گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور: صندوق توسعه صنایع دریایی؛ یک حمایت کننده موثر برای توسعه فعالیت‌های دریایی
محمد محمودی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور اظهار داشت: استان‌های بوشهر و هرمزگان آماده بهره‌برداری از منابع محدود صندوق صنایع دریایی هستند. این صندوق بیشتر به ساخت کشتی وام داده ولی صنایع دیگر نیز از تسهیلات آن بهره مند شده اند.

نشست هم اندیشی مدیرکل صمت و رئیس پارک علم و فناوری استان بوشهر با مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور در پارک علم و فناوری بوشهر صورت پذیرفت.

 مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی نقش مهم دانشگاه ها و پارک علم و فناوری را در توسعه فناوری و صنعت دریایی برجسته کرد.

محمد محمودی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور، در این نشست اظهار داشت: نقش بسیار مهم و حیاتی دانشگاه ها در حوزه فناوری است. او تأکید کرد که دانشگاه ها با ایفای نقش خود در مرحله عملیاتی شدن ایده ها و پروژه های فناورانه، محصولات خود را تولید می کنند. در این راستا، صنعت نیز مسئولیت دارد به استقبال این محصولات بروند.

محمودی بیان کرد: پارک علم و فناوری بوشهر با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود و وجود خلیج فارس، می تواند نقش کلیدی در توسعه فناوری و صنعت داشته باشد. تنوع بخشی صنایع استان بوشهر در این پارک و مراکز رشد فناوری، قانونی شده و به صورت متمرکز در حال راهبری است.

ایشان هدف خود از حضور در استان را پیگیری فعالیت‌های صندوق در این منطقه عنوان کرد و تأکید کرد: استان‌های بوشهر و هرمزگان آماده بهره‌برداری از منابع محدود صنایع دریایی هستند. همچنین اشاره کرد که تعداد زیادی واحد ساخت کشتی در استان بوشهر فعالیت دارند که با شرایط مقدماتی و اولیه دارند کارهای بزرگی تحویل می دهند. از جمله این پروژه‌ها، ساخت یک شناور پشتیبانی برای سکوهای نفتی است که با پیشرفت ۹۶ درصد، در حال تحویل به مشتریان خود است.

باتوجه به اینکه بیشتر این شناورها از کشورهای دیگر کرایه می‌شوند و به همین دلیل، ارز بری بالایی دارد. اما به دلیل اینکه حجم ساخت این شناورها زیاد است، منابع مالی بزرگی نیاز است که اکنون در اختیار صندوق توسعه صنایع دریایی کشور نیست. بنابراین، وزارت نفت در حال تلاش برای بومی سازی این صنعت است و مصوبه های شورای عالی صنایع دریایی کشور، در راستای توسعه صندوق، پیش‌بینی کرده که با سرمایه اولیه صندوق، این مشکل قابل حل باشد. به هرحال، هنوز سطح سرمایه اولیه صندوق به اندازه‌ای نرسیده است که بتواند این حجم بزرگ سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

با توجه به برنامه‌های صندوق توسعه صنایع دریایی کشور برای توسعه فعالیت های دریایی، سرمایه اولیه این صندوق باید حداقل 50 میلیون دلار باشد و باید حداقل یک میلیارد دلار در سال در اختیار آن قرار گیرد تا این صندوق بتواند برای توسعه فعالیت های دریایی موثر باشد. با این حال، چندین مانع قانونی از رسیدن به این هدف پیش آمده است.

محمد محمودی مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی اظهار کردند: تخصیص یک میلیارد دلار در سال به صندوق توسعه صنایع دریایی کشور با وجود موانع قانونی و در اختیار قرار نگرفتن یک میلیارد دلار صنایع دریایی به شکوفایی مورد نظر نرسیده، رییس جمهور تاکید کردند که این بودجه در دو مرحله پانصد میلیون دلاری در اختیار صندوق قرار بگیرد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایعی دریایی کشور خاطرنشان کرد: این صندوق برخلاف یک صندوق درآمدزایی، یک صندوق حمایتی است. صندوق دریایی بیشتر به ساخت کشتی وام داده ولی صنایع دیگر نیز از تسهیلات آن بهره مند شده اند. در این زمینه، چند مورد کمک به ساخت ناو بری از صندوق دریایی انجام شده است.

به علاوه، استان بوشهر صنایع بالادستی خوبی را طراحی کرده و در مراحل تکمیل صنایع بالادستی است، برای اینکه این صنایع بالادستی به بهترین شکل اجرا شوند، اسناد لازم در بالاترین مراجع تصویب شده است.

وی همچنین در این نشست از ایجاد یک کارخانه نوآوری گفت و به عنوان یک راه برای توسعه فعالیت های دریایی زیر ساخت های کارخانه نوآوری را مورد استقبال قرار داد. این موضوع با استفاده از ظرفیت های کارخانه نوآوری می‌تواند به نفع فناوران و دانشگاه‌ها باشد و به همه علاقه‌مندان توصیه کرد که حتماً از کارخانه نوآوری بازدید کنند و از ظرفیت های آن برای تکمیل پارک خود استفاده کنند.

 

در ادامه جلسه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر و رئیس پارک علم وفناوری نیز نکاتی بیان کردند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر:

استفاده از ظرفیت های دانش بنیان برای رفع نیازهای فناورانه واحدهای کشتی سازی در استان بوشهر

مهدی صفوی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز اعلام کرد: صنعت شناورسازی در استان بوشهر یکی از وضعیت‌های مهم است. در حال حاضر حدود ۲۴ واحد شناورسازی در استان فعالیت می‌کنند که علاوه بر ایجاد اشتغال قابل توجه، برای صنعت استان نیز ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. تقریباً ۵۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت اشتغال دارند.

ایشان تصریح کرد: ما به عنوان میزبان مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور در بوشهر، هنگامی که آنها در حین بازدیدهای خود از صنایع دریایی به ما سر زدند، تاکید کردیم که باید از ظرفیت‌ها و دانش‌های بنیانی که در دسترس هستند، بهره‌برداری کنیم و توانایی پاسخگویی به نیازهای فناورانه واحدهای ساخت کشتی را داشته باشیم. در این راستا، جلساتی با مراکز رشد و پارک علم و فناوری در استان برگزار شد و در این نشست‌ها قابلیت‌های واحدهای ساخت کشتی معرفی شد و حمایت‌های مالی و فنی از سوی صندوق توسعه کشور نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین، تأکید شد که باید از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت، به خصوص صنایع و شرکت‌های مرتبط با ساخت کشتی، حمایت کرد.

 

رئیس پارک علم و فناوری بوشهر:

آمادگی حمایت از شرکت های صنایع دریایی  و اقتصاد دریامحور با پشتیبانی پارک علم و فناوری

دکتر دشتی رئیس پارک نیز با اعلام دستاوردهای پررنگ پارک علم و فناوری، تأکید کرد: تولید بین‌المللی و صادرات رنگ کشتی از جمله موفقیت‌های شرکت‌های کشتی‌سازی با استفاده گسترده از رنگ در صنایع دریایی است.

وی اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های مهم در صنایع دریایی، آسیب رسیدن به دریا و اکوسیستم آن است. در این راستا، آزمایشگاه‌های محیط‌زیست پارک علم و فناوری به عنوان آزمایشگاه‌های تک و همکار استاندارد، اقداماتی مهم در راستای حفظ محیط زیست انجام می‌دهند. یکی از اقدامات ارزشمند آنها جمع‌آوری لکه‌ها و ضایعات نفتی در دریا توسط پارچه‌ها و الیاف خاص است که در ساخت آزمایشگاه محیط‌زیست استفاده می‌شود.

همچنین، در نشست حاضر، به فعال‌سازی الکتروموتور در دو سیستم جداگانه دریایی و صنعتی در عسلویه اشاره شد. و نیز در حال مذاکره با نیروی دریایی برای توزیع سوزن‌های انژکتور الکتروموتور هستند.

به منظور پاسخگویی به نیازهای سیستم‌های تجاری، پارک علم و فناوری در حال ساخت بردهای الکترونیکی و مهندسی معکوس مناسب است. علاوه بر این، پارک علم و فناوری آمادگی حمایت از شرکت‌های مرتبط با صنایع دریایی و اقتصاد دریا محور را برای شکوفایی و رشد آنها دارد.

 

شناسه خبر : 11388
تاریخ : 1402/7/8 15:56:05
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Vpo50Q
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #صندوق توسعه صنایع دریایی #فعالیت‌های دریایی #نشست هم اندیشی #صمت #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.