آخرین اخبار
💢هشت میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فنی و حرفه‌ای بوشهر تصویب شد
مدیر آموزش کل فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: با وجود همه تنگناهای مالی اما با توجه به نظر مثبت دولت در زمینه توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، امسال با همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی هشت میلیارد تومان برای به روز کردن تجهیزات کارگاهی فنی و حرفه ای این استان به تصویب رسیده است.

به گزارش نشریه دریاکنار ونقل از روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر،عبدالحمید دراهکی روز شنبه به مناسبت هفته مهارت آموزی  افزود: سال گذشته چهار میلیارد تومان اعتبار در بخش خرید تجهیزات کارگاهی در استان بوشهر هزینه شد و امید می‌رود با تخصیص اعتبار لازم بتوان گام‌هایی مهم در بخش نوسازی تجهیزات مورد نیاز کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای این استان برداشت.
وی بیان کرد: با توجه به توسعه تکنولوژی‌های روز دنیا، نوسازی تجهیزات مورد نیاز کارگاه‌های مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای از جمله چالش‌های استان بوشهر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دراهکی اضافه کرد: با توجه به تورم موجود اعتبارات تخصیصی دولتی در بخش نوسازی تجهیزات کارگاهی فنی و حرفه‌ای جوابگو و کافی نیست به همین دلیل مشارکت خیران در این بخش ضروری است.
وی تلاش خانواده‌ها برای اشتغال فرزندانشان در بخش دولتی را از جمله دیگر چالش‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: به دلیل این دیدگاه امروز بسیاری از ظرفیت‌های اشتغال در استان بوشهر خالی است و نیاز به نیروی فنی و متخصص دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر یادآور شد: با توجه به ظرفیت مربی و تجهیزات کارگاهی موجود در استان بوشهر و رایگان بودن این آموزش‌ها در بخش دولتی، لازم است مردم توجه بیشتری به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای داشته و به جای تلاش برای کسب مدرک‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر به دنبال مهارت آموزی فرزندان خود باشند.
دراهکی با اشاره به تدوین سند توسعه مهارت آموزی در استان بوشهر گفت: پیرو این سند، سه سند تخصصی شامل تخصصی توسعه نفت، گاز و پتروشیمی، مهارت آموزشی در حوزه دریا، شیلات و آبزیان و مهارت آموزش حوزه کشاورزی در این استان تدوین شده است.
وی ادامه داد: در گذشته در حوزه دریا و انرژی استاندارد آموزشی ناچیزی تعریف شده بود اما امروز در استان بوشهر در بخش انرژی ۲۱۰، درحوزه دریا و شیلات ۵۰ و در حوزه کارآفرینی و تامین مالی نیز ۱۰ استاندارد آموزشی تعریف شده است.
راه اندازی مرکز ملی مهارت آموزشی گاز کشور در عسلویه  
دراهکی عنوان کرد: تا قبل از سال ۹۲ هیچ مرکز فنی و حرفه‌ای در شهرستان عسلویه تعریف نشده بود که با نگاه مثبت دولت به توسعه مراکز فنی و حرفه ای مرکز ملی مهارت آموزشی گاز کشور در عسلویه تصویب و ساختمان آن تملک شده است.
وی یادآور شد: برای تجهیز این مرکز ۶میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که ۲ میلیارد تومان آن تاکنون تخصیص یافته است.
به گفته دراهکی دومین مرکز آموزش تخصصی تربیت مربی کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در کنگان  از دیگر اقدام‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در استان بوشهر است که با سه میلیارد تومان اعتبار در دست راه اندازی است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه این استان خاستگاه بسیاری از طرح‌ها و اقدام‌های سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور است در همین راستا این اداره کل از نخستین تمبر مهارت آموزی کشور در حوزه انرژی رونمایی کرد.
وی راه اندازی نخستین مرکز ملی مهارت صنایع دریایی، بندری و شیلاتی در سه فاز در شهرستان دیر را همچون دیگر پروژه های زیرساختی استان بوشهر عنوان و اظهار کرد: برای اجرای این پروژه ۹ میلیارد تومان اعتبار تعریف شده که تاکنون چهار میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص و پروژه با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
۱۰ هزارو ۲۰۰ نفر برای تامین نیروی ماهر مورد نیاز منطقه ویژه پارس آموزش مهارتی را فراگرفتند
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر بیان کرد: در همین ارتباط تفاهم نامه‌های فنی و حرفه ای با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از جمله مصوبه‌های دور نخست سفر هیات دولت تدبیر و امید به استان بوشهر است که برپایه این تفاهم نامه متناسب با نیاز این صنعت باید در مدت پنج سال زمینه آموزش ۹ هزار نفر بومی در این استان فراهم شود.
وی یادآورشد: در این تفاهم نامه در زمان حاضر برای ششمین سال در دست اجراست و تاکنون ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر توانمند شده اند و براساس رصد انجام شده ۷۰ تا ۷۵ درصد از این جمعیت در منطقه ویژه، در بخش دولتی و یا به صورت کارآفرینی مشغول به کار هستند.
دراهکی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه دیگری درزمینه تأمین و معرفی کارآفرینان اظهار داشت: ۱۱۰ حرفه مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این سند مشخص شده که این منطقه متعهد است خدمات خویش را ازکارآفرینان فنی و حرفه ای دریافت کند.
نیروگاه اتمی بوشهر به تعهدهای خود در تفاهم نامه با فنی و حرفه ای عمل کرد
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه فنی و حرفه ای با نیروگاه اتمی بوشهر اضافه کرد: برپایه این تفاهم نامه آموزش هشت هزار نفر در ۱۹ حرفه متناسب با نیاز نیروگاه اتمی بوشهر باید فراهم می‌شد که تاکنون نیروگاه اتمی به هیچ یک از تعهدهای خود از جمله تامین تجهیزات، پرداخت نقدی و توسعه کارگاه‌های مهارت آموزی در این استان عمل نکرده است.
دراهکی ادامه داد: با این وجود فنی و حرفه‌ای بوشهر آموزش یکهزار و ۷۰۰ نفر را انجام و از این جمعیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در بخش‌های مختلف به کار گیری شدند.
مرکز آموزش هتل داری بوشهر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
وی بیان کرد: همچنین در حوزه گردشگری نیز مرکز آموزش هتل‌داری و بوم‌گردی جنوب کشور در بوشهر با مشارکت بخش خصوصی تعریف شده که در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی این مرکز ۳۰ درصد است و تلاش می‌شود تا سال ۱۴۰۱ مورد بهره برداری قرار گیرد.
دراهکی ادامه داد: یکی از برنامه های مهم دولت برای رونق روستاها و پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها مهارت آموزی جوانان این مناطق است که در همین ارتباط در ۱۲۰ روستا ۱۳۵ کارگاه آموزشی راه اندازی می‌شود.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای راه‌اندازی ۲۰ مرکز جوار صنایع در استان بوشهر گفت: قرار است از این تعداد پنج مرکز در هفته ملی مهارت و ۱۵ مرکز دیگر نیز تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
بوشهر مقام اول کشور را در آموزش مهارت به سربازان کسب کرد
دراهکی یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در بخش مهارت آموزی را وارد کردن مهارت‌های فنی و حرفه ای در پادگان‌ها عنوان کرد و گفت: استان بوشهر از سه سال قبل تا به حال در این حوزه مقام اول را کسب کرده است.
وی افزود: در زمان حاضر ۱۴ مرکز آموزش محیط کار واقعی در پادگان‌های استان راه اندازی شده است براین اساس از سال ۱۳۹۷ تاکنون سالانه به صورت میانگین ۲ هزار دوره در این مراکز برای سربازان وظیفه ارائه می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: همچنین برای نخستین بار مسابقه‌های مهارت آموزی در ۲ رشته جوش و برق در این استان برای سربازان وظیفه نیروهای مسلح برگزار شده است.
هشت میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فنی و حرفه‌ای بوشهر تصویب شد
وی ادامه داد: افزون براین براساس انعقاد تفاهم نامه‌های مختلف با دانشگاه‌های استان بوشهر مراکز آموزش محیط کار واقعی راه اندازی و سالانه به صورت میانگین یکهزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ دانشجو در کنار رشته آکادمیک خود با فراگیری آموزش‌های لازم گواهینامه مهارتی دریافت می‌کنند.
۷۸ درصد از مهارت آموزان استان بوشهر اشتغال به کار شده‌اند
دراهکی اعلام کرد: شرکت در دوره‌های مهارت آموزی ضامن اشتغال آینده نوجوانان و جوانان است طوریکه در زمان حاضر بیش از ۷۸ درصد از افرادی که مهارتی را در آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای این استان فراگرفته‌اند، شاغل هستند.
وی افزود: در زمان حاضر نزدیک به پنج هزار و ۷۰۰ استاندارد آموزشی در چهار بخش کشاورزی، فرهنگی و هنر، خدمات و صنعت طراحی شده که استان بوشهر مجوز برگزاری همه استانداردهای آموزشی را دارد اما با عنایت به زیرساخت‌های موجود از این شمار ۶۰۰ تا ۷۰۰ حرفه با توجه به طرح تکاپو و سند مهارت آموزشی در این استان آموزش داده می‌شود.
دراهکی اضافه کرد:  فنی و حرفه‌ای بیشتر از ۱۵ جامعه هدف در دولت تدبیر و امید دارد که از این افراد پنج قشر شامل دانشجویان، دانش آموزان، سربازان وظیفه و صدمه دیدگان اجتماعی و گروه های در معرض صدمه همچون قشرهای جدیدی هستند که به این جامعه اضافه شده و مورد توجه قرار گرفته اند. 
وی یادآورشد: با توجه به زیرساخت‌های موجود سالانه به صورت میانگین ۲۰ هزار نفر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در ۱۵ مرکز دولتی و ۲۰۰ مرکز خصوصی با حضور ۵۸۰ مربی در استان بوشهر فرا می‌گیرند.

شناسه خبر : 718
تاریخ : 1400/5/2 08:58:17
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/H1py3g
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.