آخرین اخبار
ایران جوانِ بوشهر قبله گاه فوتبال ایران
ورزش فوتبال برای اولین بار از بوشهر وارد ایران شد و بعبارتی اولین توپ فوتبال در بندر بوشهر به زمین‌خورد

ایران جوان بوشهر یک باشگاه فوتبال حرفه ای ایرانی در شهر بوشهر می‌باشد. ورزش فوتبال برای اولین بار از بوشهر وارد ایران شد و بعبارتی اولین توپ فوتبال در بندر بوشهر به زمین‌خورد، به تبع آن یک تیم محلی بنام جوان در سال ۱٣١٢ در محله جبری بوشهر تشکیل شد که در ادامه آن در سال ۱۳۲۷ فردی بنام ماشااله قوسی بعنوان مؤسس تیم محلی جوان، باشگاه فرهنگی ورزشی ایران جوان بوشهر را در سازمان تربیت بدنی وقت به ثبت رسانید و باشگاه ایران جوان رسماً وارد فعالیت ورزشی شد.

البته بعلت حساسیت حکومت وقت روی کلمه جوان به خاطر تشکیلات حزب پان ایرانیست و حزب توده، باعث می‌شود مسولان باشگاه جوان، واژه ایران را به عنوان پیشوند به آن اضافه نمایند و آن باشگاه به ایران جوان تغییر نام میابد.

با آمدن علی اکبر کبگانیان به باشگاه ایران جوان، ایشان به جای مختار قلعه گیر سرپرستی و کاپیتانی تیم فوتبال جوان را بر عهده گرفت و همراه با سروان سلیمانی یک شکل جدید و سازمان یافته‌ای به باشگاه داده و هیئت مدیره‌ای از بزرگان شهر بوشهر را برای باشگاه ایران جوان تشکیل می‌دهند. اولین اعضای هیئت مدیره ایران‌جوان عبارت بودند از آقایان عبدالحسین محمدیان، هوشنگ ملکمی، علی اکبر کبگانیان، سروان سلیمانی، عبدالمجید درخشانیان، غلامحسین دلاور، عین الملک، حمید مشفقیان، علی اکبر مشفقیان، حسن برازجانی، سید علی مصطفوی و هوشنگ میرزایی؛ و اولین بازیکنان تیم ایران جوان اهالی چهار محله قدیمی بوشهر (کوتی، بهبهانی، شنبدی و دهدشتی) بودند که عبارتند از:محمود وزیری، ماندنی وزیری، غلامحسین دلاور، کرم اردشیری، سردار اردشیری، باقر فرخ، رحمان روایی، حبیب مرادی، عبدالمحمد زنگویی، محمد مزینی، مهدی دمیانی، صفر چاهی بخش، ناصر صحت.//

علی اکبر کبگانیان نزدیک به سه دهه به عنوان مرد همه‌کاره باشگاه ایران جوان و سرمربی این تیم و تیم منتخب (کلنی) بوشهر مشغول بود و اولین شخصی می‌باشد که توپ فوتبال به صورت فعلی (بدون بند) و تور دروازه را وارد فوتبال بوشهر کرد. از ایشان به عنوان پدر فوتبال نوین بوشهر یاد می‌گردد. تأمین منابع مالی ایران‌جوان به سبک باشگاه‌های انگلستان یعنی تا قبل از سال ۱۸۲۹ میلادی به وسیلهٔ خانواده ثروتمندان بوشهر مانند خانواده محمدیان و ملکمی انجام می‌گرفت

از بهترین نتایج تیم ایران‌جوان می‌توان از برد ۵–۰ مقابل پرسپولیس تهران در سال ۷۳ و برد ۳–۰ مقابل استقلال تهران در جام حذفی سال ۶۷ نام برد.

این باشگاه چندین سال مسابقات جام تخت جمشید، لیگ آزادگان، دسته اول و دسته دوم و زیرگروه را تجربه کرده‌است.

شناسه خبر : 14
تاریخ : 1399/7/9 08:31:26
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/f2qgrM
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.