لطفا خودتان را برای همراهان ادیب نشریه دریاکنار معرفی بفرمایید؟
سیده لیلا کشمیری، متولد مشهد و ساکن اصفهان هستم. ديپلم گرافیک و لیسانس نقاشی از دانشگاه سیستان و بلوچستان دارم. کارم را با شهرداری مشهد به عنوان پیمانکار نقاشی دیواری در سطح شهر آغاز کردم.در سال ۸۶ به عنوان مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کردم. چند سالی است با انجمن ادبی بر بال سیمرغ و نشر ناران همکاری می کنم.
از این روزهای خودتان بگویید. طراحی کتاب های جدید و از اشعار زیباتون؟
در حال حاضر مشغول کارهای نقاشی شخصی خودم هستم و طراحی جلدهای کتاب از انتشارات ناران .
آیا در کودکی نقاشی میکردید؟
به طور کلی نقاشی را از دوره راهنمایی شروع کردم، علاقه شدید به کارهای هنری باعث شد خانواده راه را برای ادامه مسیر هنری باز کنند.
اگر بخواهید به نقد و بررسی تصویرگری ایران طی ده سال اخیر بپردازید به چه مواردی اشاره می کنید؟
نباید به تصویرگری ایران تنها در این دوره های اخیر پرداخته بشود چرا که تصویرگری را باید در غارهای لرستان و سفالینههای شهر سوخته و جیرفت دید. در دهههای اخیر تصویر گری کتاب رشد قابل توجهی داشته و خصوصا در حوزه کودک آثاری ارزشمند دیده میشود. ولی باید درنظر گرفته شود که کتاب کودک یا نوجوان مخاطب خاص خود را دارد، پس محتوا و تصویر باید هماهنگ باشند تا جذب مخاطب داشته باشد. متاسفانه بعضی از کتابها بیش از حد به تصویر اهمیت داده میشود و محتوا برای خواننده جذاب نیست بر عکس این هم صادق است.
ما همچنان در نشرها شاهد گفتگوی مولف و تصویر گر هستیم. فکر می کنید این رابطه نقشی بر کیفیت اثر تصویر گر دارد؟
حتمادارد.
کتاب یا کتابهای تصویری دلخواه دوران کودکی شما کدام است؟
کتاب بابا برفی نوشتهی جبار باغچهبان و نویسندگی آلن باباش، ماهی سیاه کوچولو نوشته صمد بهرنگی و تصویرگری فرشید مثقالی
از تجربه کار در کانون پرورش فکری برایمان بگویید؟
کانون کوچک شده دانشگاه است برای بچههایی که عاشق تجربه کردن هستند، کشف میکنند و درنهایت انتخاب میکنند. برای من این مسیر تعلیم خیلی باارزش هست، چرا که یادگیری پایدارتر هست. خلاقیت در کانون حرف اول را میزند و این موضوع برای من خیلی مهم است.
توصیه هایی برای طراحی روی جلد کتاب و افزایش فروش کتاب؟
طراحی جلد یک کار تخصصی هست، تحمیل نظرات و پافشاری بر داشتن طرح دوست داشتنی نویسنده یکی از دست اندازهای طراح هست. متاسفانه این موضوع دغدغه بیشتر طراحان هست که خودشان را باید با ایدههای دیگران وفق بدهد و این از کیفیت کار کم کاسته میشود. در مورد فروش کتاب یک بخشی از کار طراحی روی جلد است که مطمئنا یک طرح منسجم و قوی در فروش تاثیر گذار است ولی درحال حاضر قیمت بالای کتاب یکی از علتهای فروش پایین آن شده است.
تا به حال پیش آمده مولف اصرار بر طرحی داشته باشد که به نظر شما با مفهوم و مضامین کتاب همخوانی نداشته؟
بسیار زیاد، نه تنها در مفهوم و مضامین بلکه از نظر ترکیببندی و طراحی هم این اتفاق می افتد.
اولویت اول شما شعر و نوشتن است یا طراحی و تصویرگری کتاب؟
حتما طراحی و تصویرگری کتاب، چون تخصص کاری من این است.
به نظرتان تصویرگران کتاب کودک در ایران از شیوههای جدید و متنوع روز استفاده میکنند؟
با وجود نرم افزارها و امکانات دیجیتالی بهروز این اتفاقات افتاده است.
نظرات
0