گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
🎥 تالاب حرای خورسلطانی بزرگترین تالاب حرای شهر بوشهر است
تالاب حرای خورسلطانی در ضلع شرقی شبه جزیره بوشهر در مجاورت میدان و بلوار امام علی با مساحتی بیش از 50 هکتار بیش از 100 هزار درخت 1 تا 20 ساله حرا دارد. این تالاب یکی از بزرگترین تالاب های مصنوعی حرای استان بوشهر است که در دهه 80 هجری شمسی اولین درختان آن توسط اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر روبروی پلیس راه بوشهر کاشته شده است. در دهه 90 هجری شمسی 60 هزار درخت و تا امروز یعنی سال 1401، 15 هزار حرای دیگر توسط مردم بوشهر و چند انجمن محیط زیستی بوشهر با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر و نیز اداره کل محیط زیست استان بوشهر به این تالاب ارزشمند اضافه شده است.

در بیشتر کشورهای دنیای مدرن تالاب های مجاور شهرهای مهمی چون بوشهر به عنوان اکو پارک مانگرو تجهیز می شوند. اکوپارک ها علاوه بر حفاظت و گسترش تالاب به افزایش سرانه فضای سبز، آموزش همگانی، سلامت و رفاه مردم کمک می کنند. برخی اکوپارکهایی که مانند تالاب خور سلطانی گونه حرای اویسینیا مارینا دارند شامل: اکوپارک مانگرو الجوبیل در امارات: این پارک خدمات گردشگری همچون هتل، قایقرانی، کاشت حرا و ورزش های همگانی را ارایه می دهد. اکوپارک مانگرو سانیا در چین: این پارک نیز خدمات گردشگری همچون قایقرانی، ماهیگیری ورزشی، و ورزش های همگانی را ارایه می دهد. اکوپارک مانگروی ارم در عربستان: این پارک نیز خدمات گردشگری همچون موزه معرفی تالاب و گونه های آن، قایقرانی تفریحی و ورزشی، و ورزش های همگانی را ارایه می دهد. تالاب حرای خورسلطانی به عنوان زیستگاه ماهیان و پرندگان دریایی سهم مهمی در فضای سبز شهر بوشهر دارد که حفاظت از این تالاب و درختان آن برای حفظ سلامت مردم و گسترش پوشش درختی این تالاب لازم است. نیاز است علاوه بر نصب تابلوی راهنما و معرفی آن به مردم بومی و گردشگران، پروتکل های حفاظتی دستور العمل کنوانسیون رامسر نیز بر این تالاب اجرا گردد. بر اساس ضمیمه 1 قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل اصلاحی کنوانسیون رامسر مصوب سال 1364 : ‌طرفهای متعاهد با علم به همبستگی انسان با محیط زیست خود و با توجه به فعل و انفعالات اساسی اکولوژیک تالابها به عنوان تنظیم‌کننده رژیم آبها و‌ به عنوان محل رشد نباتات بومی و زیستگاه حیوانات مخصوص به این مناطق بالاخص پرندگان آبزی با اعتقاد به این که تالابها از نظر اقتصادی و ‌فرهنگی و علمی و تفریحی منبع پر ارزشی هستند، انهدام آنها جبران‌ناپذیر است. احداث اکوپارک مانگروی بوشهر توسط شهرداری بوشهر و شورای شهر بوشهر به آسانی قابل دستیابیست و می تواند بوشهر را به شهرتالابی بر اساس معیارهای کنوانسیون رامسر تبدیل کند.

شناسه خبر : 9926
تاریخ : 1402/5/9 12:02:19
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/IquHjO
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #تالاب #حرای #خورسلطانی #شهر بوشهر

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.