آخرین اخبار
نیم قرن با پدرِ علمِ سازه های فضاکار ایران
پروفسور نوشین پس از دریافت مدال خود گفت: "دریافت مدال ادواردو توروجا افتخار بزرگی است. من نه تنها می خواهم از همسالانم که من را برای این جایزه معرفی کردند تشکر کنم ، بلکه می خواهم از همه کسانی که من در طول مدت حضور در دانشگاه ساری با آنها همکاری داشته ام تشکر کنم "

در این شماره از نشریه دریاکنار برآن شدیم تا نگاهی هر چند گذرا به سوابق ارزنده، پدرِ علمِ سازه های فضاکار، مدیر مرکز تحقیقات سازه های فضاکار دانشگاه ساری انگلستان و ابداع کننده مفاهیم  جبر فرمکسی در جهان داشته باشیم، باشد که مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

استاد هشیار نوشین حدود 28400 روز قبل یعنی در سال 1321 شمسی (1943 میلادی) در تهران متولد شد. وی لیسانس مهندسی عمران خود را از دانشکده فنی - مهندسی دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی سازه از دانشگاه امپریال کالج لندن (کالج سلطنتی لندن) و دکترای تخصصی سازه های فضاکار از دانشگاه لندن شد. ایشان بی شک یکی از افتخارات ایران درعرصه سازه بخصوص سازه های فضا کار می باشند، وی به منظورتوسعه دانش سازه های فضاکار جبر فرمکسی را ابداع نمودند، بدین دلیل ایشان را می توان یکی از برجسته ترین صاحب نظران سازه های فضاکار ایران و جهان به شمار آورد . انجمن بین المللی سازه های پوسته ای و فضاکار به دلیل مشارکت وی در زمینه طراحی، ساخت و تحقیقات در راستای پیشبرد اهداف مجمع، جایزه برتر خود یعنی مدال Eduardo Torroja  را به نوشین اعطاء کرده است. پروفسور نوشین پس از دریافت مدال خود گفت: "دریافت مدال ادواردو توروجا افتخار بزرگی است. من نه تنها می خواهم از همسالانم که من را برای این جایزه معرفی کردند تشکر کنم ، بلکه می خواهم از همه کسانی که من در طول مدت حضور در دانشگاه ساری با آنها همکاری داشته ام تشکر کنم "

استاد بیش از 50 سال است که در گروه مهندسی عمران و محیط زیست در دانشگاه ساری انگلستان مشغول علم آموزی می باشند وی همچنین مدیریت مرکز تحقیقات سازه های فضاکار دانشگاه ساری انگلستان به مدت 28 سال و سردبیری ژورنال بین المللی سازه های فضاکار به مدت 20 سال را در کارنامه درخشان خود داشته و به مدت چند سال عضو شورای اجرایی و هیات مشورتی اتحادیه بین المللی انجمن های پوسته ای و فضاکار (IASS) بود.

برخی ازخدمات استاد :

 - تدوین نرم افزار بی نظیر فرمین زیر نظر ایشان.

- سردبیر International  Journal of Space Structures

 - چاپ كتب و مقالات متعدد در زمينه جبر فرمكسی در ترسيم سازه های فضاكار

 - رئيس پژوهشگاه سازه های فضاكار دانشگاه ساری انگلستان.

 - از شاگردان برجسته استاد می توان به دکتر عیسی سلاجقه - دکتر نصرالله دیانت - دکتر محمود گلابچی - دکتر هریسچیان- دکتر شاهرخ مالک - دکتر مقیمی - دکتر چناقلو- دکتر عابدی دکتر داودی - دکتر پاشائی  و غیره اشاره کرد.

فعالیت استاد عمدتاً در بخش مهندسی سازه، ریاضیات و فلسفه است، در حال حاضر وی  استاد بازنشسته و برجسته دانشگاه ساری است، شایان ذکر است برخی مواقع به ایران مسافرت کرده و در دانشگاه شهید باهنر کرمان (دانشگاه کرمان اسبق) که توسط مهندس علیرضا افضلی پور (دایی ایشان)  بنیان شده است، کارگاه هایی

 جهت تقویت علم مهندسین در زمینه سازه های فضاکار برگزار می نماید.

گپ و گفت با پروفسور هشیار نوشین

چه فعالیتی است که شما را به هیجان می آورد؟

من در زمینه "طراحی ساختاری به کمک رایانه" کار می کنم. جنبه های زیادی در این زمینه وجود دارد که مرا هیجان زده می کند به ویژه من علاقه مند به تولید و پردازش فرم های ساختاری هستم. انتخاب فرم مناسب یک جنبه اساسی در طراحی موفق است. مدت زمان صرف شده در مراحل اولیه پروژه، برای پیدا کردن یک شکل هندسی مؤثر، بسیار مثمر ثمر بوده برای اینکه بسیاری از مشکلات طراحان را حل کند.

"خلاقیت در طراحی ساختاری" را چطور تفسیر می کنید؟ چه چیزی را به ذهن متبادر می کند؟

خلاقیت در طراحی سازه جنبه های بسیاری دارد. در این زمینه وجه اصلی، خلاقیت در انتخاب فرم هندسی است که باید متناسب با عملکرد بوده، از نظر ساختاری کارآمد و از لحاظ بصری مهیج باشد. البته انتخاب فرم باید با انتخاب مواد ساختاری، خصوصیات محیط و غیره سازگار باشد.

چه کسی الهام بخش شما و کار شما است؟

پیشگامان زیادی در زمینه طراحی ساختاری فضایی وجود دارد. من همه آنها را تحسین می کنم و از آنها الهام می گیرم. به ویژه، من همیشه تحت تأثیر Mamoru Kawaguchi و Jörg Schlaich قرار گرفته ام.

به نظر شما چه چیزی باعث ایجاد همکاری های موفق می شود؟ به چه روشهایی جنبه های  فنی و خلاقانه کار خود را می آمیزید؟

همکاری یک کلمه کلیدی در پژوهش است. کار من به طور گسترده درگیر همکاری است. در یک سطح ، من با سازمانها همکاری کردم. نمونه ای از این همکاری در توسعه تولید فرم و پردازش مفاهیم باTaiyo Kogyo ، از تولید کنندگان سازه های فضاکار ژاپنی و در سطح دیگر، با بسیاری از محققان فردی همکاری داشته ام به عنوان مثال در کار فعلی ام با دانشجویان؛ امیدعلی سماواتی و علیرضا به نژاد همکاری نزدیک دارم.

برای تقویت خلاقیت از چه روشهایی استفاده می کنید؟

به نظر بنده موثرترین راه تولید و پردازش اشکال ساختاری، استفاده از مفاهیم ترکیبی است که امکان انجام عملیات هندسی مختلف را به همراه تعدادی دستورالعمل گرافیکی فراهم می کند. به طور خاص ، من دوست دارم، کار با "مفاهیم" را انجام دهم، اگرچه از راحتی کار گرافیکی نیز لذت می برم.

در حال حاضر پرتحرک ترین، جالب ترین چالش های فنی که شما در کارهای خود، با آن روبرو هستید چیست؟ یا در آینده با آن روبرو خواهید شد؟

در حال حاضر ، من در حال کار بر روی مجموعه ای از ساختارهای مکانی شبکه ای هستم. از این مجموعه به "گالری" یاد می شود. این گالری از نظر یک سیستم طبقه بندی ساده سازماندهی شده و در حال حاضر حدود 400 نمونه از فرم های ساختاری فضایی را در خود جای داده است. هر یک از این اشکال به صورت پارامتری تنظیم می شود، به طوری که هر یک از این اشکال، به طور مؤثر، گروهی از بسیاری از امکانات را نشان می دهد. گالری برای استفاده از طریق نرم افزار Formian در دسترس است. با این حال ، این گالری ممکن است از طریق بستر رسانه های اجتماعی چون اینستاگرام و آدرس وب سایت formexia.com نیز در دسترس قرار گیرد.

چه چیزی شما را در مورد آینده در زمینه خود تحریک می کند؟

من معتقدم که حوزه دانش مربوط به ایجاد و پردازش "اشکال هندسی"، یعنی "پردازش پیکربندی" به شاخه اصلی دانش بشری ، که از دبیرستان ها تا دانشگاه ها به طور گسترده تدریس می شود، تبدیل می شود و شیوه های مهندسی معماری و ساختاری از پردازش پیکربندی سود چشمگیری خواهند برد. همچنین اعتقاد دارم اصولی که توسط نرم افزار Formian ایجاد شده است ، بستر مناسبی برای پردازش پیکربندی فراهم می کند

شناسه خبر : 58
تاریخ : 1399/7/23 15:10:53
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Wxf7mU
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.