
به تازگی شرکت خدماتی تکنالوژی «اول» اپلیکشنی را به نام «اصیل» به منظور معرفی و دسترسی سادهی صنایع دستی افغانستان به مشتریان این محصولات در بیرون از کشور، راهاندازی کرده است. طرفداران این محصولات در بیرون از افغانستان میتوانند آنلاین جنس مورد نظرشان را سفارش دهند.
محب علی، مدیر بازاریابی این شرکت میگوید که این اپلیکشن به اساس معیارهای امروزی طراحی شده است و میتواند صنعتگران کوچک افغانستان را، از دوردستهای این کشور به مشتریان بیرونمرزی اش وصل کند.
او تاکید میکند: «اصیل، به اساس معیارهای امروزی بازاریابی میکند؛ طور مثال، زنیکه در گوشهای از ولایت بامیان گلدوزی میکند و خانوادهای که در یک قریهی دورافتادهی فاریاب قالینبافی میکنند و توانایی صادر کردن دستبافهایشان را به خارج از ولایت شان ندارند، از طریق اصیل فرآوردههای آنها به شیوهی دیجیتالی بهفروش میرسد.»
صنایع دستی، نماد فرهنگ، تاریخ و تمدن یک کشور است؛ هرچند امروزه جهان به سوی ماشینیشدن در حرکت است، اما فرآوردههای صنایع دستی، هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد.
در افغانستان نیز از گذشته تا حال صنایع دستی طرفداران و خریداران خود را داشته است. در هر گوشهوکنار این کشور، فروشگاههایی دیده میشود که دستساختههای زنان و مردان این کشور در آن خودنمایی میکند؛ اما بازار فروش این فرآوردههای دستی کمرنگ است و کمتر در بازارهای جهانی راه پیدا میکند.
نقش بازاریاب
با چالش بزرگی که در بخش بازاریابی محصولات و صنایع دستی افغانستان وجود دارد، شماری از شرکتهای تکنالوژی با راهاندازی برخی از اپلیکشنها، تلاش دارند، این محصولات را به مشتریان شان نزدیکتر کنند.
بنیانگذاران اپلیکشن«اصیل» به این باور استند که آنها، با راهاندازی این اپ، سهولت و زمینهی خوب بازاریابی را برای صنعتگران افغانستان مساعد کرده اند.
زهرا کاظیمی که در بامیان تجارت صنایع دستی دارد، میگوید که تنها زمانی فرآوردههایش را به کابل، آورده میتواند که نمایشگاهی در این شهر برگزار شود و هزینهی انتقال محصولاتش پرداخت شود.
بهگفتهی زهرا که در چندین نمایشگاهی در کابل شرکت کرده است، هزینهی سفر و انتقال کالاهایش توسط مسوولان نمایشگاه پرداخت شده و خود، توان پرداخت این هزینه را نداشته است.
این بازرگان بامیانی تاکید دارد که حالا با «اصیل» میتواند با هزینهی کمتر با مشتریانش در کلانشهرهای افغانستان و حتا در بیرون از کشور، وصل شود.
«اصیل» در می ۲۰۱۹ ، به فعالیت آغاز کرد و اکنون این اپلیکشن در چهار کشور افغانستان، استرالیا، امریکا و انگلستان نمایندگی دارد.
محبعلی، مدیر بازاریابی شرکت اصیل میگوید:«هدف ما این است که برای دههزار تن در بخش صنایع دستی شغل ایجاد کنیم. ما باور داریم، به هر اندازهای که فروش صنایع دستی افزایش یابد، به همان اندازه تولید بیشتر میشود. این مساله تاثیر مستقیم به شمار کارگران و افزایش شغل دارد.»
نظرات
0