آخرین اخبار
نقشه‌ تقسیمات کشوری استان بوشهر، نقشه گردشگری استان و شهر بوشهر و کتاب ابعاد کشور معرفی شد
نقشه‌ تقسیمات کشوری استان بوشهر، نقشه گردشگری استان و شهر بوشهر و کتاب ابعاد کشور که توسط مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس‌های ملی در سازمان نقشه‌برداری کشور تهیه و تولید شده است، معرفی می‌شود.

مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس‌های ملی، نقشه‌ تقسیمات کشوری استان بوشهر، نقشه گردشگری استان و شهر بوشهر و کتاب ابعاد کشور را معرفی می‌کند.



نقشه تقسیمات کشوری استان بوشهر:

در این نقشه‌ها از آخرین اطلاعات تقسیمات کشوری تا پایان تیر ماه 1399 استفاده گردیده و مرزهای بین‌المللی، حدود استان، شهرستان، بخش، دهستان و مراکز آن­ها به­ نمایش درآمده است. همچنین جداول اطلاعات جغرافیایی و آمار و شاخص‌های جمعیتی بر اساس سرشماری سال 1395 برای استان و شهرستان­‌ها، جهت ارائه اطلاعات تکمیلی در این نقشه‌ها لحاظ شده است.
استان بوشهر دارای 10 شهرستان، 27 بخش، 52 دهستان و 40 نقطه شهری می‌­باشد.
این استان با مساحتی حدورد 22٫957 کیلومترمربع رتبه نوزدهم و با جمعیت حدود 1٫163٫400 نفر، رتبه بیست و سوم را در کشور دارا می­‌باشد. نرخ شهرنشینی در این استان 71/85 درصد و تراکم جمعیت 50/68 نفر در کیلومتر مربع می‌باشد.





نقشه گردشگری استان و شهر بوشهر:

نقشه­‌های گردشگری کمک شایانی در معرفی و مکان­‌یابی آثار باستانی و جاذبه­‌های گردشگری و توریستی دارد . اداره نقشه­‌های موضوعی و موردی، درمدیریت نقشه­‌نگاری و اطلس‌­های ملی جهت رسیدن به این اهداف، نقشه‌­های گردشگری را برای 31 استان کشور و مراکز این استان­‌ها به صورت دورو و در قالب یک نقشه تهیه نموده و در اختیار کاربران قرار داده است.در این سری نقشه­‌ها عوارضی همچون راه­‌ها، مراکز تقسیماتی، رودها، آثار باستانی و مکان­‌های گردشگری به همراه اندکس راهنمای مسیرهای گردشگری، لیست هتل­‌ها و اندکس راهنمای فواصل با مراکز استان­‌های هم‌جوار و ... آورده شده است.
استان ساحلی بوشهر، در جنوب کشور و در سواحل زیبای خلیج فارس قرار گرفته که از سمت شمال به استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به استان فارس، از جنوب به استان هرمزگان و از طرف غرب و جنوب غربی به آب­‌های خلیج فارس محدود می­‌شود.
استان بوشهر در حد فاصل بین کوهپایه­‌های جنوب غربی زاگرس و خلیج فارس قرار گرفته و دارای نواحی کوهستانی و نیمه‌کوهستانی و همچنین جلگه ساحلی می‌باشد. مهم‌ترین ارتفاعات این استان عبارتند از: کوه خورموج با ارتفاع حدود 1950 متر، کوه گیسکان (1600 متر) و کوه سیاه (1500 متر). همچنین دو رودخانه پر آب از این استان عبور کرده و به آب­‌های خلیج فارس می‌­ریزند که عبارتند از: رود مند و رود دالکی یا حله.
آب و هوای استان بوشهر، گرم و خشک و در نواحی ساحلی، گرم و مرطوب است. حداکثر دمای مطلق استان 52/5 درجه و حداقل مطلق آن 1- درجه سانتیگراد ثبت شده است و متوسط بارندگی سالیانه استان حدود 220 میلیمتر می­‌باشد که اغلب در پاییز و زمستان می­‌بارد. هوای استان بوشهر 7 ماه از سال گرم، 3 ماه معتدل تا گرم و 2 ماه معتدل تا سرد می‌­باشد.
استان بوشهر دارای جاذبه­‌های گردشگری طبیعی، ساحلی و تاریخی می‌­باشد که مهم‌ترین جاذبه‌­های گردشگری آن عبارتند از: شهر باستانی سیراف – شهر باستانی ریشهر – بافت تاریخی بوشهر – کلیسای خارک – قلعه بردستان – موزه رییسعلی دلواری – گور دختر – کشتی رافائل – عمارت کلاه فرنگی – عمارت ملک بوشهر – کوشک اردشیر – دژ برازجان – گورستان انگلیسی­‌ها – کاخ بردک سیاه – قلعه خورموج – قبر ژنرال و سواحل خلیج فارس.
این نقشه در سال 1399 بروزرسانی شده است.
شهر ساحلی بوشهر، مرکز استان بوشهر، در ساحل خلیج فارس قرار داشته و از طرف شمال، غرب و جنوب به دریا محدود می‌­شود و در واقع به شکل شبه جزیره­‌ای در آب می‌­باشد. بندر بوشهر یکی از مهم‌ترین بنادر جنوب کشور است.
مساحت شهر بوشهر حدود 31 کیلومتر مربع است و جمعیت این شهر طبق سرشماری سال 1395 تقریبا برابر 223٫000 نفر می‌­باشد.
آب و هوای شهر بوشهر، گرم و مرطوب با بارندگی نسبتا کم است. به طوری­که میانگین دما در تیر ماه 33 درجه و در دی ماه 14 درجه و متوسط سالیانه درجه حرارت این شهر حدود 25 درجه سانتیگراد می­‌باشد و دماهای زیر صفر به ندرت در این شهر اتفاق می­‌افتد. میانگین بارندگی سالیانه بندر بوشهر در حدود 220 میلیمتر است که معمولا در فصول پاییز و زمستان می­‌بارد.
شهر بوشهر کاملا مسطح بوده و در ارتفاع خیلی کم، در حدود چند متر از سطح دریا قرار گرفته است. این شهر از سه طرف به دریا و از یک طرف به جلگه کم‌ارتفاع ساحلی محدود می‌­شود. رودخانه بزرگ دالکی یا حله در حدود 20 کیلومتری شمال شهر بوشهر، در منطقه حفاظت شده حله به خلیج فارس می‌­ریزد.
مهم‌ترین جاذبه­‌های گردشگری بندر بوشهر و اطراف آن عبارتند از: سواحل زیبای خلیج فارس – بازار بوشهر – بافت تاریخی بوشهر – قبر ژنرال – پارک خلیج فارس – پلاژ شهرداری – حمام تاریخی ملک – عمارت تنگستانی – عمارت دهدشتی – عمارت کازرونی – عمارت کوتی – عمارت گلشن – عمارت ملک – کلیسای بوشهر – گورستان انگلیسی‌ها – مجموعه تاریخی حاج رییس – ریشهر قدیم – موج شکن – موزه خلیج فارس و تالاب حله.
این نقشه در سال 1397 تهیه شده است.




کتاب ابعاد کشور:


تقسیمات کشوری فرایندی سیاسی _ اداری است که باهدف اصلی تقسیم کشور به واحدهای همگن، برای رشد هماهنگ و به منظور اداره قلمرو ملی و عرضه خدمات بهتر، صورت می­‌گیرد و درنهایت امنیت، وحدت و مشارکت ملی را تأمین می‌کند. براین اساس، تقسیمات کشور‌ی بر ساختار اداری _ مدیریتی سرزمین و شتاب بخشیدن به روند توسعه و رشد هماهنگ ملی، تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند امنیت، همگرایی، وحدت و مشارکت ملی را تامین کند. بنابراین تقسیمات کشوری باید به گونه­‌ای کارآمد طراحی شود تا کمترین تنش و بیشترین هماهنگی و همکاری دو سویه را در منطقه‌ها و بین سرزمین‌های همجوار کشور ایجاد کند و زمینه لازم را برای توسعه منطقه‌ای فراهم آورد.
کتاب ابعاد کشور که در اداره نقشه‌­های موضوعی و موردی مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس­‌های ملی تهیه شده است، حاوی توضیحاتی در مورد سابقه تقسیمات کشوری و تاثیر آن در برنامه‌ریزی منطقه­‌ای، اعداد و ارقام مربوط به "درصدمساحت استان­‌ها مانند مساحت کل کشور، آب‌های سطحی داخلی، ارتفاعات و سواحل"، تعاریف ومفاهیم درخصوص لغات تخصصی بکاررفته درکتاب، نقشه تقسیماتی استان­‌ها و شهرستان‌ها و به پیوست توضیحاتی راجع به آوانگاری کلی نام‌های جغرافیایی، تاریخچه آن و جداول علائم برای همخوان‌های زبان فارسی می­‌باشد.
در این مجموعه نقشه استان بوشهر و شهرستان‌های استان و جداولی حاوی اطلاعات جغرافیایی مربوطه نیز به نمایش درآمده است.
کتاب ابعاد کشور در سال 1395 تهیه شده است.
 

شناسه خبر : 1551
تاریخ : 1400/12/9 11:02:10
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/k7gKwr
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #استان بوشهر #نقشه گردشگری #تقسیمات #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.