گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
سازمان بهداشت جهانی؛ سلامت روان و بهزیستی همگانی را در اولویت جهانی قرار دهید
سلامت روان و بهزیستی همگانی را در اولویت جهانی قرار دهید، شعار منتخب هفته سلامت روان است که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام‌شده است.

مدیر گروه سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این خصوص گفت: امروزه تمامی کشورها از سلامت انسان‌ها به‌عنوان اساسی‌ترین حق مردم کشور خود نام‌برده و حکومت‌ها، حفظ و ارتقای آن را جزو مهم‌ترین وظایف خود به‌حساب می‌آورند.

دکتر فاطمه اکبری زاده بابیان اینکه سلامت نه‌تنها به‌عنوان یک نیاز بلکه به‌عنوان یک تقاضا از سوی جامعه قلمداد می‌شود، گفت: اصلی‌ترین وظیفه نظام سلامت، تأمین، حفظ و ارتقای سلامت مردم است و ارتقاء دیگر شاخص‌هایی مانند افزایش امید به زندگی سالم، پاسخ‌دهی به انتظارات معقول مردم، عدالت در دسترسی به‌سلامت و همچنین توسعه همه‌جانبه بیمه سلامت برای تمام مردم از دیگر وظایف مهم نظام سلامت به شمار می‌رود.

دکتر اکبری زاده با اشاره به‌ضرورت حمایت‌ قانون، اختصاص منابع، توسعه زیرساخت و تربیت نیروی متخصص و کارآمد در نظام سلامت افزود: فراهم نمودن امکان دسترسی به خدمات سلامت ازجمله سلامت روان، ارائه خدمات پایه و تخصصی در نظام سلامت، گسترش خدمات و افزایش پوشش جمعیتی نیز از دیگر اهداف بزرگ نظام سلامت است.

وی عنوان داشت: همه‌گیری کووید- ۱۹ از همان ابتدا اثرات وسیعی در حوزه سلامت روان جامعه داشت و این اثرات ادامه خواهد داشت.

اکبری زاده ادامه داد: در شروع همه‌گیری کرونا، مردم با یک بیماری ناشناخته مواجه بودند و ابهام ناشی از ابعاد بیماری، سیر و پیش‌آگهی آن، عدم اطلاع دقیق از روش‌های درمانی و پیشگیری از ابتلا و همچنین نگرانی از عدم دسترسی به خدمات لازم بهداشتی درمانی، موجب افزایش میزان تنش، استرس و اضطراب زیادی در میان جامعه شده بود.

این روانشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: افزایش شیوع اختلالات روان‌پزشکی مثل افسردگی و اختلالات اضطرابی و آسیب‌های اجتماعی ازجمله خودکشی، خشونت و اعتیاد در دوران پساکرونا قابل پیش‌بینی است

اکبری زاده گفت: با توجه به نتایج پژوهش‌های معتبر در دنیا، مهم‌ترین وظیفه مردم در رشد و توسعه سلامت ازجمله سلامت روان، خود مراقبتی است که تأثیر آن در حفظ و ارتقای سلامت روان فردی و همگانی امری انکارناپذیر است و بدون تردید یکی از مهم‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین روش‌های توسعه همه‌جانبه است.

وی خاطرنشان کرد: خود مراقبتی در گام اول امری شخصی است و هر فرد خود به‌تنهایی می‌تواند با آموزش و به دست آوردن اطلاعات‌پایه سلامت از منابع معتبر علمی و سایت‌های متعلق به وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های معتبر در ارتقای دانش و توانمندسازی خود گام بردارد.

دکتر اکبری زاده در پایان صحبت خود با روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عناوین روزشمار هفته سلامت روان را چنین برشمرد:

دوشنبه ۱۸ مهرماه: نقش سیاست‌گذاران بر تحقق عدالت در سلامت

سه‌شنبه ۱۹ مهر: نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه، رویکردی عدالت محور برای دسترسی به خدمات سلامت روان

چهارشنبه ۲۰ مهر: سلامت روان و بهزیستی همگانی در دوران پساکرونا

پنج‌شنبه ۲۱ مهر: تأثیر روابط سالم والدین و فرزندان در تحکیم خانواده

جمعه ۲۲ مهر: سلامت معنوی و پیشگیری از بیماری‌های روان‌پزشکی

 شنبه ۲۳ مهر: نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های علمی در ارتقاء سلامت روان و بهزیستی جامعه

یک‌شنبه ۲۴ مهر: خود مراقبتی و نقش آن در ارتقاء سلامت روان جامعه

شناسه خبر : 3628
تاریخ : 1401/7/18 07:58:51
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/N5pdtM
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #سازمان جهانی بهداشت #سلامت روان #بهزیستی #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.