گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
گزارش: نگاهی کوتاه به هنر ( نقطه کوبی ) و آثار زهرا بیرانوند
هنر زیبای نقطه کوبی در دنیای هنری با نام های متفاوتی شناخته می شود

هنرهای صنایع دستی از جمله نقطه کوبی از دیرباز تا امروز مورد استقبال ویژه ای قرار گرفته و نسل به نسل پیشرفت چشمگیری داشته اند. صنایع دستی هر شهر یا کشور، بدون شک بیانگر فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه و مردمان آن سرزمین است. 

 

 

نقطه کوبی که به آن نقاشی به وسیله نقطه هم می گویند یک هنر زیبا و کاربردی است که زمینه آن می تواند ظروف سفالی یا شیشه ای باشد. حتی روی سنگ و چرم و پارچه و نمد هم می توان از این هنر استفاده کرد.

 

- نقطه کوبی

هنر زیبای نقطه کوبی در دنیای هنری با نام های متفاوتی شناخته می شود. عده ای آن را با نام دات ماندلا و عده ای با نام نقاشی نقطه ای و برخی دات آرت و یا داتینگ آرت می شناسند. آیا همه این نام ها یکی هستند؟ زمانی که طرح های ماندلا را با روش نقطه گذاری و نقطه کوبی می کشیم نام دات ماندلا به آن اطلاق می گردد. در سایر سبک های هنری و مدرن با استفاده از این روش یعنی نقطه کوبی یا نقطه گذاری می توان تقزیبا هر طرحی را اجرا کرد. دات آرت یا (‌ داتینگ آرت ) نام دیگری است که به این هنر اطلاق می گردد. در واقع نام انگلیسی این هنر است که در میان فارسی زبانان رایج است. دلیل اینکه به ان نقطه گذاری می گویند این است که با گذاشتن نقطه ها در امتداد خطوط و منحنی هایی که در نهایت منجر به یک طرح نهایی می شود، شما می توانید اثز هنری خود را ایجاد کنید.

 

ابزار نقطه کوبی

نقطه کوبی نیز مانند هنرهای دیگر برای اجرا شدن، نیاز به ابزار و وسایلی دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مداد

پاک کن

خط کش

قیچی

چسب نواری

سمباده

پرگار

خمیر دورگیر مخصوص ویترای

 

 

* نکته : باتوجه به اندک تشابه این هنر با هنرهای اسلیمی و اصیل ایرانی این هنر نوپا در سالهای اخیر در کشور عزیزمان نیز به سلیقه طرفداران و علاقه مندان به خود نیز نفوذ پیدا کرده است و توانسته در گوشه ای از زندگی روزمره و چیدمان و دکوراسیون فضاهای شخصی منزل جایگاه خود را به آرامی و زیبایی پیدا کند.

 

- سخن آخر

نقطه کوبی را می توان یک هنر نوپا در صنایع دستی ایران به شمار آورد که شباهت زیادی با لعاب برجسته یا میناکاری دارد. 

 

 

آثار فوق که در تصویر این گزارش آمده است حاصل تلاش و هنر سرکار خانم زهرا بیرانوند هنرمند شاغل در کادر درمان می باشد. که در تهیه این گزارش و معرفی این هنر برای مخاطبان مارا با آثار ناب خود یاری داده است.

شناسه خبر : 12160
تاریخ : 1402/8/10 13:07:22
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/uJE6fa
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

برچسب ها #معرفی هنر نقطه کوبی #زهرا بیرانوند #صنایع دستی ایران #دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.