گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
ثبت صلاحيت ۵۲ هزار شركت پيمانكاري در سامانه‌هاي رسمي سازمان برنامه و بودجه كشور
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران گفت: بيش از ۵۲ هزار شركت پيمانكاري در ۱۲ رشته فعاليت در سامانه‌هاي رسمي سازمان برنامه و بودجه كشور ثبت صلاحيت شدند.

به گزارش دریاکنار و نقل از مركز روابط عمومي و امور بين الملل سازمان برنامه و بودجه، علاءالدين ازوجي عصر دوشنبه در چهارمين گردهمايي صنعت احداث در نظام فني و اجرايي كشور اظهار داشت: طرح مسئوليت تهيه استانداردهاي علمي از جمله ضوابط مالي، فني و حقوقي، نظارت بر تهيه طرح‌هاي عمراني و همچنين تفويض صلاحيت اجرايي بر عهده سازمان برنامه و بودجه كشور و در سطح استان‌ها نيز بر عهده سازمان مديريت و برنامه‌ريزي‌ است. عمده‌ترين اهداف ارتقاي كيفيت اجراي طرح‌ها، كاهش هزينه اجراي طرح‌ها و استفاده بهتر زمان و منابع و نيروي انساني است تا هزينه‌هاي مالي و اجتماعي خدمات عمومي بهره‌مندي شهروندان كشور از اجراي طرح‌ها كاسته شده، هر چند در واقعيت به دلايل مختلف با اهداف يادشده فاصله داشته و طبيعي است كه گاهي اوقات بهره‌مندي شهروندان از اين خدمات پرهزينه و به تعبير عمومي گران تمام مي‌شود.

وي بيان كرد: طبيعي است در اين ضوابط يادشده بازيگران و نهادهاي مختلف به تناسب وظايف و جايگاه سازماني در پياده‌سازي اين فرآيند نقش دارند. يكي از اركان اصلي اين نظام گروه مشاوران و پيمان‌كاران كشور در قالب صنعت احداث جاي دارند و به گمان بازوان اصلي مشاركت‌كننده در مطالعه و اجراي طرح‌هاي عمراني كشور هستند.

ازوجي گفت: بر اساس آمار بيش از ۵۲ هزار شركت پيمان‌كاري در ۱۲ رشته فعاليت در سامانه‌هاي رسمي سازمان برنامه و بودجه كشور صلاحيت شدند، از اين تعداد حدود ۶۰ درصد شركت‌ها داراي گواهينامه معتبر و به‌روز است.

وي عنوان كرد: همچنين تعداد شركت‌هاي مشاوره بالغ بر ۳۹۰۰ شركت بوده كه ۷۳ درصد آنها داراي گواهينامه هستند. بديهي است سهم استان تهران از اين بازوي اجرايي در رشته‌هاي مختلف حدود ۲۷ درصد از كل كشور است.

ازوجي گفت: از جمله رويكردهاي صنعت برنامه هفتم توسعه در عرصه نظام فني و اجرايي كشور را مي‌توان به غربال‌گري طرح‌ها و پروژه‌هاي تملك دارايي سرمايه‌اي با هدف كاهش تعداد و مدت اجرا، مشمول شدن تمامي طرح‌ها و پروژه‌هاي تملك سرمايه‌اي دستگاه اجرايي موضوع ماده يك لايحه برنامه در قالب نظام فني اجرايي يكپارچه كشور، اقدام به تشخيص صلاحيت اشخاص حقوقي غيردولتي توسط دستگاه اجرايي و نهادهاي عمومي غيردولتي از طريق سامانه ساجا نام برد.

وي افزود: در فرآيند گذار اقتصاد ايران به سمت پيشرفت و رشد بالاتر همراهي و مشاركت بي‌بديل اين حوزه از جمله ضروريات است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران عنوان كرد: هرچند در فرآيند اجرايي با مشكلاتي مواجه است، ارج نهادن به اين مجموعه با يك نگاه بلندمدت در عرصه مهندسي كشور است. در كنار مواجه بودن با برخي مشكلات، تمايل كم افراد جوان به انتخاب رشته تحصيلي مهندسي زنگ خطري براي صنعت احداث آينده كشور است.

ظرفيت اجراي كار براي شركت هاي پيمانكاري ۶ هزار همت است

ازوجي اظهار داشت: بر اين اساس مجموع ظرفيت اجراي كار ايجادشده براي شركت‌هاي پيمانكاري در حال حاضر، بيش از ۶ هزار همت معادل ۱۱۰ ميليارد دلار در سطح ملي و استاني است.

وي تصريح كرد: با در نظر گرفتن همه جوانب، ظرفيت موجود پيمانكاران بيش از هشت برابر كل سرمايه‌گذاري بخش عمومي به قيمت جاري است. به رغم وجود ظرفيت‌هاي بالاي نظام فني و اجرايي در كشور در مقياس منطقه‌اي حوزه پيمانكاري و مشاوره كشور در رقابت سخت با كشورهاي منطقه و حتي برون‌منطقه قرار دارد. ضمن اينكه اين حوزه به رغم سابقه و تجربه بالاي آنها نيازمند قرارگرفتن در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي به عنوان بلوغ كاري و فني است و بايد به اين موضوع متمركز شد و معتقد بود كه ظرفيت بالقوه پيمانكاري و مشاوره كشور در سطح جنوب غرب آسيا منحصربه‌فرد است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران گفت: در اين راستا استان تهران در راستاي استفاده از فرآيندهاي نوين پياده‌سازي نظام فني اجرايي غافل نبوده و با همكاري دانشگاه‌هاي معتبر ايران، منجمله دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تربيت مدرس و دانشگاه صنعتي اميركبير نسبت به ترويج و فرهنگ‌سازي، آموزش فني و تهيه دستورالعمل‌ها و صنعت چشم‌انداز مدل‌سازي اطلاعات ساخت اقدام كرده و مستندات در اختيار عموم قرار گرفته است.

ازوجي تصريح كرد:ضمن اين كه پياده‌سازي فرآيند مدل‌سازي اطلاعات ساخت در پروژه‌هاي مالي استان تهران براي اولين بار در كشور بر اساس مصوبات شوراي فني استان به رياست استاندار و همكاري امور فني و اجرايي سازمان بودجه كشور و همچنين پياده‌سازي نظام كاهش ارزيابي دستگاه مجري پروژه‌هاي ساختماني كه نتايج آن متمركز كردن اجراي پروژه‌هاي ابنيه در دو دستگاه اداره كل راه و شهرسازي و اداره كل نوسازي و تجهيز مدارس استان تهران و منع ۱۶دستگاه اجرايي از اجراي پروژه‌هاي مطابق با قوانين و مقررات وظايف سازماني آنها، براي اولين بار در كشور به انجام رسيد.

وي خاطرنشان كرد:بر اساس هم‌انديشي با استاندار تهران در نيمه دوم سال گذشته موضوع ارزش‌يابي و تقدير از عوامل اجرايي پروژه‌هاي استان در دستور كار قرار گرفت. در تعامل با سازمان برنامه و بودجه كشور به دليل اهميت اين موضوع انتخاب برگزيدگان صنعت احداث كشور در سطح گسترده‌تر مورد تاكيد قرار گرفت.

قدرداني از برگزيدگان صنعت كشور

وي گفت: در اين راستا، مطابق چارچوب انتخاب برگزيدگان صنعت احداث كشور سه محور مشخص تعيين شد كه عبارتند از منتخبين فعال و پيشكسوت پيمانكار ملي، منتخبين فعال و پيشكسوت مشاوران ملي، منتخبين فعال پيمانكاري استان تهران و در نهايت بحث بزرگان و صاحب‌نظران حوزه فني و اجرايي در عرصه پيمانكاري انتخاب شدند. در اين انتخاب پنج معيار شامل سال تاسيس، فعاليت مستمر، سوابقات كاري، ماندگاري، شهرت حرفه‌اي، مسئوليت‌پذيري مبناي ارزيابي اوليه بوده است.

ازوجي عنوان كرد: همچنين شركت‌هاي منتخب در دو مرحله معرفي شدند. در مرحله اول تيم داوري، متشكل از كانون سراسري پيمانكاري و عمراني ايران، شوراي جامعه مديريت مهندسين مشاور، سنديكاي شركت‌هاي ساختماني ايران، شوراي هماهنگي تشكل‌ها مهندسي صنفي و حرفه‌اي كشور، با معيارهاي تعيين‌شده فوق شركت‌ها را معرفي كردند.

وي افزود: در مرحله دوم براساس شاخص‌هاي سامانه رسمي كشور و ساير ضوابط‌ها تاييد نهايي صورت گرفت. به طوري كه از بين ۳۲ شركت پيمانكاري منتخب اوليه، ۱۰شركت مورد تاييد نهايي قرار گرفتند.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران تصريح كرد:در حوزه مشاوران نيز از بين ۶۰ شركت ۲۰ شركت انتخاب نهايي صورت گرفت. در سطح استان تهران نيز بر اساس همين ضوابط با نظر كانون‌ها و انجمن‌هاي يادشده استاني و دستگاه اجرايي استان انتخاب صورت گرفت.

وي گفت: در مجموع از ۲۸ شركت به عنوان پيمانكار منتخب و از ۱۱ شركت به عنوان پيمانكار منتخب استان تهران تاييد نهايي صورت گرفت. در نهايت معيارهاي اشخاص حقيقي برگزيده در نظام فني و اجرايي كشور نيز براساس شهرت حرفه‌اي، مسئوليت‌ پذيري، مشاركت درانجمن‌هاي حرفه‌اي و دست‌آوردهاي فني مهندسي بوده كه سه نفر معرفي شدند.

شناسه خبر : 8367
تاریخ : 1402/3/9 10:18:00
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/wbjTpL
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #ثبت #صلاحیت #پیمانکار #برنامه و بودجه #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.