آخرین اخبار
یاداشت تفاهم به جای توافق با ایران
خبرگزاری رویترز گزارش داد كه دولت آمریکا در حال گفتگو با ایران در مورد گام‌هایی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای و آزادی شهروندان آمریکایی در برابر آزادی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در خارج است.

این خبرگزاری به نقل از «منابع آمریکایی و غربی» گفت که هدف از گفتگوها صرفا دستیابی به نوعی «تفاهم» است زیرا هرگونه «توافق» با ایران مستلزم آگاهی و تایید کنگره است در حالیکه بسیاری از اعضای کنگره به دلیل کمک به روسیه در جنگ اوکراین و حمایت از حمله گروه‌های نیابتی به منافع آمریکا در خاورمیانه با دادن هرگونه امتیازی به ایران به شدت مخالف هستند.

براساس این گزارش، دولت آمریکا که در احیای برجام «ناکام مانده»، در حال حاضر امیدوار است لااقل ایران را وادار کند برخی محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرد.

در هفته اخیر بار دیگر گزارش‌هایی از مذاکرات مخفیانه دولت آمریکا با ایران منتشر شده اما مقامات رسمی آمریکا هرگونه مذاکره اتمی را تکذیب و تکرار کرده‌‌اند که توافق هسته‌ای در حال حاضر در اولویت نیست.

 

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امنیت ملی و روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، متن نامه این کمیته به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، را منتشر کرد که در آن علیه هرگونه تفاهم یا توافق از جمله توافق محدود با ایران هشدار داده شده است.این نامه هشدارداده است که طبق قانون «هرگونه توافق، تفاهم یا ترتیبات با ایران باید به کنگره تسلیم شود.»

مک‌کول گفته است که هرگونه توافق برای محدود کردن برنامه اتمی ایران خطراتی را متوجه آینده منطقه و جهان خواهد کرد و به جای آن، ایالات متحده باید در صدد متوقف کردن کامل این برنامه باشد.همزمان با انتشار اخباری از گفتگوهای آمریکا با ایران، سازمان انرژی اتمی ایران از حرکت به سوی حل اختلاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که «یک سوم دوربین‌های خاموش شده آژانس انرژی اتمی در سایت‌های ایران بار دیگر فعال شده» است.

در خردادماه سال گذشته، این سازمان اعلام کرد که در واکنش به قطعنامه مصوب شورای حکام در انتقاد از فعالیت اتمی خود، تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی را متوقف خواهد کرد و به کار دوربین‌های فراپادمانی خاتمه خواهد داد.کمالوندی گفت که ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع آوری شده بود و براساس توافقی که اخیرا با آژانس به دست آمده، حدود ۱۰ دوربین در نطنز و تعدادی دوربین در مرکز تولید سانتریفوژ اصفهان فعال شده است.سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته است که «اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند و تا رسیدن به توافق قابل دسترسی آژانس نیست.»

او گفت که شیوه نظارت‌ها در سایت غنی‌سازی فردو «پادمانی است و هیچ دوربین فراپادمانی در آنجا نصب نشده است‌.»

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «دیگر سوالی درخصوص دو مکان ادعایی آباده و جابر بن حیان ندارد.» وی همچنین اظهار داشته است که موضوع یافت شدن مواد رادیواکتیو در توقوزآبا و ورامین «یک روزه قابل حل است».

بهروز کمالوندی گفت که مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و مانع حل و فصل آن را «فضای سیاسی» حاکم بر آژانس توصیف کرد.

او گفت: «عملکرد آژانس بین‌الملل انرژی اتمی تحت فشارها و رویکرد‌های سیاسی است و برخی از کشورهای شورای حکام حتی درک درستی از مباحث فنی ندارند و بر اساس رویکرد سیاسی و نه فنی موضعگیری می‌کنند.»

شناسه خبر : 8923
تاریخ : 1402/3/27 09:45:11
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/5F1NUx
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #یاداشت #تفاهم #ایران #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.