشگاه با توسعه مفاهیم نخبگانی امکان‌پذیر است و مفهوم سرمایه دانستن افراد مستعد به معنای این است که ما کسانی که تا نهایت یک رشته یا حوزه را رفته‌اند سرمایه بدانیم و از آن‌ها استفاده کنیم به این صورت که هم تکریم‌شان کنیم هم از نعمت وجود و حضور آن‌ها در تربیت نسل بعد استفاده کنیم.

او یادآوری کرد: چنین روندی همان سرمایه‌ای برخورد کردن با منابع انسانی مستعد است؛ نخبه در این شرایط نخبه‌پرور می‌شود، مانند پول که وقتی در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنیم روی آن سودآوری صورت می‌گیرد. ما می‌گوییم نخبه در هر رشته‌ای سرمایه است و می‌تواند خود را بازتولید کند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در آخر اظهار کرد: بازتولید شدن نخبه به وسیله یک نخبه قبلی، همان سرمایه‌ای کردن فضای نخبگانی است.

شناسه خبر : 11934
تاریخ : 1402/8/2 06:24:49
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/LSasVO
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #بنیاد ملی نخبگان #نخبه علمی #دانشگاه #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.