مدرسه و فضاهای آموزشی به عنوان زیرساخت توسعه، پیشرفت و کمال و سعادت افراد جامعه محسوب میشوند که تقویت زیرساختهای مدارس امری مهم و ضروری است.
آینده هر جامعهای به تعداد کارخانهها و صنایع و زیرساختهای عمرانی و اقتصادی وابسته نیست بلکه دانشآموزان و نیروی انسانی کارآمد و توانمند در این عرصه در اولویت قرار دارد.
در این راستا ساخت مدارس زمینه تعلیم و تربیت اصولی و شکوفایی استعدادهای آیندهسازان کشور را رقم میزند.
مدرسه آغاز حیات اجتماعی و سازنده شخصیت اجتماعی انسان است
امام جمعه بوشهر، مدرسه را آغاز حیات اجتماعی و سازنده شخصیت اجتماعی انسان دانست و اظهار داشت مدرسه و کلاس درس بهعنوان سرچشمه ایجاد انسانهای فرهیخته، دانشمند و نخبه است.
آیتالله غلامعلی صفایی بوشهری مدرسه و دانشآموز را زمینه ساز اقتدار و توانمندی کشور دانست و بیان کرد: کشور بدون نیروی انسانی توانمند نمیتواند کشوری پیشرفته محسوب شود که این مهم نشان میدهد راه پیشرفت و صلابت جامعه از مسیر مدرسه و آموزش و پرورش است.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه زیباترین و مستحکمترین مکان در شهرها و روستاها باید مدارس و کلاسهای درس باشد خاطر نشان کرد: مدارس هم باید در ابعاد گوناگون زیبا و مجهز باشد و هم اینکه باید دارای امکانات لازم در عرصه آموزشی، ورزشی، فرهنگی و آزمایشگاهی باشد.
وی نقش خیران مدرسه ساز در حل مشکلات فضای آموزشی جامعه را ستود و تصریح کرد: خیران بوشهری در عرصه مدرسه سازی دارای پیشینه تاریخی درخشانی هستند که نمونه بارز آن مدرسه سعادت بوشهر با قدمت بیش از یک قرن است.
صفایی بوشهری وجود 700 کلاس درس تخریبی در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: استان بوشهر با این مهم ظرفیتهای اقتصادی و صنعتی که در کشور و فضای ملی نقشآفرینی میکند زیبنده نیست با کلاس تخریبی مواجه باشد.
امام جمعه بوشهر همکاری خیران در مدرسه سازی را یک راهبردی استراتژیک دانست و گفت: تولید انسانهای بزرگ و فرهیخته که پیشرفت جامعه به آنها وابسته است مدرسه است که همکاری خیران در این عرصه کار بزرگ الهی و ماندگار است.
راهاندازی مجمع خیران مدرسهساز استان بوشهر
مجمع خیران مدرسه ساز از سال 1373 در استان فعالیت خود را آغاز کرد که به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر خیران تاکنون در ساخت 570 مدرسه در استان مشارکت کردهاند.
احمد مرادی نقش خیران در حل مشکلات فضاهای آموزشی را مهم دانست و بیان کرد: اگر خیران در ساخت مدارس شرکت نمیکرد تعداد زیادی از دانشآموزان به سبب کمبود فضای آموزشی مجبور به تحصیل در مدارس چند شیفته بودند که منجر به افت تحصیلی و تنزل در شاخصهای آموزشی میشد.
وی میانگین سرانه فضای آموزشی در استان بوشهر را برای هر دانشآموز 6.55 متر مربع دانست و گفت: سرانه استاندارد برای هر دانشآموز 8.4 متر مربع است که در این زمینه برای هر دانشآموز نیاز به افزود شدن 1.85 متر مربع فضای آموزشی است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر افزود: اکنون با مشارکت خیران مدرسه ساز، سرانه فضای آموزشی استان بوشهر بالاتر از میانگین سرانه فضای آموزشی کشور است.
مرادی تعداد کلاسهای تخریبی استان بوشهر در 8 سال گذشته را بیش از یکهزار و 300 کلاس دانست و خاطر نشان کرد: از 1300 کلاس درس تخریبی استان بوشهر تاکنون 1230 کلاس آن نوسازی، بازسازی و مقاومسازی شده که 700 کلاس تخریبی دیگر استان بوشهر نیاز به بازسازی دارد.
وی با بیان اینکه 180 هزار متر مربع به پروژههای استاندارد آموزشی استان بوشهر افزوده شده است تصریح کرد: با 250 میلیارد تومان اعتبار 180 هزار متر مربع به فضاهای آموزشی استاندارد این استان افزوده شد که 50 درصد آنها خیران تقبل کردهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز با قدردانی از مشارکت خیران در ساخت فضاهای آموزشی در نقاط محروم و دور افتاده افزود: ساخت فضاهای آموزشی در نقاط محروم و روستایی بدون مشارکت خیران ممکن نیست.
ساخت 50 درصد کلاسهای تخریبی استان بوشهر با همکاری خیران
علیمراد کرمی بازسازی 50 درصد کلاسهای تخریبی استان بوشهر با همکاری خیران را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: اولویت ساخت فضاهای آموزشی در استان بوشهر هنرستانهای فنی حرفهای و کار و دانش است.
وی با بیان اینکه باید حداقل 50 درصد از دانشآموزان در هنرستان فنی و حرفهای و کار و دانش تحصیل کنند گفتن: در این راستا زیرساختهای لازم برای تحصیل دانش آموزان در هنرستانها فراهم نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر تأکید کرد: انشاءالله خیران در ساخت و تجهیز هنرستان فنی و حرفهای و مدارس کار و دانش گام بردارند تا زیرساخت مورد نیاز در این عرصه فراهم شود.
نظرات
0