گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
ویژگیهای یک فعال رسانه ای موفق
همواره برخی بزرگان این عرصه توصیه می کنند که برای موفقیت می بایست در وهله ی اول عقبه ی مطالعاتی قوی داشت، نه برای متخصص شدن دریک رشته ی خاص بلکه آشنائی مختصری با موضوعات مختلف مورد نیاز که ضرورت قلمفرسائی درآن است. درواقع یک متخصص در باره یک موضوع چیزهای بسیاری می داند ولی یک فعال رسانه باید در باره ی چیزهای متنوعی ، حداقل هایی را باید بداند ... ؟!

اما مختصر تشریح مهارت ها دراین عرصه را به  شکل زیر می توان گستره داد:
 1)توسعه مهارت ها 2 ) گسترش ظرفیت سازگاری 3 ) شجاعت اخلاقی و جسارت حرفه ی 4 )همگام شدن با روح زمانه ( شناسایی اهداف و ضرورت ها وتوان پیش بینی  5 )محیط  و مردم شناسی 6 )مرجع ومنبع شناسی ...
- توسعه مهارت ها
مهارت های ارتباطی کافی برای کار فعالان رسانه ضروری است. برای مثال کسانی که قصد ورود وکارجدی در رسانه ها را دارند ، علاوه بر تمام زمینه های   اولیه ی مرتبط با  رسانه که به مهارت های نوشتاری وادبی درسطح مطلوب مانند  دستورزبان و گنجینه ی لغات و ترکیب شناسی، نگارش و ویرایش نیاز دارند در کنارآن باید مهارت های ارتباط کلامی خود را نیز افزایش دهند تا علاوه بر مهارت استفاده از دستگاه ها  وتجهیزات مرتبط ، واضح و دقیق غالباً بنویسند. مهارت الکترونیکی مانند رایانه ، دوربین و ضبط ، وبرخی نرم افزارها ...  زیرا برخورداری ازاین مهارت ها کار را تسهیل می کند ، با همه ی اینها شناخت سایت ها - پایگاه های الکترونیکی و سیستم های بایگانی و ساماندهی و کاربرد آرشیو اینترنتی و حداقل تسلط بر زبان دوم وتوان ترجمه یک زبان بین المللی پرکاربردنیز بسیارمهم است.  
 - کار رسانه ای به شجاعت اخلاقی  وجسارت حرفه ی متناسب با فعالیت ها و استانداردهای متعارف وابسته است ، همانا رعایت بایدها ونباید ها و توجه به آرمان های آسمانی وارزش های انسانی نیاز دارد که تعهد و مسئولیت های بزرگی را به عهده می گیرد واینگونه  نیروها ی خط مقدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مانند روزنامه نگاران تحقیقی ممکن است به دلیل تلاش مستمر در ارائه اخبار مهم و دقیق به مردم ، صرف نظر از شخصیت های درگیر در آن اخبار که  ممکن است باعث مشکلات زیادی برای آنها شود ناچار شوند تاحدی که  شاید زندگی حرفه ای خود را به خطر بیاندازند ریسک پذیر باشند؟!  و این  روند می تواندعوارضی از اضطراب ،تهدید، تطمیع  یا حتی آنها را در معرض  سوء ظن با طرح پرونده های حقوقی قرار دهد وهمه اینها مستلزم آن است که آنها در همه موارد به ارزشها و عقاید خود بشکلی هوشمندانه و هدفمند ، وفادار مانده واز حواشی  دوربمانند.
- سازگاری  تطبیقی وکاربردی کردن حرفه ی  فعال رسانه
ایجاد توانایی سازگاری توانایی تفکرو انتقال سریع به موضوع و  تطبیق با شرایط پیش آمده دراوضاع پیرامونی ، دنیای روزنامه نگاری و رسانه و قدرت تجزیه و تحلیل اولیه  بسیار مهم است ، علاوه بر تعامل روانی با  روحیه مردم و توانایی انجام مصاحبه ها ی سنجیده وگزارش های  پخته ، چه در صفحه ی شبکه و رسانه ی عمومی و چه در مقالات مطبوعاتی ، همه ی اینها به حوصله ، پشتکار و استفاده از مهارت های ذهنی، انتقادی و  اندیشه ی منطقی ، برای پیشگیری از اشتباه در تهیه ،پخش یا نشرنیاز دارد.
- همگامی با روح زمان ومکان،  فعالان در حوزه رسانه باید از تمام نوآوری ها و روندهای موجود در رسانه ها آگاه باشند ، بنابراین توجه مداوم به آینده حرفه ای یکی از کلیدهای موفقیت در آن است ، به عنوان مثال اگر تولیدات رسانه قدیمی باشند  و  لحاظ تغییرات مکانی و زمانی را در خود نداشته  باشند، روزنامه نگار همانطور که  با کاهش خواننده و پیگیری گزارش و اخبار خود  توسط توده مخاطبین و مسئولان در این زمینه روبرو می شود  بطوریکه کار خود را نیز از دست خواهد داد .
-  ویژگی های  دیگر یک روزنامه نگار موفق
 دریک روزنامه نگار موفق ویژگی های مختلفی وجود دارد که بعنوان  یک فرد موفق رسانه ای می تواند خود را  برجسته نشان بدهد تا  اینکه بتوان اورا متمایزتوصیف کرد ؛ از جمله در موارد زیر: نشان دادن کنجکاوی سازنده وسرعت عمل، اشتیاق برای شناسائی عناصر وعوامل  و برنامه ها دریک عنوان مخاطب پسند فکرکردن به  جذب مخاطبان  فراوان، سخت تلاش کردن تا  یافتن موضوعات مورد علاقه آنها و حقایق خبری را با تعاملات آنها متوازن کنید. ایجاد روابط با همکاران در تیم و با  کاربران در هنگام ارتباط و یافتن سبک و توانایی خود برای اداره مشاغل شخصی خویش....
 منابع:
 -Maria Christensen, "?What Are the Requirements Necessary to Become a Journalist"، www.work.chron.com, Retrieved 12-1-2018. Edited.
↑ -Lewis Humphries, "10Things You May Not Know About Journalists Though You Think You Do"، www.lifehack.org, Retrieved 12-1-2018. Edited.
 ↑ "-What it takes to become a successful media entrepreneur", www.scotj

obsnet.co.uk,18-5-2015، Retrieved 12-1-2018. Edited. ↑ -JANE ELIZABETH (20-12-2016), "7characteristics of effective accountability journalists"، www.americanpressinstitute.org, Retrieved 16-1-2018. Edited.

 

عبدالمجید اورا

فرهیخته عرصه رسانه و مطبوعات

شناسه خبر : 162
تاریخ : 1399/9/14 20:46:20
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/SSWwyf
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.