عبدالحسین شبانی نژاد مشاور امور اجتماعی و مدرس کارگاه های توانمندسازی در مدارس شهر لامرد در حاشیه این کارگاه با گفتگو با خبرنگار نشریه دریا کنار اظهار داشت:
خشم، هیجانی بسیار قوی است و هنگامی بروز میکند که دانش آموز در مییابد با فردی مخالف است و یا نسبت به او احساس خصومت دارد.خشم به عنوان یک هیجان منفی نگریسته میشود، زیرا میتواند بسیار مخرب باشد، اما گاهی ابراز خشم میتواند مثبت باشد. خشم زمانی مثبت تلقی میشود که آسیبی به فرد، افراد و گروههای دیگر نزند. گاه لازم است احساسات بروز داده شود و یا گاهی فریاد کشید. بیان خشم به صورت مناسب، ابهامات را از بین میبرد و به رفع سوءِ برداشتها و مشکلات ارتباطی کمک میکند.
وی در ادامه افزود: استرس و اضطراب دو عامل بسیار مهمی هستند که میتوانند باعث افزایش خشم در افراد شوند. استرس زمانی به وجود میآید که فشارهای زندگی روزمره بر افراد تأثیر گذار شوند و ناتوانی در مقابله با آنها باعث افزایش سطح خشم میگردد. اضطراب هم نیز ناشی از نگرانی و ترس است که از رخدادهای ناخواسته و غیر مطلوب در زندگی پدید میآید.هر دو این عوامل، علاوه بر تأثیرات روحی و جسمی خود، میتوانند منجر به مشکلاتی در روابط اجتماعی و حرفهای فرد شوند. کنترل استرس و اضطراب امری بسیار حیاتی است تا فرد بتواند زندگی بهتر و سلامتتر را تجربه نماید.
شبانی نژاد کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی در خصوص مدیریت خشم و استرس در دانش آموزان خاطر نشان کرد:
مدیریت خشم و استرس از جمله مهمترین مهارتهایی است که هر فرد باید در زندگی خود یاد بگیرد. خشم و استرس به صورت روزمره در زندگی افراد وجود دارند و در صورت عدم کنترل، میتوانند منجر به مشکلات جدی در زندگی و روابط انسانها شوند.
در صورتی که فرد توانایی مدیریت خشم و استرس خود را داشته باشد، میتواند با تمرکز بر تفکر مثبت، بهبود بخشی وضعیتهای دشوار را در زندگی خود تجربه کند و مسیری رو به جلو برای کاهش خشم و استرس در زندگی روزمره خود پیش بگیرد.
وی در ادامه صبر رو به عنوان کاهش دهنده خشم در دانش آموزان عنوان کرد و افزود: صبر کردن یکی از کارهای اساسی و مهم است که میتواند به دانش آموز کمک کند تا خشم خود را کنترل کند و به بالابردن کیفیت زندگی و رضایت خود بپردازد.
نظرات
0