حیدر ساجدی : با بیان اینکه "تجارت دریایی یکی از ظرفیتهای مهم استان ساحلی بوشهر است" اظهار داشت: مردم ساحلنشین استان بوشهر از دیرباز با کشورهای مختلف از جمله حاشیه خلیجفارس مراوده تجاری داشتهاند که این مهم یکی از ظرفیتهای مهم این استان محسوب میشود.
وی با بیان اینکه استان بوشهر با خلیجفارس دارای طولانیترین ساحل و مرز دریایی است افزود: در نقاط ساحلی استان بوشهر با استقرار بنادر و گمرک، خدمات لازم به بازرگانان و فعالان عرصه تجارت دریایی ارائه میشود.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بوشهر با اشاره به تصویب برنامه جایگزینی شناورهای سنتی باری و تجاری تصریح کرد: هیئت وزیران در اسفند امسال به پیشنهاد وزارتخانههای راه و شهرسازی، صمت، میراث فرهنگی و سازمانهای حفاظت محیط زیست، برنامه و بودجه و نیروی انتظامی برنامه ساماندهی لنجهای باری و تجاری و جایگزین آن به شناورهای استاندارد تصویب کرد.
ساجدی، به مصوبه یاد شده اشاره و تصریح کرد: این لنجها شامل «بوم»، «ناکو»، «سمبوک»، جالبوت با جنس بدنه چوبی و یا فایبرگلاس و دارای کاربری باری ثبت شده در گواهینامه آنها است
وی، با بیان اینکه تمامی گواهینامه شناورهای یاد شده، باید معتبر، فعال و دارای صلاحیت دریانوردی باشد افزود: به منظور ساماندهی لنجهای باری مزایایی از جمله اینکه شناورهای جایگزین شده به مدت 5 سال از 40 درصد تخفیف سود بازرگانی برای کالای تجاری برخوردار میشود.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بوشهر برخورداری از مزایای آییننامه ورود کالای توسط ملوانان شناورهای سنتی از دیگر امتیازات اجرا طرح جایگزین لنج باری به شناور استاندارد دانست و بیان کرد: شناورهای جایگزین شده مشمول نرخ فروش سوخت یارانهای میشوند.
ساجدی، با بیان اینکه منابع تسهیلات ساخت و یا خرید شناورهای جایگزین تامین و پرداخت میشود تصریح کرد: تغییر کاربری شناورهای جایگزین شده علاوه به تفریحی و گردشگری با رعایت استانداردها و دستورالعملهای سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت میراث فرهنگی مورد توجه قرار دارد.
نظرات
0