گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
فرايند تدوين برنامه هفتم توسعه با دستور رياست محترم جمهوري در دولت آغاز شد
بابك افقهي سرپرست معاونت امور مجلس، حقوقي و توسعه منطقه‌اي سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: به دنبال ابلاغ سياست‌هاي كلي برنامه هفتم توسعه، توسط مقام معظم رهبري، رئيس‌جمهور محترم دستور آغاز رسمي تدوين برنامه هفتم توسعه در دولت سيزدهم توسط سازمان برنامه و بودجه كشور را صادر كردند.

 بابك افقهي گفت: البته تمهيد مقدمات و جلسات متعدد مطالعات تدوين برنامه هفتم توسعه در سال گذشته و به دستور دكتر ميركاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه با محوريت دو بازوي پژوهشي سازمان يعني مركز آينده‌نگري و مؤسسه عالي پژوهش و برنامه‌ريزي آغاز شده بود كه طي آن به مهم‌ترين مسائل تدوين برنامه هفتم نظير آسيب‌شناسي برنامه‌هاي توسعه و مطالعات تطبيقي، اركان توسعه پايدار و الزامات آن در برنامه‌هاي ۵ساله،گزارش تحليل وضع موجود و برآورد متغيرهاي كلان در ادامه روند موجود در طول برنامه، فراتحليل مطالعات هفتاد سال برنامه‌ريزي توسعه در ايران پرداخته شده بود.
وي افزود: از جمله اقدامات مهم ديگر برگزاري جلسات متعدد نخبگي با حضور كارشناسان  اساتيد دانشگاهي در حضور رئيس سازمان برنامه و بودجه براي بررسي مدل‌هاي متعدد و انتخاب بهترين مدل مناسب براي تمركززدايي در برنامه توسعه و افزايش اختيارات به استان‌ها براي تبلور ظرفيت‌هاي فراوان آنها براي تحقق بيشتر پيشرفت در كشور بود. 
بابك افقهي افزود: ساختار تشكيلاتي تدوين برنامه هفتم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور توسط رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور ابلاغ شد. همچنين در ذيل ستاد تدوين برنامه هفتم توسعه كه متشكل از چند تن از وزرا، معاونين فرابخشي رئيس‌جمهور، صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه، نمايندگان فعالان اقتصادي بخش خصوصي و تعدادي از  افراد مرتبط مي‌باشد، شوراها و كارگروه‌هايي پيش‌بيني ‌شده است كه با نگاه جامعيت بخشي به فرايند تدوين برنامه تشكيل  و فعاليت خواهند كرد.
معاون سازمان برنامه و بودجه كشور افزود: تمركززدايي و توجه به توسعه استان‌ها يكي از رويكرد مهم تدوين برنامه هفتم توسعه در دولت سيزدهم و بر اساس سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري خواهد بود كه مبتني بر آمايش سرزمين، تجهيز منابع لازم از طريق ايجاد صندوق‌هاي استاني و افزايش قدرت تصميم‌گيري در استان‌ها است. البته اين رويكرد به‌شرط موافقت و همراهي مجلس محترم در طي فرايند تصويب برنامه به ثمر خواهد نشست. اما آنچه كه مسلم است، عزم جدي دولت سيزدهم براي افزايش نقش استان‌ها در توسعه كشور است.
افقهي خاطرنشان كرد: كارگروه اقتصاد كلان، شوراي هماهنگي استاني و هماهنگي منطقه‌اي، هسته‌هاي كليدي ابرپروژه‌ها، شوراي هماهنگي بخش/فرابخش و كميسيون تلفيق از بخش‌هاي مختلف ساختار تشكيلاتي برنامه هفتم توسعه هستند كه با دعوت از همه اساتيد، صاحب‌نظران و فعالان اقتصادي بخش خصوصي و تعاوني تشكيل خواهد شد.
افقهي گفت: پيش‌بيني مي‌شود تا پايان فروردين‌ماه سال آينده نسخه اوليه برنامه به هيئت محترم وزيران تقديم شود و پس از آن روند بررسي و تصويب برنامه هفتم در دولت و مجلس آغاز گردد.
بابك افقهي در خاتمه افزود: بنا بر تأكيد رياست‌جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه براي استفاده از همه ظرفيت‌هاي كارشناسي و نخبگي در تدوين برنامه هفتم توسعه، اين سازمان آماده پذيرش پيشنهادها، نظرات و استفاده از ظرفيت‌هاي ارزنده دانشگاه‌ها و قطب‌هاي علمي و گروه‌هاي كاري اتاق‌هاي بازرگاني، تعاون و فعالان اقتصادي سراسر كشور به‌صورت سازماندهي شده و كارآمد مي‌باشد.

شناسه خبر : 3362
تاریخ : 1401/6/23 08:43:18
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/iiOf8P
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #برنامه هفتم #توسعه #رياست جمهوري

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.