ممنون میشم یه بیوگرافی مختصر بهمون بدید؟
سلام، ستاره محمدی هستم. ساکن تهران و از سال 80 نوشتن را شروع کردم.
از کی وچند سالگی نویسندگی را شروع کردید وچی شد که دست به قلم شدید؟
قبل از ۸۰ هم سه رمان نوشته بودم. سال ۸۰ درکلاس های نویسندگی شرکت کردم. بیشتر در کلاس های آموزشی تمرکز روی داستان کوتاه بود. اما من هر سه قالب رو می نوشتم. رمان داستان کوتاه و بلند.
از اثارارزشمندتان بگویید؟
سه اثر چاپ شده دارم.
من از او می ترسم( داستان بومی و اقلیمی)
منور بانو ( داستان در شهر تهران اتفاق می افته) دهه ۳۰ و ۴۰
آلبالو های نوک خوره. مجموعه داستان
با توجه به اینکه شما کلاس تدریس نویسندگی دارید، میشه بفرمایید، نقش آموزش در این حوزه چقدر می تونه سازنده و راهگشای نوقلم ها باشه؟
آموختن تکنیک برای هر نویسنده ای لازم است. چون استعداد تنها کافی نیست،
آموزش کمک می کنه در واقع ما یک نویسنده باشیم، نه نویسنده نما. قرار گرفتن در مسیر آموزش به ما خواهد گفت آیا واقعا توانی در نویسندگی داریم. یا فقط توهم نوشتن داریم.
به نظر شما چه چیزی یک اثر رو ارزشمند می کنه؟
جذابیت سوژه و پرداخت آن، باید هردو مخاطب عام وخاص را راضی نگه دارد.
به نظر شما چه چیزی باعث پایین آمدن سرانه مطالعه وحذف کتاب این کالای فرهنگی از سبد خانوار ایرانی شده؟
بخاطر آموزش های نادرست در کشور ما مطالعه اولویت نیست. بیشتر حفظ ظاهر شخصی و زندگی. علت دیگر بخاطر فشارهای اقتصادی معنولا از سبد خرید کتاب است که حذف میشه.
تنوع کتاب ها... بدون آنکه به محتوای شان رسیدگی شود.
توصیه شما به عنوان یک نویسنده و مادر برای علاقمند کردن نسل جدید با توجه به سرگرمی های الکترونیکی چیست؟
اشتباه ما درست همین جاست چند سال اخیر تلاش زیادی می شود تا از کودکان نویسنده ساخته شود. یا به زور تقاش... در صورتی که باید اجازه بدیم نسل جدید راهشون رو پیدا کنن.
وقتی کل جامعه در گیر سرگرمی های الکترونیکی هستن نمی توانیم از نسل جدید بخواهیم راه سنتی را انتخاب کنن. اول بزرگ ترها باید آموزش داده شوند. تا بتوانند نسل جدید را درست راهنمایی کنند.
تا چه اندازه با نوآوری در ادبیات موافق هستید؟
هرچیزی به قاعده لازمه. نو آوری در ادبیات اگر به پایه ادبیات صدمه نزند. بدون شناخت جهان تازه ای که خلق داده می شود اگر در آن رها بشویم. بدون شک موفق نا موفق خواهیم بود. اول کلاسیک ها رو بشناشیم. بعد دست به اکتشافات بزنیم.
استیون کینگ نویسنده کتاب (در قتلگاه) :میگه اگر برای خواندن وقت ندارید، زمانی برای نوشتن هم نخواهید داشت. با ایشون چقدر موافق هستید؟
صد درصد با حرفشون موافقم. خواندن یعنی ارتباط گرفتن با ذهن و قلم و استعداد های متفاوت و اینکه بعنوان نویسنده سبک خودم رو پیدا کنم.
از مشکلات این شغل و راهکارهای مقابله با آن برای نو قلم ها بگویید؟
نوشتن داستان ابتدا ساده، اما وارد مسیر میشوی می بینی برخلاف تصورما دنیای پر از استرس، پر از هیجان های کاذب و واقعی، آدم هایی که یا تشویقت می کنند، یا زیر پاتو خالی می کنند.تشویق بیش از اندازه هم می تونه برای هدف ما سم باشه.نویسندگی نمی تواند تنها َشغل انتخابی باشد، شاید مجبور باشیم برای داشتن شغل محبوبمان یک شغل سخت دیگر هم داشته باشیم.مگر اینکه شانس با ما یار باشد و حمایت مالی داشته باشیم تا شغل مجبوب خود را فقط داشته باشیم.
به نظر شما در استقبال از یک کتاب چقدر قلم و چقدر تبلیغات و برند ناشر می تواند اثر گذار باشد؟
خیلی مهمه، متاسفانه نبود تبلیغ خوب همیشه نویسنده های خوش قلم رو ته صف نگه میداره
نظرات
0