آخرین اخبار
پیش بینی ستاد استانی کرونا در چالش رهگیری، شیوع و درمان مبتلایان
اهمیت مطالعات و نظارت دستگاههای متولی بیماری کرونا بر علائم، میزان، ابعاد و آسیب ها در عرصه های مختلف در گذر زمان به ما نشان می دهد تا پیش بینی خود را در مورد خطرات، نتایج فردی و تمهیدات طبی - اجتماعی را ارائه دهیم.

تا کنون نتایج پژوهش های داخلی و بین المللی فراوانی در مقابله ی همه جانبه با کرونا بدست آمده است؛ در خصوص کارایی سیستم دفاعی بدن، گروههای آسیب پذیر، اماکن  و ابزارهای گسترش ، چگونگی پیشگیری و داروهای دردسترس وویژگی های گروههای خونی وسبک تغذیه، شیوه قرنطینه،نحوه ساماندهی نظم وانضباط اجتماعی و.... اما در استان ما با همه ی زحمات و تلاش های زیادی که صورت گرفته و هزینه های انسانی ومادی سنگینی را که متحمل شده ایم اما  بنظر می رسد علیرغم دستیابی به تجارب ارزشمندی هنوز روش شناسی منسجم و هوشمندانه و هدفمندی مرتبط با معضل کرونا که بصورت واضحی آگاهی بخش، صریح و همراه با نقش دهی  در فرایند تقسیم مسئولیت ها درچرخه ی مبارزه با کرونا از کل به جزء باشد صورت نگرفته است لذا بنظر می رسد تهیه شیوه نامه ی موثرمنطبق با شرایط محیطی و انسانی استان تهیه وتنظیم گردد هرچند برخی متغییرات خارج از دسترس باشد!؟
 مطالعه ی چندی قبل توسط محققانی از کالج کینگ لندن انجام شده که نتیجه گرفته است که 6  دسته  از بیماری Covid-19 و  که توسط ویروس   SARS Cove 2 ایجاد می شود را مشخص نموده  و بشرح زیرتشریح می کند؟
 انها  با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده های حدود 1600 کاربر در انگلستان و ایالات متحده استفاده کردند که مبتلا به  Covid-19 بودند و علائم آنها را به طور مرتب با استفاده از یک برنامه در ماههای مختلف ثبت کردند ، سپس  وضعیت هزار کاربر را در ماه  بعد  تجزیه و تحلیل نموده و در نتیجه به 6 گروه خاص از علائم دست یافتندد.
علیرغم سرفه مداوم ، تب و از دست دادن حس بویایی که معمولاً سه علامت اصلی Covid-19 در نظر گرفته می شود ، اطلاعات جمع آوری شده از کاربران برنامه نشان می دهد که طیف گسترده ای از علائم مختلف  از جمله سردرد ، درد عضلانی ، خستگی ، اسهال ، از دست دادن اشتها و تنگی نفس.می تواند در بیمارظاهر شود .
گستره ی بیماری نیز در افراداز علائم خفیف مانند آنفولانزا گرفته تا بیماری شدید تا مرگ، بسیار متفاوت است .
شش سطح بیماری Covid-19 عبارتند از:
 1: شبیه آنفلوانزا ، اما بدون  نشانه های  سخت آنفولانزا  بدون تب و با علائم سردرد ، از دست دادن حس بویایی ، درد عضلانی ، سرفه ،  خارش گلو  و درد قفسه سینه.
 (flu-like with no fever)
 2: مشابه آنفولانزا ، اما همراه با تب ، از دست دادن اشتها (مانند آنفلوانزا همراه با تب) و با علائم سردرد ، از دست دادن حس بویایی ، سرفه ، گلو درد و گرفتگی صدا. (flu-like with fever) 
3: درگیرشدن دستگاه گوارش  (gastrointestinal)  که در آن بیمار اسهال دارد ، با علائم سردرد ، از دست دادن حس بویایی ، از دست دادن اشتها ، گلودرد ، درد قفسه سینه و بدون سرفه.
4: سطح حاد سطح یک ((severe level one)  ) همراه با  احساس خستگی وکوفتگی ، علائم سردرد ، از دست دادن بو ، سرفه ، تب ، گرفتگی صدا و درد قفسه سینه.
5: حاد سطح دو (severe level two) ، همراه با گیجی (confusion)، خستگی ، سردرد ، از دست دادن حس بویایی ، از دست دادن اشتها ، سرفه ، تب ، گرفتگی صدا ، گلودرد ، درد قفسه سینه و درد عضلانی.
6: سطح حاد سه ،  نه تنفسی ، (severe level three abdominal and respiratory) که در آن فرد دچار تنگی نفس ، اسهال ، درد شدید در ناحیه ی شکم همراه با سردرد ، از دست دادن حس بویایی ، از دست دادن اشتها ، سرفه ، تب ، گرفتگی صدا ، درد در گلو ، درد قفسه سینه و خستگی گیجی و درد عضلانی، میشود.
محققان   احتمال وجود یک بیمار در هر یک از شش گروه   برای پشتیبانی تنفسی ، مانند اکسیژن یا قرار گرفتن زیر دستگاه تنفس از محققین این مطالعه به شرح زیر است:
گروه 1: 1.5%.
گروه 2: 4.4%.
گروه 3: 3.3%.
گروه 4: 8.6%.
گروه 5: 9.9%.
گروه 6: 19.8%.
به طور کلی ، گروه های  4، 5 ، 6 افراد مسن،دچار چاقی و بیماری هایی مانند دیابت یا بیماری ریوی دارند.و این افراد در مقایسه با افراد نوع1، 2 ،  3   آسیب پذیرتر بوده وبیشتر تحت تأثیر  شدت بیماری کرونا قرار می گیرند
ضمن اینکه  دست اندرکاران آن مطالعه مدلی را ایجاد کردند که اطلاعات مربوط به سن ، جنس ، شاخص توده بدن و شرایط پیشین را ( بیماریهای زمینه ی ) با علائمی که فقط در 5 روز اول شروع بیماری جمع آوری شده است ، ترکیب می کند.

اما  بیشتر افرادی که نیاز به حمایت ومراقبت از تنفس خود دارند حدود 13 روز پس از ظهور اولین علائم به بیمارستان مراجعه می کنند ، این هشت روز اضافی نشان دهنده هشدار زودهنگام افرادی است که احتمالاً نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتری دارند وآن را جدی نگرفته اند.
دکتر" کلر استیوز" از کالج کینگ لندن  می گوید: "این نتایج پیامدهای مهمی در مراقبت و کنترل افرادی است که در معرض خطر ابتلا به موارد شدید Covid-19 هستند."
وی افزود: "اگر بتوانید این افراد را در روز پنجم پیش بینی كنید ، وقت آن را دارید كه از طریق مراقبت های ساده ای كه می تواند در منزل انجام شود ، مانع بستری شدن در بیمارستان و جلوگیری ازفرسایش جسمی شوید  از جمله ؛ نظارت بر سطح اکسیژن و قند خون و اطمینان از هیدراته شدن مناسب آنها (نوشیدن فراوان مایعات)"می توان جان بسیاری را نجات داد.
این نتایج  و برآورد سایر تأثیرات مشابه،  کمک عمده ای در نحوه مدیریت بالینی (روش درمان ، دارو ، نیاز به اکسیژن ، قرارگیری درزیر دستگاه ها و غیره) بیماری کرونا خواهد داشت و می تواند به پزشکان کمک کند تا پیش بینی کنند که چه افرادی و کدام گروهها  بیشتر در معرض خطر بوده وجامعه در اطیاف و اقشار وصنوف متنوع خود چه مسئولیت هائی دارند وآماراحتمالی  نیازمند یها به مراقبت  ودرمان کدام است؟!


به قلم: عبدالمجید اورا

فرهیخته فرهنگی 

شناسه خبر : 102
تاریخ : 1399/8/10 12:58:46
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/9QWzOY
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.