گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
حتی در کتابخانه ها که کتاب به صورت رایگان امانت داده میشه، استقبال از کتاب بسیار کم و محدود هست.
اینبار گفتگویی با سرکار خانم لاچینانی رمانویس اصفهانی داشتیم.نویسنده ای که ریشه ی پر رونقی فروشگاه های لوازم آرایشی و کسادی و ورشکستگی کتاب فروشی ،انتشارات و کتاب های منتظر مخاطب در کتابخانه ها را در فقر فرهنگی می داند.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟ 
زهرا لاچینانی هستم ۳۱ ساله از شهرستان تیران و کرونِ اصفهان‌. خالق پنج رمان که در حال حاضر دوتا از آن ها وارد بازار کتاب شده است. 

 

از آثار ارزشمند تان بگویید؟ کدام اثر را بیشتر دوست می دارید؟
می‌گویند آثار نویسنده مانند فرزند اوست که نمی‌شود بین‌شان انتخاب کرد. رمان اول ماهرخ که بیوگرافی از زندگی مادربزرگم ماهرخ بود، نقطه شروع نویسندگی من بود. دوم هزارتو که چاپ اول آن رو به اتمام در مورد زندگی زوجی به اسم آرزو و کاوه است که در زندگی ایده‌آل‌شان با چالشی بزرگ رو به دو می‌شوند که به ستون های زندگی زناشویی‌شان لطمه سنگینی می‌زند. 
رمان سوم به اسم "سورنایِ تیروژ" که در مورد دختری به اسم روژان که از یکی از روستاهای عراق با خبرنگار ایرانی به اسم مازیار از دست کومل‌ها فرار می‌کنه و وارد کردستان ایران میشه و در بین عشایر منظور سردشت، مازیار رو گم می‌کنه و مجبورش می شه باز زندگی رو به تنهایی در کشوری غریب به دوش بکشه این رمان که فکر می‌کنم اوج رمان نویسی من محسوب میشه برام خیلی با ارزش. 

 

با توجه به خواندن چند اثر از شما فکر می کنم سبک شما در رمان ها بیشتر رئال اجتماعی است، درسته؟ این دغدغه رئال نویسی از کجا میاد؟
بله درسته‌ بار اجتماعی قصه‌های من از بار عاشقانه اش بیشتر. خب این دغدغه از زندگی در همین جامعه نشات می‌گیره‌. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مسائل و بحران های اجتماعی زیادی داره پس طبیعتا نویسنده هم از اون ها الگو برداری می‌کنه. به قولی نویسنده، آیینه جامعه است.

 

فرق رمان با داستان کوتاه در چیست؟ آیا همه می توانند رمان بنویسند یا رمان نویس یک ویژگی منحصر به فرد باید داشته باشد مثلا صبوری؟ 
به شکل تخصصی که تفاوت بسیار دارند اما در یک تعریف ساده، داستان کوتاه از یک شخصیت و فضا و درون مایه برخوردار اما رمان بسط داره و می‌تونه دو یا چند درون‌مایه داشته باشه و همینطور شخصیت و لوکیشن‌های مختلف‌ بله رمان نوشتن صبر و حوصله زیادی می‌خواد. ممکن نوشتن یک رمان چند سال طول بکشه. 


به نظر شما چه چیزی باعث پایین آمدن سرانه کتاب وحذف این کالای فرهنگی از سبد خانوار ایرانی شده؟ 
قطعا که مسائل اقتصادی مهمه اما به نظرم مسئله فرهنگ سازی مهم‌تر‌. در حال حاضر با دلار ۴۴ تومنی لاین اکثر آرایشگاه‌ها پر هست و خرید لوازم آرایش و غیر ضروری بسیار زیاد و فعالان عرصه این‌جور محصولات دارند فعالیت می‌کنند در حالی که کتاب فروشی ها و ناشران تعطیل و ورشکست میشن خب این به خاطر عدم  حمایت مردم که ریشه فرهنگی داره نه اقتصادی! 

 

معمولا ایده های داستانی خانم لاچینانی عزیز از کجا می آیند؟ 
ایده های داستانی از محیط اجتماعی که در اون زندگی می کنم .
 

نظر شما در مورد آنلاین نویسی چیه؟ این سوال جواب مشخصی در حال حاضر نداره‌ و گذشت زمان نتیجه آنلاین نویسی رو مشخص میکنه که آیا به ادبیات و رمان نویسی ایران لطمه زده با مفید واقع شده اما از نگاه شخصی آنلاین نویسی میتونه عالی باشه. آنلاین نویسی باعث میشه شما مدام بخوای بنویسی و به خاطر انتظار مخاطب نمی‌تونی قلم رو از خودت دور کنی و این مسئله در طول زمان  باعث افزایش مهارت میشه و از طرف ریکشن‌هایی که از مخاطب دریافت می‌کنی نقاط قوت و ضعف‌ات رو آشکار میکنه. 


به عنوان کسی که این مسیر را رفته است، چه پیشنهاداتی برای ناشران ونهادهای فرهنگی دارید که نو قلم ها را بیشتر دیده شوند؟ 
با توجه به کمبود توجه مردمی به بازار کتاب و هزینه‌های سنگین چاپ، ناشران اگر هم بخوان توان حمایت از نویسنده‌های نوقلم رو ندارند و این مسئله باید از سمت نهادهای مدیریتی در راس کشور مورد توجه قرار بگیرد و البته نهاد‌های فرهنگی که کتابخوانی رو فرهنگ سازی کنند.

 

به نظر شما در بخش کتاب و رسیدن کتاب به دست مخاطب چه عواملی دخیل است که بعضی از مولف ها و آثار اینهمه مهجور وگم نام مانده اند؟ 
اعتبار و بودجه ناشر اهمیت زیادی در شناساندن، مولف به مخاطب داره و همینطور میزان مخاطبین. خب وقتی ما در کشور قشر کتابخوان کم داریم قطعا این افراد،‌ بضاعت خرید تمام کتاب‌ها و کشف همه نویسنده‌ها رو ندارند.‌ حتی در کتابخوانه‌ها که کتاب به صورت رایگان امانت داده میشه، استقبال از کتاب بسیار کم و محدود هست.

 

توصیه شما برای علاقمندان به نوشتن؟ 
زیاد بنویسند و هم‌پای آن کتاب بخوانند‌. کسی که به نوشتن علاقه مند است باید روزی صد صفحه کتاب بخواند و ده صفحه بنویسند‌. خواندن و نوشتن هم‌سوی هم هستند‌. مثلا نمی‌شود رفت چهار سال فقط کتاب خواند و بعد گذاشت کنار و چهار سال فقط نوشت. خواندن و نوشتن به صورت مستمر به دنبال هم.

 

آقای دولت آبادی معتقد است، نویسندگی در آمدی ندارد و در واقع ایثار محض است چقدر با ایشون موافق هستید؟
صد در صد‌. نویسندگی درآمدی ندارد که بشود حتی در کنار یک شغل اصلی به آن پرداخت‌. کسی که می‌نویسد باید عاشق نوشتن باشد تا این همه خستگی، بی‌مزد را طاقت بیاورد. البته در فرهنگ ما نویسندگی درآمدی ندارد اما در کشورهایی که سرانه مطالعه بالا است قطعا نویسندگان مهجور و بی‌در‌آمد نیستند.

شناسه خبر : 5041
تاریخ : 1401/10/18 08:37:49
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Hce1kO
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس جودکی
🔹کارشناسی حقوق
 🔹نویسنده
🔹کسب مقام دوم فراخوان توتم و
داستان برگزیده فراخوان نامه گشوده و در حال چاپ در مجموعه مشترک 
🔹برگزیده دوره اول جشنواره مانا وفراخوان ذکر خیر 
🔹برگزیده پنج مرحله فراخوان مجله موفقیت وکسب مقام اول وچاپ هر پنج داستانک در مجله موفقیت
🔹کسب مقام در جشنواره یوسف
🔹کسب مقام اول داستان انقلابی استان البرز
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی ملک الموت
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی تحریر خیال
🔹کسب مقام اول در جشنواره ملی ذهن زرین
🔹کسب مقام دوم در جشنواره دلنوشته ای به سردار استان البرز واستان مرکزی و رادیو جوان
🔹عضو انجمن ادبی وهیت مدیره عصر جدید هشتگرد
🔹عضو انجمن ادبی سیمرغ و انجمن ادبی البرز
🔹کسب مقام دوم روایت عاشورایی از نهاد کتابخانه ها
🔹کسب مقام در چند نقد داستان کوتاه ودو کتاب ستاره ها می میرند و شهید مسیحی

 
 
برچسب ها #دریاکنار #رمان #اصفهان #نویسنده

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.