گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
هنر شغل نیست؛ عشق است! اگر عاشق کارتان باشید موفق خواهید بود
اینبار گپ و گُفت دوستانه داشتیم با خانم ،توران قربانی صادق،ملقب به مادر داستان استان اردبیل.بانوی فرهیخته ای که با جمع آوری اسامی خوش آوا و خاص شهدای استانش مانند :"کرم.برم و عبادت آتشی ...،دست به نو آوری جالبی برای جذب نسل جدید به خواندن زندگی نامه شهدا زدند.

ممنون می شوم بیوگرافی مختصری از خودتان ارائه بفرمایید ؟

توران قربانی صادق اهل اردبیل هستم متولد ۱۲۴۳ -- سه فرزند دارم و پنج نوه نازنین - ملقب به " مادر داستان اردبیل " - داستان نویس- بازیگر صدا و سیما - مدرس داستان نویسی خلاق می باشم. - شعر سپید ترکی و فارسی می گویم . - در ۱۴ سریال و ۴۵ فیلم کوتاه و ۵ فیلم سینمایی نقش ایفا کرده ام . - داور هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف - داور جشنواره ملی داستان کوتاه وله زیل - داور جشنواره همایش یاران شیدایی - داور جشنواره ادبی سازمان هلال احمر - دبیر داستانی روزنامه پیام اردبیل - سرگروه نمونه حلقه صالحین بسیج هنرمندان - عضو کارگروه اجتماعی بسیج - عضو کارگروه تربیتی آموزش و پرورش - عضو شورای عالی ادبیات داستانی بسیج - کتابخوان نمونه استان اردبیل - چهره برتر بسیجی - بانوی برگزیده در فستیوال زنان برتر استان اردبیل - منتخب چندین دوره داستان نویسی بنیاد شهید و امور ایثارگران - بانوی برگزیده استان در همایش زنان توانمند استان اردبیل - برگزیده اولین کنگره جهانی حضرت محمد (ص) - کسب رتبه های بیشمار داستان و شعر در جشنواره های - هنرواره حبیب- رزم پایدار - زنجفیل- عباس زمان - سرخ نگاران - منیم قهرمانیم- روایت مادری-مد - ماه بانو- ملکوت هشتم - شمیم علوی-در امتداد اربعین - مهر حورا ...

 

از کی وچند سالگی نویسندگی را شروع کردید وچی شد که دست به قلم شدید؟

با توجه به این که از دوران دبستان علاقمند کتاب ، قصه و داستان بودم ؛ مادربزرگ و پدرم در دوران کودکی برایم قصه های جالبی می گفتند من هم دوست داشتم داستان بنویسم و هر طور هست وارد تلویزیون بشوم . به طور جدی از سال ۱۳۶۲ خودجوش شروع به نگارش داستان کردم و بعدها به تحصیل این رشته پرداختم . از سال ۷۵ به عنوان بازیگر وارد رادیو و تلویزیون شدم . البته یکی از عوامل نویسندگی ام جنگ تحمیلی بود و شنیدن خاطرات رزمندگان و شهدا .

 

از اثارارزشمندتان بگویید؟

۱- از رنج تا نارنج / مجموعه داستان دینی ۲- قهرمان ننه ( ترکی- فارسی) / خاطرات مادر شهید کریم خسروزاده ۳- سال‌هایی که رفته بودم / خاطرات شهدای محله امام خمینی ( ره ) ۴- مرواریدها / مجموعه داستان دفاع مقدس ۵- شاه بیگم / مجموعه داستان ترکی ۶- شاید شانه / رمان عاشقانه ۷- لاله واژگون / رمان عاشقانه ۸- دختر توی آینه / رمان ۹- دختران اقیانوس / مجموعه داستان ۱۰- فصل پنجم / رمان ۱۱- قبیله زینب (س) / مجموعه بیوگرافی شهدا- جانبازان- ایثارگران زن استان اردبیل ۱۲- ساچلاریمین جنازه سی / مجموعه شعر عاشقانه ( ترکی- فارسی ) ۱۳- از خورشید تا پشت میله های کفر / مجموعه داستان ۱۴- واژه های خاکستری / مجموعه داستان - به کوشش ۱۵- جنت ده بیر آلما آغاجی وار / مجموعه داستان ترکی دفاع مقدس □ در حال حاضر آثاری در دست چاپ دارم با عنوان : ۱۶ - التفات / داستان - خاطره شهید التفات نی زنی اردبیلی - به زبان ترکی ۱۷- بلکه ده دونیا بئش گونده یارانیب / مجموعه داستان ترکی ۱۸-- داغ منی سسله دی / ترجمه کتاب ارزشمند استاد محمدرضا بایرامی به زبان ترکی - کوه مرا صدا زد ۱۹- مرگ بر خمپاره / بیوگرافی ۲۱۰ شهید خوشنام و والامقام استان اردبیل در ۳ جلد ۸۰۰ صفحه * لازم به توضیح هست آثاری ارزشمند را بازنویس و ویراستاری نموده ام چون : [ از شوش تا هامبورگ - آن سوی تپه ماهورها - آبروی هر دو جهانم حسن - فاتح گمنام بدر نوشته : خانم فرحناز فروغیان ] [ هزار نکته داستانی - علی ینگجه دهی ] [ پنج تن آل عبا - فاطمه صحبتی ] [ هفتاد سال تنهایی - رباب مصلح ] [ چشمه باشینین ...- مهین تاج جباری ] از بنده در روزنامه ها و مجلات و کتاب‌ها نیز آثاری هم به چاپ رسیده است .

 

فرمودید به نوشتن خاطرات شهدا علاقمند هستید درسته، حال بفرمایید در انتخاب آیا رتبه، مقام و یا معروفیت شهید برایتان مهم است؟

هدف والایشان که پاسداری از دین و وطن بود این اجازه را به من نمی دهد که اولویت و انتخاب داشته باشم ؛ بخش مهمی از نوشته هایم مربوط به خاطرات شهداست . اوایل بر خودم وظیفه دانستم که بیوگرافی شهدای محله مان را بنویسم با عنوان " سالهایی که رفته بودم " . اما بعد به سفارش بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس " قهرمان ننه " که دوزبانه بود را نوشتم و یک مجموعه داستان دفاع مقدس تحت عنوان " مرواریدها " سپس به بازنویسی شهدا و جانبازان و ایثارگران زن استانمان پرداختم با اسم " قبیله زینب (س) . در دنیای مجازی خاطرات کوتاه شهدا را به زبان مادری ام ترجمه کرده و مثل یک حدیث به اشتراک می گذارم . گاهی کارهایم را صوتی هم به اشتراک می گذارم . همه شهدا به یک درجه و مقام برایم ارزشمند هستند . اما به تازگی برای کنگره شهدای اردبیل به انتخاب خودم مشغول نوشتن بیوگرافی شهدای خوش اسم هستم در سه جلد با نام " مرگ بر خمپاره " که ان شاالله در مرداد ماه ۱۴۰۲ چاپ و رونمایی خواهد شد . برای مثال اسم چند شهید که اسم خاصی دارند را مشاهده بفرمایید . ۱ - دیوان- سروحیدر ۲- سعدی-مقداد ۳- عبادت-آتشی ۴- ستار-آزیک ۵- کرم-برم ۶- اعتماد-پروانه ۷- کیومرث - دیوانه نقدعلی علیا 

 

از فرق خاطره نویسی با داستان برایمان بگویید؟

یک تفاوت اساسی اش این است که نویسنده در خاطره اجازه تخیل پردازی ندارد و باید به اصل گفتگوی راوی وفادار باشد ؛ مخصوصا که خاطرات رزمندگان - اسرا - شهدا یک سند تاریخی محسوب می شود . اما در داستان امکان تخیل تا جایی که در خدمت موضوع باشد وجود دارد . خیلی از داستان‌ها و رمان‌ها کلا تخیل پردازی هست و ممکن است نویسنده خیلی کم از تجربه زیستی اش بهره برده باشد . 

 

چطور جذب حرفه ی ویراستاری شدید؟

به دنبال آموزش داستان نویسی و گفتگو نویسی و همینطور فیلمنامه نویسی در حوزه هنری تهران ؛ به پیشنهاد اساتیدم این دوره را هم با موفقیت گذراندم و حالا برای نوشتن آثار خودم کمتر به زحمت می افتم .

 

ویراستار حلقه واسط بین اثر و مخاطب است، درباره محتوا و ساختار و همچنین نیازهای مخاطب نظر می دهد، درسته؟ خوب شما بعنوان یک ویراستار بفرمایید چرا آثار ایرانی بعد از چاپ از لحاظ ویراستاری این همه مورد هجمه و نقد هستند؟ 

البته ویراستاری بنده به صورت حرفه ای نیست ؛ اما همزمان با بازنویسی این کار را انجام می دهم . به نظرم همه ناشران باید در دفتر انتشاراتی خود یک نفر ویراستار داشته باشند . اگر قبل از چاپ اثر یک بنده خدایی ویراستاری انجام شود ؛ این هم به نفع ناشر است و هم به نفع نویسنده و قطعا مخاطب یک اثر شسته رفته و بدون غلط خواهد خواند و لذت خواهد برد . در طول دوره به ما گفتند یک اثر قبل از چاپ باید توسط ۹ نفر خوانده بشود . متاسفانه برخی نویسنده های ما عجول هستند و بعضی ناشران به دنبال پول !

 

درباره لزوم تعامل بین پدید آور و ناشر و ویراستار برایمان بگویید؟

به نظرم این اتفاق در دنیای ادبیات و چاپ و نشر بیفتد خیلی عالی خواهد بود و کامل بودن این مثلث به نفع خواننده اثر تمام می شود . مگر نه این است که می نویسیم تا خواننده لذت ببرد ؛ شایسته همین است که خوانندگان فهمیم از خواندن آثارمان بدون غلط املایی - رعایت علائم اختصاری - رعایت فاصله سطور و با کلی مبحث ویراستاری لذت ببرند .

 

همونطور که می دانید در نوشتن انتخاب راویی غیر همجنس جسارت می خواد و پنهان کردن احساسات کار سختی است ومدام باید مراقب بود، جنسیت واحساسات نویسنده از گوشه ای ناخودآگاه بیرون نزند،تجربه این انتخاب را داشته اید؟

به این موضوع واقف هستم . جنسیت راوی نباید مانع نوشتن ما بشود . من که با روایت خاطرات تلخشان گریه کردم و با خاطرات شیرین آنها شاد شدم و همزاد پنداری کردم . خاطره نگار ابتدا باید تکلیف خودش را در برابر راوی مشخص کند . این رزمنده که در برابر من نشسته می توانست پدر یا برادر من باشد . بله تجربه داشتم و گاهی برای نوشتن خاطرات بعضی از شهدا من به خانه اشخاص رفتم و در حضور خانواده سوالاتم را مطرح کردم . یا سوالاتم را مکتوب در اختیارشان قرار دادم و بعد پاسخ ها را دریافت کردم . اجازه دادم در تدوین این احساساتم خواهرانه - مادرانه ؛ برای نگارش بهتر به کمکم بیاید . الان هم وقتی یکی از راویهایم را می بینم می گویم : سلام آقا داداش خوبی ؛ بانو جان چطورند !

 

 به نظر شما چه چیزی باعث پایین آمدن سرانه مطالعه وحذف کتاب این کالای فرهنگی از سبد خانوار ایرانی شده؟

بگذرم از کلی عوامل و خدمتتان عرض کنم ؛ مهمترینش بی اهمیت شدن مقوله فرهنگ در بین خانواده هاست . الگوسازی برای مطالعه کتاب نداریم . مگر چند درصد از خانواده ها در خانه کتابخانه دارند . یا کتاب می خوانند . چند وقت پیش به عروسی دعوت داشتم ؛ وقتی دیدم عروس خانم با جهیزیه اش کتابخانه چند قفسه آورده است ؛ کم مانده بود شاخ در بیاورم . بچه ها اگر دست پدر و مادرشان روزنامه- مجله - کتاب ببینند حتما به مطالعه راغب می شوند .

 

از مشکلات این شغل و راهکارهای مقابله با آن برای نو قلم ها بگویید؟ 

داستان نویسی را که شغل حساب نمی کنم . در خصوص خاطره نگاری عرض کنم در ابتدا به خاطر سختی مصاحبه ، پژوهش ، پیاده سازی و تدوین دوستان اندکی در این امر فعالیت دارند و خوشبختانه خانم ها فعال تر می باشند . حالا حرفه ای ها شنیدم صفحه ای قرار داد می بندند و می نویسند . به نظرم یک خاطره نگار باید دغدغه شهدا را داشته باشد . به راه و مرامشان ایمان داشته باشد . ابتدا به مادیات این کار فکر نکند ، تا روزی که یاد بگیرد . نوقلم ها نباید از سختی و مشکلات کار بترسند . در کنار با تجربه ها کار را بیاموزند . متواضع باشند . کتابهایی که در این حیطه چاپ شده را بخوانند . هر کاری در ابتدا مشکلات خاص خودش را دارد . ایاب و ذهاب - مکان مصاحبه-تهیه منابع- تحقیق و پژوهش- در دسترس نبودن امکانات صوتی و تصویری ؛ پیدا کردن راوی و خیلی موارد دیگر ! با توکل بر خدا و ایجاد اعتماد بین خود و راوی سخت ترین کارها آسان خواهد شد . اوایل کار من حتی گوشی مجهز نداشتم و با نت برداری خاطرات را تکمیل کرده و می نوشتم .

 

آیا فقط حضور در کلاس ویرایش از یک نفر ویراستار می سازد؟

البته که نه ؛ اما دوستان نویسنده - داستان نویس - شاعر - خاطره نگار - روزنامه نگار یا فیلمنامه نویس فقط با خواندن انواع کتاب در ژانرهای مختلف با دایره واژه گان صحیح آشنا می شوند . به صورت تکنیکی یاد بگیرند بهتر است . سواد خواندن و نوشتن باید همسو پیش برود .

 

 سخن آخر؟

ممنونم از سوالهای خوبتان ؛ آرزوی توفیق و بهروزی برای شما و همکارانتان و خوانندگان روزنامه تان دارم . هنر شغل نیست ؛ عشق است ! اگر عاشق کارتان باشید موفق خواهید بود .

شناسه خبر : 6271
تاریخ : 1401/12/25 10:13:32
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/wKbixY
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس جودکی
🔹کارشناسی حقوق
 🔹نویسنده
🔹کسب مقام دوم فراخوان توتم و
داستان برگزیده فراخوان نامه گشوده و در حال چاپ در مجموعه مشترک 
🔹برگزیده دوره اول جشنواره مانا وفراخوان ذکر خیر 
🔹برگزیده پنج مرحله فراخوان مجله موفقیت وکسب مقام اول وچاپ هر پنج داستانک در مجله موفقیت
🔹کسب مقام در جشنواره یوسف
🔹کسب مقام اول داستان انقلابی استان البرز
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی ملک الموت
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی تحریر خیال
🔹کسب مقام اول در جشنواره ملی ذهن زرین
🔹کسب مقام دوم در جشنواره دلنوشته ای به سردار استان البرز واستان مرکزی و رادیو جوان
🔹عضو انجمن ادبی وهیت مدیره عصر جدید هشتگرد
🔹عضو انجمن ادبی سیمرغ و انجمن ادبی البرز
🔹کسب مقام دوم روایت عاشورایی از نهاد کتابخانه ها
🔹کسب مقام در چند نقد داستان کوتاه ودو کتاب ستاره ها می میرند و شهید مسیحی

 
 
برچسب ها #دریاکنار #اردبیل #بازیگر #نویسنده #دفاع مقدس

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.