گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
وضعیت بحرانی منابع آب استان بوشهر
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان این‌که منابع آب زیرزمینی استان در حالت بحرانی قرار دارند، گفت: نجات این منابع آب نیازمند عزم همگانی است.

عبدالطیف عباسی‌نژاد سد رئیسعلی دلواری دشتستان را به عنوان یکی از سد‌های مهم و بزرگ استان نام برد و با بیان اینکه ظرفیت ذخیره این سد ۶۹۵ میلیون مترمکعب است گفت: در حال حاضر میزان ذخیره آب در سد رئیسعلی دلواری ۴۵ درصد است.
وی افزود: با اقدامات مدیریت مخزن و تلاش در فرآیند افزایش بهره‌وری آب، تمام دوره‌های آبیاری بر اساس تقویم تعیین شده انجام شده است، اما برای سال آبی جدید نیازمند وقوع بارندگی‌های موثر هستیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به سد‌های تامین کننده آب شرب شهرستان دشتستان گفت: مخزن ذخیره آب سد ارغون کلمه دشتستان تقریبا پر است و میزان ذخیره آب سد تنگ‌ارم نیز ۷۰ درصد است.
 وی سد خاییز را مهم‌ترین منبع تأمین آب تخیلات تنگستان نامید و اضافه کرد: به‌دلیل بارش نامناسب باران در زمستان گذشته، ذخیره آب این سد وضعیت خوبی ندارد.
عباسی‌نژاد عامل مهم کاهش ذخیره آب مخازن زیرزمینی استان بوشهر را استفاده بی‌رویه و کاهش بارش باران اعلام کرد و گفت: در بخش شرب باوجود چالش‌ها و محدودیت‌های موجود، در تلاش برای تامین آب هستیم، اما در بخش کشاورزی به دلیل محدودیت شدید و خشکسالی‌های متوالی، نیازمند همراهی و همکاری کشاورزان هستیم.
وی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات مهمی در توسعه تأسیسات آبی استان بوشهر انجام شده و طرح‌های متعددی در زمینه کنترل، ذخیره‌سازی و انتقال آب به بهره‌برداری رسیده یا در حال ساخت است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: در این مدت سدها، بندها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و ایستگاه‌های تقویت فشار متعددی به بهره‌برداری رسیده است که سد رئیسعلی دلواری به عنوان بزرگترین سازه آبی استان به‌طور متوسط سالانه بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب را ذخیره و به بخش کشاورزی و شرب تحویل می‌دهد.
وی تصریح کرد: در صورت نبود این سد تمامی سیلاب‌های زمستانه از دسترس خارج می‌شد و به دریا می‌ریخت و منبعی برای تامین آب زیست محیطی و آبیاری شبکه شبانکاره و آبپخش در فصل تابستان وجود نداشت.
عباسی‌نژاد با اشاره به اینکه سد ارغون کلمه به طور کامل آبگیری شده است، اضافه کرد: با تکمیل خط انتقال، از آب این سد برای تامین آب آشامیدنی مردم منطقه استفاده می‌شود.
وی سد‌های خاییز و باهوش را دو طرح مهم تامین آب کشاورزی در شهرستان تنگستان دانست و گفت: با بهره‌برداری از سد خاییز در سال ۱۴۰۱، شبکه آبیاری اهرم با قدمت ۱۴۰ سال از موهبت آب پایدار برخوردار شد و در زمان حاضر سد دیگری به نام سد باهوش در بالادست این شبکه حال ساخت است تا مشکلات تامین آب این شبکه به صورت کامل رفع شود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد باغان را دیگر سد مهم استان معرفی کرد و افزود: این سد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که آب آن با ساخت خط انتقال در بخش صنعت، کشاورزی و شرب منطقه دشتی و جم استفاده و فشار از منابع آب زیرزمینی منطقه برداشته خواهد شد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت منابع آب زیرزمینی استان، گفت: سفره‌های آب زیرزمینی در محدوده‌های مطالعاتی با یکدیگر در ارتباط هستند و همین موضوع، دشت‌ها را از نظر حجم آب قابل برداشت در محدودیت قرار می‌دهد.
عباسی‌نژاد ادامه داد: از سوی دیگر کمبود بارندگی و خالی شدن آبخوان‌ها موجب فشرده شدن لایه‌های زیرین زمین و در نتیجه کاهش توان ذخیره‌سازی آب‌های زیرزمینی می‌شود.
وی برخورد قاطع با تخلفات در عرصه حفاری غیرمجاز را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: سال قبل ۲۳۰ حلقه چاه آب غیرمجاز با صدور احکام قضایی مسدود شد و همچنین ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات حفاری چاه توقیف شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: تأسیسات آبی نیاز به نگهداری فنی و مستمر دارد و این امر باعث افزایش عمر مفید و بازدهی آبیاری می‌شود.
وی عنوان کرد: لایروبی زهکش‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشتستان که پس از بیست سال انجام شده از جمله این اقدامات است.
عباسی‌نژاد افزود: بند بصری نیز یکی از سازه‌های تقسیم کننده آب بر روی رودخانه حله است و با توجه به لایروبی نشدن و کاهش عمر مفید آن، این سازه در سال گذشته مدرن‌سازی و احیا شد.
وی اضافه کرد: در شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله نیز عملیات لایروبی به‌طول بیش از ۶۰ کیلومتر انجام شد تا در زمان رهاسازی آب، شاهد تقسیم بهتر و عادلانه در زمینه توزیع آب باشیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم در حوزه نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آبی، تجهیز، ارتقاء و آماده‌سازی دوباره تاسیسات هیدرومکانیکال و ابزار دقیق سدهاست که با توجه به شروع بهره‌برداری از سد رییسعلی دلواری از دهه هشتاد، تأسیسات این سد ارتقاء و بهسازی شدند.
وی گفت: از کلیه بهره‌برداران منابع آب درخواست داریم تا این منبع ارزشمند که متعلق به خود آنهاست را به صورت بهینه و مدیریت شده مصرف کنند تا این بهره‌برداری ادامه‌دار باشد.
عباسی‌نژاد بیان کرد: همه ساله در فصل گرما شاهد شنا کردن برخی مردم در رودخانه‌ها و سازه‌های آبی هستیم که با توجه شرایط خاص این شبکه‌ها از نظر شیب، عمق و دیگر مشخصات فنی که فقط برای آبیاری طراحی شده است، این سازه‌ها به هیچ وجه مناسب شنا نیستند و متاسفانه سالانه شاهد غرق شدن تعدادی از هم استانی‌ها در این سازه‌ها هستیم که از کلیه هموطنان تقاضا داریم از شنا کردن در این تأسیسات خودداری کنند.

شناسه خبر : 16791
تاریخ : 1403/6/14 21:34:54
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/9PNCU7
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #عبدالطیف عباسی‌نژاد #سد رئیسعلی دلواری #دشتستان

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.