آخرین اخبار
پنجره واحد مدیریت زمین در دادگستری استان بوشهر رونمایی شد/ شناسایی بیش از ۲۷ هزار تخلف و جرم در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین
رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت:در زمان حاضر ۳۳ درصد زمین‌های کشاورزی و ۹۹ درصد عرصه‌های منابع طبیعی در استان حد نگار شده و وضعیت استان در این بخش خوب است.

مهدی مهرانگیر رئیس کل دادگستری استان بوشهر درمراسم آئین رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین گفت: با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین استعلام‌های مربوط به زمین در یک سامانه جمع می‌شود و به این صورت زمینه تخلف برای سودجویان تنگ می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر مهمترین کاربرد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را پیشگیری از زمین خواری و دخل و تصرف غیرمجاز در امور اراضی عنوان و تصریح کرد: در راه اندازی این سامانه، نهادها، سازمان‌ها و ادارات متولی دعوت می‌شود ضمن اقدامات لازم بر اساس وظایف، از وقوع جرایم در حوزه زمینه پیشگیری می‌شود

وی با اشاره به اینکه ۳۵ نهاد در پنجره واحد مدیریت زمین نقش ایفا می‌کنند تاکید کرد: انتظار می‌رود با توجه به هماهنگی مجموعه مدیران استانی؛ این استان جزء استان‌هایی باشد که تا پایان سال فعالیت و گزارش خوبی در زمینه حفظ اراضی ملی ارسال کند.

وی اضافه کرد: اگر مسئولانی که در پنجره واحد مدیریت زمین به وظیفه خود عمل کرده باشند و استعلام‌ها برخط و الکترونیکی انجام شود نگرانی مردم در خصوص مجوز‌هایی که از دهیاری، شهرداری و بخشداری می‌گیرند برطرف و به این صورت زمینه وقوع جرم برطرف و اجازه نمی‌دهیم ساختمانی برخلاف قانون ساخته و بعد تخریب و قلع و قمع شود.

مهرانگیر به مسئولان ذیربط به خصوص منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیریت امور اراضی، محیط زیست و جهاد کشاورزی تاکید کرد به وظیفه خود در خصوص سامانه پنجره واحد مدیریت زمین عمل کنند.

وی افزود:یکی از مشکلات مهم در استان بوشهر زمین خواری و تصرف به اراضی ملی و منابع طبیعی است که انتظار می‌رود با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین پرونده‌های این حوزه به شکل قابل توجهی کاهش یابد

وی گفت: در زمان حاضر ۳۳ درصد زمین‌های کشاورزی و ۹۹ درصد عرصه‌های منابع طبیعی در استان حد نگار شده و وضعیت استان در این بخش خوب است.

رییس کل دادگستری استان بوشهر ادامه داد: تلاش می‌شود حدنگاری اراضی کشاورزی تا پایان سال به ۶۰ درصد و عرصه‌های طبیعی نیز تا شهرویور ماه ۱۰۰ درصد انجام شود.

وی در خصوص برخی مشکلات در زمینه حدنگاری زمین‌های کشاورزی افزود: برخی مواقع زمین‌هایی وجود دارد که بعد از اصلاحات ارضی به اراضی کشاورزی الحاق شده و دولت براساس قیمت کارشناسی روزانه براساس قانون مطالباتی دارد که در صدد برطرف کردن این مشکلات هستیم.

بیش از ۲۷ هزار تخلف و جرم در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین شناسایی شده است

حسین پورمند مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در آئین رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان بوشهر به اهمیت استفاده از این سامانه اشاره داشت و گفت: پنجره واحد مدیریت زمین یکی از سامانه‌های بسیار اثرگذار به شمار می‌رود و بیانگر این است که با کمک فناوری‌های نو می‌توان در حوزه پیشگیری از جرائم موفقیت بیشتری کسب کرد.

وی با بیان اینکه سهم قابل توجهی از تمام پرونده‌های قوه قضائیه به جرائم زمین مرتبط می‌شود اظهار کرد: ضرری که در زمینه زمین خواری متوجه حقوق عامه و بیت المال می‌شود بیش از مابقی جرائم است به همین دلیل جرائم حوزه زمین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند که براساس آمار‌ها در جرائم مربوط به زمین روزانه بالغ بر ۵۰۰ پرونده در محاکم دادگستری سراسر کشور رسیدگی می‌شود.

پورمند اضافه کرد: بیش از ۲۷ هزار تخلف و جرم در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین شناسایی شده است.

مدیرپیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: از ۵۲ عنوان مجرمانه مربوط به جرائم حوزه زمین پرتکرارترین جرم مربوط به تغییر غیرمجاز کاربری اراضی است که پارسال ۳۵هزار پرونده در این خصوص منجر به صدور رای شد

وی منافع سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را شامل صدور عادلانه مجوز‌ها و انجام استعلام بر اساس قوانین و مقررات دانست و افزود: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین قوه قضاییه برای همه قابل دسترسی و در موضوع افزایش سرمایه‌های اجتماعی موثر است

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه این سامانه با هدف‌گذاری کاهش جرایم در حوزه زمین راه‌اندازی شده است گفت: در ۵ سال گذشته نزدیک به یک میلیون پرونده در حوزه جرایم زمین در سراسر کشور رسیدگی شده است که راه‌اندازی این سامانه از تشکیل پرونده‌های قضایی این حوزه کاهش می‌دهد. 

وی اظهار داشت:بوشهر شانزدهمین استانی است که به جمع استان‌های زیرپوشش سامانه پنجره واحد مدیریت زمین قرار می‌گیرد و از خدمات این سامانه برخوردار می‌شود.

به گفته پورمند یکی از خدمت‌های مهم پنجره واحد مدیریت زمین مجوز‌های درخواستی مردم در چارچوب قانون و مقررات از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی به صورت عادلانه و با نظارت مدیران و مسئولان و همچنین همه افراد به این مجوز‌ها دسترسی دارند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: سامانه پایش اراضی در واقع از وقوع جرم در بستر زمین، جرائم زیست محیطی، تجاوز به اراضی ملی، تخریب باغات و تغییر کاربری غیر مجاوز اراضی قبل از اینکه جرم واقع شود پیشگیری می‌کند.

پورمند ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین پیش از آنکه جرم هزینه‌دارشود به شکل پیشگیرانه و پیش‌دستانه از وقوع آن جلوگیری می‌کند.

وی گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می‌تواند جرائم در حال انجام را شناسایی و هرکدام از این جرائم را بلافاصله و در کمترین زمان ممکن به اطلاع نهاد متولی می‌رساند و به این صورت از تخریب محیط زیست و جرائمی که می‌تواند در حوزه زمین اتفاق بیفتد جلوگیری می‌کند.

به گفته پورمند با انتشار خبر رونمایی از پنجره واحد مدیریت زمین در استان‌ها بسیاری از افرادی که در تلاش هستند با ارتکاب جرم ثروت اندوزی کنند به دلیل نگرانی از گزارش‌های این سامانه از ارتکاب جرم خودداری می‌کنند.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود تا نیمه دوم سال تمام استان‌های کشور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل شوند.

شناسه خبر : 7871
تاریخ : 1402/2/22 14:45:52
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/LHJlp7
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #دادگستری #منابع طبیعی #پنجره واحد مدیریت زمین #جرم #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.