گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
مقابله با پشه «آئدس» در کنگان با جدیت دنبال می‌شود
کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان گفت: مقابله با پشه آئدس در کنگان با جدیت دنبال می‌شود.

اقدس طهماسبی اظهار داشت: پشه «آئدس» که می‌تواند ناقل بیماری‌های ویروسی به‌ویژه سه بیماری تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا باشد با مشاهده این پشه در کشور خطر این بیماری‌های بسیار خطرناک وجود دارد، سازمان جهانی بهداشت در خصوص اپیدمی ناشی از این بیماری‌ها هشدار داده است.

وی گفت: پشه «آئدس» در استان هرمزگان مشاهده شده است، پیش‌ازاین در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز این نوع پشه در بندرلنگه این استان مشاهده شده بود که اقدامات کنترلی آن هنوز هم در حال انجام است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار جهانی در ۱۳۰ کشور بیماری تب دنگی، ۱۱۵ کشور بیماری چیکونگونیا و ۸۹ کشور بیماری زیکا ناشی از گزش پشه آئدس شناسایی‌شده است.

وی افزود: تاکنون بیماری ناشی از گزش پشه آئدس در استان شناسایی نشده است، تمام تلاش کارشناسان حوزه بهداشت جلوگیری از ورود پشه آئدس و هرگونه طغیان احتمالی بیماری‌های ناشی از گزش است، لذا قبل از اینکه اپیدمی اتفاق بیفتد باید به فکر پیشگیری باشیم.

این کارشناس مسئول اظهار داشت: به‌منظور پیشگیری از استقرار، رشد و تکثیر پشه آئدس توصیه می‌شود ظروف آب زیر گلدان برداشته شود، آب‌های زیر کولر به‌صورت روزانه و مرتب خالی شود، در منابع ذخیره آب در منزل همیشه بسته باشد، لاستیک‌های فرسوده و مستعمل در محیط خانه و اطراف آن وجود نداشته باشد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان بیان داشت: قوطی‌های کنسرو جمع‌آوری و معدوم شود، بر روی درب و پنجره‌ها و هواکش ساختمان توری نصب شود، محیط خانه و پیرامون آن مرتب نظافت و پاکیزه نگه داشته شود، آب‌های راکد خشک شود، قایق‌های فرسوده جمع‌آوری یا وارونه شوند تا از جمع شدن آب در آن‌ها جلوگیری شود.

وی گفت: گیاه بامبو در منزل نگه‌داری نشود، در مناطقی که پشه وجود دارد از اسپری و مواد دافع حشرات مانند پماد و کرم استفاده شود، از لباس‌های ترجیحاً رنگ روشن و آستین‌دار که اکثریت بدن را بپوشاند استفاده شود.

طهماسبی افزود: محدوده جغرافیای اداره بندر شهرستان، با حضور کارشناس پایگاه مراقبت بهداشت مرزی، تله گذاری شده و مراقبت حشره‌شناسی پشه آئدس ۲ بار در ماه و هر بار به مدت ۳ روز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به انجام بررسی‌های حشره‌شناسی، کارشناسان بلافاصله پس از کشف تخم یا لارو پشه آئدس با همکاری اداره بندر، شهرداری و آب و فاضلاب مکان‌های آلوده را بهسازی کرده و اقدامات کنترلی را انجام خواهند داد.

لازم به ذکر است اهمیت موضوع در شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و هماهنگی‌های لازم با ادارات مربوطه انجام شده است و پیگیری‌های مستمر در این خصوص در حال انجام است.

شناسه خبر : 9959
تاریخ : 1402/5/10 10:32:38
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/pS16tq
نویسنده خبر :
X

🔶فریده ترنج مهرگان

🔹مدیر روابط عمومی و امور بین الملل

🔹کاردانی روابط عمومی 

🔹کارشناسی گرافیک

🔹عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران

برچسب ها #کارشناس #بیماری های واگیر #بهداشت #درمان #پشه #آئدس #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.