آخرین اخبار
نخستين مدرسه‌ي آرتيستي سينما
«مدرسه آرتیستی سینما واقع در خیابان علاءالدوله از روز 26 فروردین مطابق با 15 آوریل بتوسط معلمین و معلمه های متخصص افتتاح خواهد شد و جهت خواتین کلاس مخصوص دایر است. داوطلبین می توانند هرروزه از ساعت 3 بعدازظهر تا 8 خود را به دفتر مدرسه معرفی نمایند.»

آوانس اوگانيانس به عنوان اولین کارگردان سینمای ایران در سال 1279 در عشق آباد ترکمنستان متولد شد. در تاشکند رشته تجارت و بعد در عشق آباد حقوق خواند. سینما را در مسکو آموخت. پس از اتمام تحصیلات در رشته سینما در سال 1308به همراه  دخترش زما به ایران مهاجرت کرد. 

پس از ورود به ایران به فکر تاسیس مدرسه فیلمسازی و ساخت فیلم افتاد. در نخستین آگهی مدرسه آرتیستی سینما آمده است:

«مدرسه آرتیستی سینما واقع در خیابان علاءالدوله از روز 26 فروردین مطابق با 15 آوریل بتوسط معلمین و معلمه های متخصص افتتاح خواهد شد و جهت خواتین کلاس مخصوص دایر است. داوطلبین می توانند هرروزه از ساعت 3 بعدازظهر تا 8 خود را به دفتر مدرسه معرفی نمایند

بعد از انتشار اولین آگهی استقبال چندانی به چشم نخورد اما با آگهی های بعدی بیش از سیصد نفر در مدرسه نام نویسی کردند. کلاس های آن عبارت بودند از آموزش صنعت آکتوری، تکنیک سینما، عملیات آکروباتیک، ورزش سوئدی، بوکس، عکاسی، باله، رقص شرقی و اروپایی بود.

پس از گذشت نزدیک به چهار ماه از تاسیس این مدرسه ، از عده ای از صاحب نظران جهت ملاحظه نتیجه کارش دعوت می کند. روزنامه اطلاعات در سیزدهم آبان 1309 گزارشی از این جلسه را منتشر می کند، که بدین شرح است:

»از چند ماه باین طرف مدرسه برای تربیت آرتیستهای سینما به مدیریت آقای آ. اوگانیانس در تهران تشکیل گردیده و عده ای شاگرد در مدرسه مزبور مشغول تحصیل فنون مختلف آرتیستی و بازیهای مختلفه آکتری سینما شده اند.

دیشب از طرف مدیر مدرسه دعوتی از عده ای از نمایندگان مجلس و مدیران جراید و محترمین شده بود که در جلسه امتحانی برای مشاهده عملیات شاگردهای مدرسه حضور یابند.

این مدرسه اولین مدرسه ای است که در ایران برای تربیت آرتیستی فیلمبرداری سینما باز شده است. آقای وکیلی موسس سینما سپه نیز چندی پیش باین کار دست زدند ولی گویا عدم وسایل کافی ایشان را دل سرد کرد؛ زیرا در صورتی می توان از این مدرسه و آرتیست هایی که تربیت

 می شوند، استفاده نمود که وسایل مکفی فراهم باشد و تا یک کمپانی یا شرکتی تشکیل نگردد، پیشرفت این قبیل امور صنعتی مشکل به نظر می آید

 12 نفر در دور اول مدرسه آرتیستی فارغ التحصیل شدند که بعدها اکثر آنها در فیلم های سینمایی به کار گرفته  شدند. از فارغ التحصیلان این دوره می توان ازاحمد دهقان، محمدعلی قطبی، حسن مینویی، امیر ارجمند، محمد ضرابی، حسین نوری، عباس طاهباز، کاظم سیار، منوچهر هوشی، اسماعیل نجات، ابوالقاسم آشتی و غلام علی سهرابی فرد نام برد.

در دور اول مدرسه آرتیستی هیچ خانمی ثبت نام نکرده بود و اوگانيانس مصمم بود که مدرسه آرتیستی نسوان را زیر نظر فخر الزمان جبار وزیری افتتاح کند. آگهی دیگری برای جذب بانوان چاپ کرد.

در گام بعدی اوگانيانس  با سرمایه ساکورا  لیدزه نخستین فیلم بلند صامت را با نام «آبی و رابی» به تصویر کشید که 12 دی ماه در سینما مایاک تهران نمایش داده می شود. نقش آبی و رابی را محمد ضرابی و غلامعلی سهرابی بازی می کردند.

 شاگردان دوره دوم در دی 1310 شمسی فارغ التحصیل شدند و در دومین فیلم اوگانيانس با نام حاجی آقا آکتور سینما بازی کردند. برای دوم، دخترش زما اوهانیان نیز در کلاس های مدرسه آرتیستی ثبت نام کرد.

آوانس اوگانيانس فیلم دومش را با نام " حاجی آقا آکتور سینما" را ساخت که با استقبال روبرو نشد. بعد از آن او به هندوستان مهاجرت نمود و در کلکته مدرسه آرتیستی تاسیس کرد و در سال 1326 مجدداً به ایران آمد و پس از روی آوردن به دین اسلام نامش را رضا مژده تغییر داد. در سال 1340 در سن شصت و یکسالگی در گذشت.

شناسه خبر : 138
تاریخ : 1399/8/24 12:24:53
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/0MDrJb
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.