گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
دفتر موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران در استان بوشهر راه اندازی می شود
موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران ( آغاز فعالیت اردیبهشت 83 - تاسیس رسمی 20 اردیبهشت 85) به عنوان یک تشکل حرفه ای صنعت ساختمان با هدف پیشگیری و کاهش ریسک سوانح با رویکرد زلزله و به صورت کلی در حوزه ی مدیریت بحران فعالیت می نماید که در آینده ای نه چندان دور دفتر آن در استان بوشهر راه اندازی می شود

در جهان امروزی مباحث مربوط به بحران با نگرش های متفاوتی مطرح می گردد اما مهمتر از آن مدیریت بحران است چرا که در بروز حادثه و بحران ، پیشگیری ها، پیش بینی ها و پشتیبانی ها بسیار اهمیت دارند. ایران با داشتن زلزله های بزرگ هر سه سال یک بار و زلزله های متوسط سالیانه و همچنین حوادث غیر مترقبه نظیر سیل و طوفان و جنگ ، شاید یکی از پر بحران ترین کشور های جهان باشد. همچنین علاوه بر بحران های طبیعی با توجه به موقعیت خاص کشور ایران از لحاظ منابع و انرژی ، این منطقه از دیرباز به عنوان یک منطقه استراتژیک همواره مورد نظر استعمار گران بوده است. همچنین با پيشرفت علم و دانش فني بشر، شاهد فعاليتهاي گسترده در زمينه استفاده بهينه از منابع انرژي نظير منابع نفت و گاز و… مي باشيم كه به تبع اين فن آوري، ساخت ابنيه متناسب با هريك از زمينه هاي مزبور در اولويت طراحي قرار مي گيرد. همچنين رشد روزافزون جمعيت و كمبود فضاهاي ساختماني به وي‍ژه در شهرهاي بزرگ و پرتراكم، دست اندركاران ساختمان را بر آن داشته است كه به ساختمانهاي مرتفع رو آورند. وظيفه مهندسين در طراحي و ساخت اينگونه سازه ها اينست كه با احتساب خطرپذيري و مديريت بحران در طي عمر مفيد سازه قابليت مقابله و مقاومت آنرا در برابر پديده هاي اتفاقي و ناهنجار، از قبيل زلزله، سيل، طوفان و يا آتش سوزي مدنظر قرار داده باشند تا از خسارات عمده جاني و مالي تا حد ممكن جلوگيري بعمل آيد. در سالهاي اخير با توجه به انبوه سازه های غیر مقاوم و خسارات حاصله ،در رابطه با مديريت بحران و طراحي سازه ها در برابر زلزله و سایر بارهای دینامیکی و حوادث طبيعي حركتهايي انجام گرفته و در حال گسترش است، ولي با توجه به اهمیت موضوع تاكنون در كشور ما از لحاظ بالابردن سطح دانش و فن ايمن سازي سازه ها گام موثر و اصولی برداشته نشده است، از اينرو موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران همانند سایر مراكز و موسسات علمی اثر گذار بر دانش مهندسی عمران، پس از زلزله دلخراش بم در سال ۱۳۸۳ برنامه ریزی آن صورت گرفت و از سال ۱۳۸۵ با اخذ مجوز به عنوان یک سازمان مردم نهاد جوانان NGO   تاسيس گرديد تا کاستی های موجود در زمینه مديريت بحران و مقاوم سازی را در پهنه لرزه خیز ایران با توجه به زلزله های مکرر که در تاریخ هزاران ساله این سرزمین مقدس ثبت شده است، جبران نماید و در واقع “ضرورت مطالعات بحران ، مقاوم‌سازي و پدافند غیرعامل” ایجاد موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران را در این راستا تحکیم نموده است . این موسسه پیش از سال ۱۳۸۹ با مرکز ملی مقاوم سازی ایران ادغام بوده است و فعالیت های مرکز ملی مقاوم سازی را مدیریت و اجرا می نموده است که پس از ثبت مرکز ملی مقاوم سازی به عنوان یک سازمان غیردولتی در وزارت کشور و عدم نیاز به مجوز فعالیت موسسه، موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران به صورت مستقل فعالیت خود را با بنیانگذران و مدیران موفق سابق مرکز ملی مقاوم سازی ایران ادامه می دهد.

photo_2015-11-14_23-55-59

موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران به عنوان یک اجتماع با تفکري جهانی با بهره گیری از دستاورد های گذشته و نو و آیین نامه های بین المللی و با اعتقاد به خرد جمعی و کار تیمی و دیدگاه تمامی نگر خود و بهره مندی جوانان متخصص ، نخبگان و هیئت علمی دانشگاه ها، به جمع آوری اطلاعات و به روز نمودن و بررسی کارایی آنها پرداخته و در نهایت به ارایه راهکارهای علمی جامع برای توسعه بخش های مختلف جامعه خود و همچنین استفاده نمودن از این اطلاعات در جهت آباداني این دهكده جهاني می پردازد.

امید است این حرکت مفید با همکاری صاحب نظران ، پژوهشگران و دانشجویان کوشا در دانش مهندسی در روند یکنواخت کنترل و پیشگیری، و حمایت ارگان های مرتبط مستمر باشد.

اهداف و ضرورت ها:

– تحقیق، شناخت، تکوین و ارتقا سطح علمی مهندسی عمران و گرایش ها و رشته های وابسته و ارایه پیشنهاد راهکار توسعه بهسازی و مقاوم سازی به ویژه در مناطق شهری و متراکم.

-انجام پروژه هاي عمراني (اجرایی و پژوهشی) در زمينه هاي مقاوم سازي ابنيه، بناهاي فرسوده، سازه هاي مدفون، مجاري مدفون و … در داخل کشور.

– ايجاد‌ روحیه و انگیزه و فرهنگ پژوهش‌ و تحقيقات‌ علمي‌ در سطح‌ ملي‌ و بين‌المللي‌ بين‌ محققان‌ و متخصصاني‌ كه‌ به‌گونه‌اي‌ با دانش مديريت بحران و مهندسي عمران به ویژه صنعت مقاوم سازی ،آشنا هستند.

– معرفي و بكارگيري مواد و مصالح جديد در زمينه هاي بهسازي و مقاوم سازي ابنيه.

– همكاري‌ با نهادهاي‌ اجرائي‌، علمي‌ و پژوهشي‌ در زمينه‌ ارزيابي‌ و بازنگري و اجراي‌ طرح‌ها و برنامه‌هاي‌ مربوط به ‌امر پژوهش‌ در زمينه‌ مقاوم سازی.

– جمع آوری, تجزيه و تحليل, ويرايش و تبادل اطلاعات علمی پژوهشی.

– ترویج و فرهنگسازی مقاوم سازی و پدافند غیرعامل با توجه به اولویت فعالیت های ترویجی و توسعه پدافند غیرعامل.

– بررسي انواع مواد و مصالح مورد كاربرد در صنعت عمران (از خاک تا آسفالت, کامپوزيت ها و…)و پژوهش در تاثير انواع مواد افزودني بر خواص بتن، انواع بتن‏هاي سبك، بتن‏هاي جديد و ویژه نظير بتن پليمري، بتن اليافي و . . . در راستای” ضرورت مطالعات مقاوم سازی”.

– عملی نمودن دستاوردهای نوین با همکاری وزارت خانه ها و سایر مراکز علمی و مرتبط در راستای کاهش آسیب پذیری سازه ها و افزایش ایمنی اقتصادی و انسانی.

– تولید علم و دانش و کمک به پیشرفت جوامع بشری در قالب برگزاری دوره هاي آموزشي كوتاه مدت و تحصیلات تکمیلی.

زمينه هاي فعاليت موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران:

زمينه هاي فعالیت موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران را به طور كلي مي توان به صورت زير بيان نمود.

* همكاريهاي تحقيقاتي با سایر مراکز علمی در راستای “ضرورت مطالعات بحران ، مقاوم سازی و پدافند غیرعامل”:

موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران با سایر مراکز علمی،تحقیقاتی ملی و بین المللی در تعريف و اجراي پروژه هاي تحقيقاتي و ارائه نتايج در قالب مقالات و گزارشات فني با مجامع علمي داخلي و بين المللي همكاري می نمايد.

* همكاري در زمينه تدوين و نگارش دانش فني مقاوم سازی و پدافند غیرعامل:

موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران با استفاده از امكانات موجود در تدوين و نگارش دانش فني مقاوم سازی و دانش مديريت بحران و حوادث طبيعي با سایر مراکز علمی مرتبط همكاري می نمايد. قابل ذکر است که تعداد بسیاری مقاله توسط کارشناسان موسسه در سمینار ها ارایه شده است و یا در ژورنال های تخصصی و کتاب های علمی به چاپ رسیده است و هم اکنون نیز با همیاری جمعی از نخبگان علمی کشور و جهان ، نگارش آئین نامه بهسازی و مقاوم سازی ایران آغاز شده است.

* ارائه آموزشهاي تخصصی بلند مدت و کوتاه مدت و برگزاری دوره های مختلف در راستای “ضرورت مطالعات مقاوم سازی”:

موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران با برقراری ارتباط با سازمان ها، تا کنون توانسته است بازوی توانمند مشاوره و مجری آموزش برای سازمان ها،شرکت ها و ادارات دولتی و خصوصی باشد. بدیهی است اگر سطح مهارت، توانایی و انطباق کارکنان با حرفه آنان هماهنگ نباشد، آموزش کارکنان ضرورت می یابد که افراد آموزش دیده و با تجربه به انجام وظیفه بپردازند.همچنین با توجه به جوان بودن میانگین سن کشور نیاز به آموزش نیروهای جوان به منظور ایجاد اشتغال و کارآفرینی وجود دارد و لازم می نماید تا نیرو هایی در زمینه های مورد نیاز جامعه یعنی دانش پدافند غیرعامل، مدیریت بحران، مقاوم سازی و بهسازی تربیت گردد.

اين فعاليت هاي آموزشي را مي توان به فعاليتهاي مختلف آموزشي داخلي در سطح كشور و در سطح منطقه اي و كشور هاي همسايه در راستاي ارتقاء صنعت مديريت بحران و بهسازي تقسيم بندي نمود كه اين امر با همکاری موسسات آموزشی و تحقیقاتی ایرانی و غیر ایرانی انجام مي گيرد.

تعريف و اجراي دوره ها ي تخصصي:

موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران در برنامه ريزي و اجراي دوره هاي آموزشي مشترك با سایر مراکز در زمينه هاي مديريت بحران ،پدافند غیرعامل، مقاوم سازی ، بهسازی ، مطالعات حوادث طبيعي و انساني و … همكاري می نمايد و هم اكنون دوره هاي متعدد كوتاه مدت عمومي و تخصصي برگزار مي گردد.

برگزاري كارگاه هاي آموزشي:

موسسه با استفاده از امكانات موجود در دانشگاه های همکار در داخل و خارج از كشور و همکاری صاحبان صنایع ، امكان برگزاري كارگاه هاي مشترك را در رابطه با مبحث بحران و سایر عناوین مرتبط دارد.

ارائه آموزش هاي از راه دور :

آموزش از راه دور بعنوان يكي از ابزارهاي مؤثر در ارتقاء فرهنگ عمومي و آموزش روش ها و راهكارهاي افزايش بهره وري انرژي در سطح جامعه و صنايع كشور و منطقه مي تواند نقش مؤثري را در آگاهي بخشي ايفا نمايد.

براي انجام اين مهم دبيرخانه دايمي كنفرانس هاي مقاوم سازي كشوربا بكارگيري كليه امكانات سخت افزاري و قابليت ها و تجارب نرم افزاري دانشگاه ها و مراکز همکار در تدوين درس افزارها و مواد آموزشي بصورت الكترونيكي و ارائه آنها از طريق شبكه هاي رايانه اي كشوري و جهاني اقدام نموده است.

*انجام پروژه های تحقیقاتی و اجرایی:

موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران با بهره مندی از نیروهای علمی و متخصص با مشارکت شرکت های مشاور و پیمانکار زیرمجموعه به صورت هلدینگ، مدیریت و اجرای پروژه های مختلف عمرانی را با اولویت مقاوم سازی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل عهده دار است.

مقاوم سازی.حقی.مرکز ملی

کارآفرینی در نبرد علیه زلزله!

موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران کارآفرین برتر سال ۱۳۸۷ خورشیدی.

تا کنون بارها و بارها درباره ی کارآفرینی شنیده ایم اما آیا کسی می داند که کارآفرینی یعنی چه و چه مشقت هایی در پی دارد؟ به راستی که “نابرده رنج گنج میسر نمی شود، مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد”!

و به راستی آنها که شاهد فعالیت های مرکز ملی مقاوم سازی ایران بودند دیدند که چگونه پی در پی افتخارات بزرگ نائل گردید که خواست خدا بود و جز این نیز حق تلاشگران مجموعه نبود. اما حیف و صد حیف که دست روزگار تقدیر مرکز ملی مقاوم سازی را به گونه ای دگر نوشت و اکنون به همت همان بنیانگذران و فعالان عرصه ی مقاوم سازی موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای تمامی فعالیت ها و ماموریت های مرکز ملی مقاوم سازی ایران را عهده دار گردیده است. و باز هم با تعبیری دیگر، “مدعی خواست که از بیخ زند ریشه ی ما، فارغ از اینکه خدا هست در اندیشه ی ما “، چرا که هدف ما هدفی مقدس است و شعارمان این است: “دست در دست هم نهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد”.

از هرچه بگذریم سخن دوست خوش ترست و این دوست با الطاف خویش همواره پشتیبان و ناظر بر اعمال ماست. او بود که تمامی تلاش ما را به نتیجه رساند و خرسندی جامعه ی مهندسی را فراهم نمود چرا که این بار از جامعه ی مهندسی مجموعه ای افتخار کارآفرینی را دریافت کرده بود. در سال ۱۳۸۷ آنجا که اوج فعالیت های موسسه می درخشید، موسسه مقاوم سازی در جشنواره کارآفرینان برتر کشور شرکت نمود و در استان تهران موفق به کسب مقام دوم در بخش خدمات گردید. در این جشنواره مجموعه ی غذایی هانی رتبه اول و انتشارات بین المللی گاج رتبه ی سوم را به خود اختصاص دادند.

در ادامه به تصاویر و اسناد این جشنواره می پردازیم. شایان توجه است قبل از سال ۱۳۸۸ موسسه مقاوم سازی وبهسازی لرزه ای ایران با نام مرکز ملی مقاوم سازی ایران نیز فعالیت می نموده است.

توضیح تصویر از راست به چپ(سمت های مربوط به سال ۸۷ می باشد): مرتضی تمدن استاندار تهران، سید محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی کابینه ی دولت نهم، ابوالفضل زرنگاریان بنیانگذار و رئیس موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران (مرکز ملی مقاوم سازی ایران)، علیرضا مظهری رئیس سازمان کار و امور اجتماعی استان تهران،ابوالفضل جوکار موسس و مدیرمسوول انتشارات بین المللی گاج

توضیح تصویر از چپ به راست(سمت ها مربوط به سال ۸۷ می باشد): مهندس حامد حقی بنیانگذار و قائم مقام موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران (مرکز ملی مقاوم سازی ایران)،مهندس ابوالفضل زرنگاریان نیانگذار و رئیس موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران (مرکز ملی مقاوم سازی ایران)، دکتر طارق مهدی استادیار مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و عضو هیئت علمی موسسه مقاوم سازی وبهسازی لرزه ای ایران(مرکز ملی مقاوم سازی ایران)، دکتر مصطفی زمانیان مدرس دانشگاه صنعت آب و برق و عضو هیئت علمی موسسه مقاوم سازی وبهسازی لرزه ای ایران(مرکز ملی مقاوم سازی ایران)، مهندس محسن احمد خان بیگی عضو هیئت مدیره موسسه مقاوم سازی وبهسازی لرزه ای ایران(مرکز ملی مقاوم سازی ایران)، هادی مورکی عضو فعال  موسسه مقاوم سازی وبهسازی لرزه ای ایران(مرکز ملی مقاوم سازی ایران)

سخنرانی مهندس زرنگاریان در جمع کارافرینان و مدعوین همایش بزرگ کارآفرینان برتر استان تهران با حضور وزیر کار، استاندار تهران و مدیران وزارت کار و امور اجتماعی در تاریخ ۱۸ / ۱۱ / ۱۳۸۷ خورشیدی

دبير موسسه مقاوم سازي و بهسازي لرزه اي ايران (مركز ملي مقاوم سازي ايران) كه به عنوان يكي از ۹ كار آفرين برتر استان تهران به جشنواره ملي كار آفرينان برتر راه يافت، اهميت و نياز كشور به مقاوم سازي و بهسازي لرزه اي را با توجه به شرايط ژئوفيزيكي و زلزله خيز بودن مهمترين عامل راه اندازي اين موسسه دانست

ابوالفضل زرنگاريان با بيان اينكه اين موسسه عمدتا در دو بخش علمي- پژوهشي و آموزشي فعاليت دارد در خصوص افتخارات آن مي گويد: موسسه مقاوم سازي و بهسازي لرزه اي ايران تنها مركز عمراني فعال با گستردگي مخاطب در همه سنين و اقشار از مهدكودك تا جامعه مهندسي عمران مي باشد.

وي مي افزايد: اين موسسه همچنين تنها برگزار كننده كنفرانس بين المللي مقاوم سازي در خاورميانه بوده است و با برخي ازاساتيد برجسته عمران در اروپا و امريكا ارتباط تنگاتنگ دارد و امسال از وزارت مسكن و شهرسازي در زمينه بافت فرسوده به عنوان مركز پژوهشي برتر لوح تقدير دريافت كرده است.

اين موسسه تنها نشريه تخصصي در زمينه مقاوم سازي در كشور را با عنوان” فصلنامه عمران و مقاوم سازي” منتشر مي نمايد و با راه اندازي ۵۴ دفتر علمي در سراسر كشور فعاليت مي نمايد هم اكنون دو پروژه را با شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري وابسته به وزارت مسكن و شهرسازي در دست اقدام داردو دو پروژه هم براي بنياد مسكن انقلاب اسلامي توسط اين موسسه تعريف شده است.

به گفته زرنگاريان اين موسسه با استانداري سيستان و بلوچستان در زمينه پروژه مقاوم سازي ساختمان اسناد ملي زاهدان قرارداد منعقد كرده و تفاهم نامه و قرارداد هايي نيز با وزارت مسكن، بنياد مسكن، جهاد دانشگاهي و پژوهشگران دانشجو به امضا رسانده است.

وي با بيان اينكه موسسه مقاوم سازي و بهسازي لرزه اي ايران براي هفتاد نفر اشتغال مستقيم ايجاد كرده است، مهمترين مشكل اين موسسه را نداشتن فضا براي ارائه خدمات آموزشي مي داند و همچنين اعلام مي كند كه اين موسسه نيازمند اخذ مجوز از وزارت كار و امور اجتماعي است كه مساعدت مسئولان و متوليان امر در اين زمينه مي تواند به موفقيت هر چه بيشتر درامر مقاوم سازي كشور منجر شود.

منبع: روزنامه جهان صنعت، یک شنبه مورخ ۱۸ / ۱۱ /۱۳۸۷، شماره ۱۳۶۰، صفحه ی۱۰

حضور موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران در فعالیت های داوطلبانه و امور خیریه:

موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران این افتخار را دارد که بخش قابل توجهی از درآمد خود را به صورت خیریه به حساب مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی کشور واریز می نماید لذا همواره از سوی روسای سازمان بهزیستی مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته است. قابل توجه است با عنایت به نیت موسسان موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران بخشی از درآمد موسسه به امور خیریه با اختیار رئیس و قائم مقام موسسه اختصاص دارد. شایان ذکر است با توجه به تاسیس موسسه خیریه و نیکوکاری زنجیره مهر ماندگار که با همکاری اعضای هیئت امنای موسسه مقاوم سازی تحت مجوز سازمان بهزیستی کشور تشکیل گردید ، نهضت تامین مسکن و بازسازی مناطق زلزله زده طبق تفاهم نامه مشترک موسسه مقاوم سازی و موسسه زنجیره مهر ماندگار تاسیس شد تا با برنامه ریزی صحیح نسبت به هزینه کرد کمک های خیرخواهانه اعضای جامعه مهندسی در راستای ساخت مسکن برای محرومین در مناطق زلزله زده اقدام شود.

 

شناسه خبر : 8296
تاریخ : 1402/3/7 08:46:28
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/3IRsId
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #مقاوم سازی #بهسازی #لرزه ای #استان بوشهر #موسسه

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.