آخرین اخبار
برخی از مسئولین استان بوشهر نسبت به انتقادات حوزه خبرنگاری آب دیده نشده اند / حرفه‌ی خبرنگاری، مقوله‌ای جدا از روابط عمومی
در عصرِ کنونی، نقد و انتقاد، رکنِ اساسیِ پیشرفت و تعالی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، در این میان، نقشِ خبرنگاران به عنوانِ پلِ ارتباطیِ مردم و مسئولین، حائز اهمیت است، اما گاها شاهدِ عدمِ نقدپذیریِ مسئولین و برخوردِ نامناسبِ آن‌ها با انتقاداتِ خبرنگاران هستیم که استان بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نقدپذیری، به چالشی برای مسئولین استان بوشهر مبدل شده است، متأسفانه، برخی از مسئولین استان بوشهر، نقد را برنمی‌تابند و با آن به عنوانِ دشمنی و تخریب برخورد می‌کنند، این امر، منجر به ایجادِ فضایِ خفقان و ترس در میانِ خبرنگاران شده و مانعِ از ایفایِ درستِ وظایفِ آن‌ها می‌شود.

 

مهم ترین دلایلِ عدمِ نقدپذیری را می توان 1. ضعفِ فرهنگِ نقد: در جامعه‌ی ما، نقد به عنوانِ یک عملِ منفی تلقی می‌شود و افراد از آن واهمه دارند. 2. عدمِ اعتماد به نفس: برخی از مسئولین، اعتماد به نفسِ کافی برایِ پذیرشِ نقد را ندارند و آن را به عنوانِ نقصی در خود تلقی می‌کنند. 3. ترس از زیر سوال رفتن: برخی از مسئولین از زیر سوال رفتنِ عملکردِ خود در اثرِ نقد، واهمه دارند. 4. عدمِ درکِ درستِ از وظایفِ خبرنگاران: برخی از مسئولین، وظایفِ خبرنگاران را به درستی درک نمی‌کنند و آن‌ها را به عنوانِ مخالفِ خود می‌بینند.

از تبعاتِ عدمِ نقدپذیری می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. ایجادِ فضایِ خفقان و ترس: عدمِ نقدپذیری، منجر به ایجادِ فضایِ خفقان و ترس در جامعه می‌شود و مانعِ از بیانِ آزادانه‌ی نظرات و عقاید می‌شود.
  2. ممانعت از پیشرفت: عدمِ نقد، مانعِ از شناساییِ نقاط ضعف و نقصان و در نتیجه، مانعِ از پیشرفت و تعالی می‌شود.
  3. ایجادِ بی‌اعتمادی: عدمِ نقدپذیری، منجر به ایجادِ بی‌اعتمادیِ مردم نسبت به مسئولین می‌شود.

 

راهکارهایی که می توان برای رفع این مهم عنوان نمود: 1. ترویجِ فرهنگِ نقد: لازم است فرهنگِ نقد در جامعه ترویج شود و افراد از نقد نترسند. 2. افزایشِ اعتماد به نفسِ مسئولین: مسئولین باید اعتماد به نفسِ خود را برایِ پذیرشِ نقد افزایش دهند. 3. درکِ درستِ از وظایفِ خبرنگاران: مسئولین باید وظایفِ خبرنگاران را به درستی درک کنند و آن‌ها را به عنوانِ یاریگرِ خود ببینند. 4. برگزاریِ نشست‌هایِ مشترک: برگزاریِ نشست‌هایِ مشترک بینِ مسئولین و خبرنگاران می‌تواند به ایجادِ تفاهم و درکِ متقابل کمک کند.

حرفه‌ی خبرنگاری، مقوله‌ای جدا از روابط عمومی:

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کرد، تفاوتِ ماهویِ حرفه‌ی خبرنگاری با شغلِ روابط عمومی است. خبرنگاران، وظیفه‌یِ انعکاسِ اخبار و رویدادها را به طورِ بی‌طرفانه دارند، در حالی که روابط عمومی، به دنبالِ معرفیِ عملکردِ سازمانِ خود به بهترین نحو است.

به صورت کلی نقدپذیری، لازمه‌یِ پیشرفت و تعالی در هر جامعه‌ای است. مسئولین استان بوشهر باید با درکِ این موضوع، زمینه را برایِ نقدِ سازنده فراهم کنند. خبرنگاران نیز باید با حفظِ استقلالِ خود، به وظایفِ خطیرِ خود عمل کنند و تمامی تلاش خود را در راستای آب دیده شدن مسئولین استان بوشهر، معطوف نمایند

 
شناسه خبر : 14476
تاریخ : 1402/12/24 05:03:28
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/FTzRIN
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #خبرنگاری #روابط عمومی #نقد و انتقاد

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.