گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
دریچه شناخت دنیاهای مختلف در خواندن کتاب های مختلف است
گفتگوی دوستانه ای داشتم با سرکار خانم زهرا شمس، فرهیخته ایی که اصالت آذربایجانی دارند و از مسیر ریاضیات محض، گرایش هندسه تا نویسندگی برایمان گفتند.

۱_ لطفا خودتان را برای ما وهمراهان ادیب وفهیم روزنامه دریا کنار معرفی بفرمایید؟

 

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما و همراهان روزنامه دریا کنار.
زهرا شمس هستم . متولد شهریور سال ۱۳۶۲. اصالتا اهل آذربایجان شرقی هستم و ساکن تهران. مادر دو فرشته هستم. فوق لیسانس ریاضیات محض گرایش هندسه دارم. دبیر ریاضیات و هندسه هستم. نویسنده رمان (سه عشق،یک زن)

 

 

 

 

 

 

۲_ از مسیر ریاضیات محض گرایش هندسه تا نوشتن برایمان بگویید؟ 

 

 نویسندگی و نوشتن از خواندن ریاضی سابقه ی بیشتری دارد. در واقع از زمانی که یادم هست قلم دستم بوده یا نوشته ام یا نقاشی کشیده ام. علاقه زیادی به نوشتن داشتم و استعداد خوبی در ریاضیات. وقتی سر دو راهی انتخاب رشته قرار گرفتم با راهنمایی مشاوران و خانواده به این نتیجه رسیدم که میشود تلفیقی از علوم مختلف را یکجا جمع کرد و خوشبختانه شد.  بر خلاف تصور بسیاری از افراد، دبیران و اساتید ریاضی افرادی بسیار احساسی و اهل ذوق و هنر  هستند

 

 

 

 

 

 

۳_ از آثار ارزشمند تان بگویید؟ کدام اثر را بیشتر دوست می دارید؟

 

یه مدت برای مجلات مطلب می نوشتم. مدت مدیدی مجری برنامه ها و مراسمات و همایش های مختلف بودم و تمامی مطالب اجرا را خودم می نوشتم. یه مدت داستان برای رده سنی کودکان می نوشتم .چند داستان کوتاه و بلند هم داشتم که تصمیم گرفتم بهترین اونها از نظر خودم را به چاپ برسونم‌. از نظر خودم ( سه عشق ،یک زن) دوست داشتنی ترین نوشته هام بود

 

 

 

 

 

 

 

۴_ فرق رمان با داستان کوتاه در چیست؟ آیا همه می توانند رمان بنویسند یا رمان نویس یک ویژگی منحصر به فرد باید داشته باشد مثلا صبوری؟

 

 

در داستان کوتاه و بلند تعداد شخصیت ها به اندازه رمان نیست و در صورت تعدد شخصیت ها، مجال خودنمایی همه جانبه شخصیت ها وجود ندارد. داستان کوتاه و بلند بیشتر حادثه محوراند تا شخصیت محور، زیرا فضای کافی برای بسط شخصیت‌ها وجود ندارد. از طرفی برخی از نویسندگان معتقدند رمان باید بیش از ۴۰ هزار کلمه داشته باشد در حالی که تعداد کلمات در داستان کوتاه و بلند کمتر از این تعداد است.
از دید من هیچ انسانی را بدون داشتن پتانسیل و استعداد کافی در یک زمینه خاص نمی توان در آن زمینه فرد موفقی ساخت‌ نویسنده رمان یا در کل نویسندگی و نوشتن علاوه بر استعداد و توانی، طالب برخی ویژگیها از جمله صبوری، عشق، در لحظه بودن، قدرت تجسم ، استعداد بازیگری و بازی کردن در نقش تک تک شخصیت های داستان و همزاد پنداری با تمام شخصیت های مثبت و منفی واصلی و فرعی داستان است.

 

 

۵_ به نظر شما چه چیزی باعث پایین آمدن سرانه کتاب وحذف این کالای فرهنگی از سبد خانوار ایرانی ‌شده؟ 

 

 اجازه بدهید به این سوال کوتاه و مختصر جواب بدهم. همواره تصورم این است که گروهی با نفوذ ، سعی دارند هر طور که شده؛ چه با گران کردن کتاب چه با ایجاد دست انداز هایی متعدد جلوی مطالعه عموم را بگیرند.

 

 

 

 

۶_ معمولا ایده های داستانی خانم شمس عزیز از کجا می آیند؟ 

 

 از زندگی روزمره ، زندگی اطرافیان و دوستان. از حوزه های مورد علاقه و مطالعه خودم.

 

 

 

 

۷_ جان جیکس معتقد است( که هرگز استعداد نویسندگی یک فرد به بلوغ خود نمی رسد، مگر این که تمرین کند.)چقدر با ایشون هم عقیده هستید؟

 

 در کل هیچ استعداد نهفته ای نمایان نمی شود مگر زمینه ظهور استعداد فراهم شود و هیچ استعدادی به بلوغ نمی رسد مگر در همان زمینه بستر سازی مناسب و تمرین و تکرار شود. صد در صد با ایشان هم عقیده هستم

 

 

۸_ به عنوان کسی که این مسیر را رفته است، چه پیشنهاداتی برای ناشران و نهادهای فرهنگی دارید که نوقلم ها بیشتر  دیده شوند؟

 

 در تمامی حوزه ها، انسانهایی که اکنون افراد برجسته ای هستند زمانی با یک اثر ساده و شاید بانقص های متعدد کارشان را آغاز کرده اند. در کل به نظر می رسد این یک قانون برای تکامل باشد. بنابراین وقتی فردی توانایی، استعداد، جرأت و جسارت چاپ اولین اثر خود را دارد به عنوان یک نوپا نیاز به حمایت نهادها و سازمانهای فرهنگی دارد تا محیط مناسب برای رشد و توسعه فعالیت‌های نوقلم ها فراهم شود. چه بسا که در این بین نویسندگان قهاری به جمع جامعه علمی و فرهنگی افزوده شود. از دید من هر نو قلمی یک نهال مستعد برای باروری و شکوفایی است.

 

 

 

 

 

۹_ به نظر شما در پخش کتاب ورسیدن کتاب به دست مخاطب چه عواملی دخیل است که بعضی از  مولف وآثارشان اینهمه مهجور وگم نام مانده اند؟

 

 متأسفانه وقتی فرهنگ کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه جایگاه ویژه‌ای ندارد سرمایه گذاری در این زمینه هم توجیه اقتصادی برای ناشران ندارد. در کشور ما که عمده ی افراد جامعه درگیر مسائل اقتصادی هستند و همه به نوعی در پی نجات سرمایه در یک اقتصاد بیمار هستند، تمام فعالیت‌های اجتماعی  تحت‌الشعاع قرار می گیرد. به نظر می رسد اگر سیاست‌های كارآمدی در زمینه معرفی آثار از رسانه های عمومی و جراید، در نظر گرفتن سوبسید برای چاپ کتاب مخصوصا کتاب اولی ها، اختصاص سهمیه چاپ رایگان برای کتاب اولی‌ها در انتشاراتی ها، همکاری ارگان‌هایی همچون اداره پست برای ارسال رایگان کتاب و .‌‌... اعمال شود حتما اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

 

 

 

۱۰_ زبان و حس مشترک بین اهل قلم از نظر شما چیست؟

 

 

از نظر من به عنوان نویسنده رمان و داستانهای عاشقانه، زبان و حس مشترک همه نویسندگان را فقط در (عشق) می توانم بیان کنم. تمام نویسندگان داستان و رمان در صدد توصیف عنصر عشق هستند و هرکدام به زبان خود و سبک و سیاق خود و از زاویه دید خود به این موضوع می پردازد .

 

 

 

۱۱_ توصیه شما به عنوان یک دبیر برای علاقمند کردن نسل جدید به کتاب وکتاب خوانی چیست؟ 

 

 

 آنچه که به وضوح دیده می شود این است که اکثر مردم جامعه وابستگی خاصی به فضای مجازی و جذابیت های آن پیدا کرده اند. بنابراین مسیر را در همین راستا می توان یافت.  هنرمندان در زمینه های مختلف که محبوب و الگوی نوجوانان و جوانان جامعه هستند باید یکی از ژستهای اجتماعیشان ، خواندن کتاب و مجلات  و توصیه و توجه به خواندن و مطالعه باشد. 
در مدارس برای تشویق دانش آموزان برای مطالعه بیشتر، بهتر است خلاصه نویسی از داستان های متنوع جزو برنامه درسی درس ادبیات فارسی باشد. برنامه کتابخوانی گروهی هم می تواند نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد.خرید کتاب با تخفیف ویژه برای دانش آموزان در تمام ایام سال ( نه فقط بازه زمانی نمایشگاه ) فراهم شود. 
باید به خاطر داشت که هر گونه سیاست های درست در جهت تشویق به مطالعه در نوجوانان و جوانان، تضمین کننده جامعه ای با فرهنگ بالا در آینده خواهد بود.

 

 

 

 

۱۲_ سخن آخر؟

 

 

دو توصیه به عنوان سخن آخر 

 دریچه شناخت دنیاهای مختلف در خواندن کتابهای مختلف است. 

همواره انسانی عاشق باشید چرا که عشق بزرگترین گوهری است که در وجود آدمی نهاده شده است.

سپاس از حوصله ای که به خرج دادید

شناسه خبر : 5898
تاریخ : 1401/12/3 07:11:09
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/FxyJK2
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس جودکی
🔹کارشناسی حقوق
 🔹نویسنده
🔹کسب مقام دوم فراخوان توتم و
داستان برگزیده فراخوان نامه گشوده و در حال چاپ در مجموعه مشترک 
🔹برگزیده دوره اول جشنواره مانا وفراخوان ذکر خیر 
🔹برگزیده پنج مرحله فراخوان مجله موفقیت وکسب مقام اول وچاپ هر پنج داستانک در مجله موفقیت
🔹کسب مقام در جشنواره یوسف
🔹کسب مقام اول داستان انقلابی استان البرز
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی ملک الموت
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی تحریر خیال
🔹کسب مقام اول در جشنواره ملی ذهن زرین
🔹کسب مقام دوم در جشنواره دلنوشته ای به سردار استان البرز واستان مرکزی و رادیو جوان
🔹عضو انجمن ادبی وهیت مدیره عصر جدید هشتگرد
🔹عضو انجمن ادبی سیمرغ و انجمن ادبی البرز
🔹کسب مقام دوم روایت عاشورایی از نهاد کتابخانه ها
🔹کسب مقام در چند نقد داستان کوتاه ودو کتاب ستاره ها می میرند و شهید مسیحی

 
 
برچسب ها #دریاکنار #کتاب #نویسنده #نوشتن

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.