گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
توسعه پژوهش و فناوری نیازمند ارتباط موثر صنعت و دانشگاه است.
دکتر عبدالمجید مصلح رییس دانشگاه خلیج فارس در آیین اختتامیه هفته پژوهش استانی و جشنوراه تجلیل از پژوهشگران برتر استان ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی به مدعوین در این نشست و تبریک هفته پژوهش به همه پژوهشگران و حامیان پژوهش، و به همه کسانیکه در حوزه پژوهش فعالیت می کنند و همچنین روز دانشجو گفت: راه‌حل برون‌رفت از چالش‌های جاری کشور در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و توسعه به طور کلی روی آوردن به علم و فناوری است. و در این مسیر انتخاب دیگری جز این نداریم.

رییس دانشگاه خلیج فارس یادآور شد: ما برای حل مسایل کشور باید بدنبال راه حل هایی از جنس فناوری و علم باشیم  تا بتوانیم بر مسائل و چالش های کشور فائق آییم. بدون تردید  هر مسئله‌ای که تا الان نتونستیم حل کنیم چون به علم رو نیاورد و از علم و فناوری استفاده نکردیم.

مصلح تاکید کرد:  بر اساس شاخص‌ها ۴۰ سال گذشته در تولید علم شرایط  بسیار مطلوبی در دنیا داریم. منتهی یه چالش در حوزه کار برد داریم و در بین بخشی و چند دستگاه با هم کار کنیم ما به صورت هر دستگاه و درونی خوب کار کردیم، ودانشگاه های ما در رتبه بندی بین دانشگاه ها در تولید علم و  توسعه فناوری جایگاه خوبی دارنند در لایه کاربر، با اسناد بالادستی طبقه بندی جایگاه به هر حال به شاخص‌های در لایه کاربرد تجاری سازی و حل مسائل کشور با استفاده از فناوری به نحو شایسته عمل کنیم.

پیچیدگی  بخاطر بعد اجتماعی، سازمانی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است که باید اتفاق بیافتد و ما هنوز نتونستم مدل مناسب و کارآمدی را از این نظر به نحو شایسته پیاده سازی کنیم. ما باید در این بخش  هم سرعت بگیریم داریم

رییس دانشگاه خلیج فارس مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه را چالش اصلی عدم کاربرد علم و فناوری در کشور  دانست و افزود:  اینکه تاثیر علم و فناوری در کشور مطلوب نیست را به در دو عامل ناهماهنگی بین دستگاه‌ها برای ارتباط دانشگاه با صنعت برای حل مسائل استان و کشور به صورت پروژه ای، یا برای تجاری سازی فناوری هایی که در دانشگاه‌ها توسعه پیدا می‌کند روندمان عیلرغم  سرمایه‌گذاری خوبی هم باز شده ولی روند مطلوب و قابل قبولی نیست.

چنانچه بخواهیم این مساله را بررسی کنم هم  در وجه عرضه که دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری باشند ما مشکل داریم و هم در وجه صنعت و سازمان دولتی که استفاده کننده علم و فناوری هستند.

 استفاده از پژوهش و فناوری  به نحو شایسته در سیستم تصمیم گیری ما شکل نگرفته و در عمل می‌بیند که باید نسبت  علم و فناوری در فرهنگ ما در نظام تصمیم گیری سازمانی بسیار پاییین است.

و علیرغم آمار بالای 300 محصول تجاری سازی شده که داریم، هنوز ایمان کامل  به راه حل های علمی  به نحو شایسته ای در نظام تصمیم گیری سازمانی  متاسفانه به خوبی شکل نگرفته است  

هنوز محصولات تجاری سازی نشده ای وجود دارد که چنانچه  دستگاه اجرایی و  صنعت  کنار پژوهشگر باشند هم می توانند به راحتی  افق های روشن و فوق العاده ارزش آفرینی را که فرصت‌های اشتغال صدها نفر هزاران نفر را برای کشور فراهم بکند، بوجود بیاورد.

ولی مدلهای که این دو را با هم جمع می کند و نهایتاً اعتمادسازی شود، متاسفانه به نحو شایسته هنوز توسعه ندادیم. در بودجه هزینه دولتی واقع منابع کافی وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای استفاده از دستگاه محلی و ملی است که توسط آن

استفاده از  ظرفیت  صنایع ملی که در استان وجود دارد که میتواند به هرحال افق‌های روشنی را پیش روی ما بگذارد. یک دستگاه ملی به اندازه کل بوده پژوهشی استان هزینه دارد که می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

طرح های مثل بندر نوآوری  که زیست بومی را برای تجاری سازی و توسعه اقتصاد شهری و کسب و کارهای  دانش بنیان فراهم می کند در شورای عالی عتف به  به تصویب رسیده   که فرصت فوق العاده برای شهر و استان بوشهر بوجود آورده  که چون یک کار بین دستگاهی است همکاری کنند تا اتفاق بیافتاد که بشود به نحو شایسته ای  استفاده کند.

رییس دانشگاه خلیج فارس پیشنهاد کرد: نوع محصولاتی که توسط شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران در حال حاظر تولید می شود، نیازمند حمایت دستگاه های اجرایی است و ما نیز در دانشگاه خلیج فارس نخود یکی از مصرف کنندگان محصولات دانش بنیان هستیم، قطعا ایراداتی وجود دارد که در زمان استفاده و بمرور زمان نیز ایرادات محصولات بر طرف خواهد شد.

دکتر عبدالمجید مصلح رییس دانشگاه خلیج فارس در آیین اختتامیه هفته پژوهش استانی و جشنوراه تجلیل از پژوهشگران برتر استان ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی به مدعوین در این نشست و   تبریک هفته پژوهش به همه پژوهشگران و حامیان پژوهش، و به همه کسانیکه در حوزه پژوهش فعالیت می کنند و همچنین گرامی داشت روز دانشجو گفت: راه‌حل برون‌رفت از چالش‌های جاری کشور در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و توسعه روی آوردن به علم و فناوری است. و در این مسیر انتخاب دیگری جز این نداریم.

رییس دانشگاه خلیج فارس یادآور شد: ما برای حل مسایل کشور باید بدنبال راه حل هایی از جنس فناوری و علم باشیم  تا بتوانیم بر مسائل و چالش های کشور فائق آییم. بدون تردید  هر مسئله‌ای که تا الان نتونستیم حل کنیم چون به علم رو نیاورده و از علم و فناوری استفاده نکرده ایم.

مصلح تاکید کرد:  بر اساس شاخص‌ها ۴۰ سال گذشته در تولید علم شرایط  بسیار مطلوبی در دنیا داریم. منتهی در حوزه کاربرد چالش داریم. حوزه کاربرد و تجاری سازی علم و فناوری یک حوزه فرابخشی است. در کار فرابخشی و بین دستگاهی باید با هم کار کنیم. ما به صورت دورن دستگاهی نسبتا خوب کار کردیم، و دانشگاه های ما در رتبه بندی دانشگاه های جهان در شاخص های علم و فناوری جایگاه خوبی دارند. ولی در لایه کاربرد و تجاری سازی و حل مسائل کشور با استفاده از فناوری به نحو شایسته عمل نکرده ایم.

وی بیان داشت: پیچیدگی کار بخاطر بعد اجتماعی، سازمانی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است که این  باید اتفاق بیافتد و ما هنوز نتوانسته ایم، مدل مناسب و کارآمدی را از این نظر به نحو شایسته پیاده سازی کنیم. ما باید در این بخش  چاره اندیشی کنیم،  چنانچه بخواهیم این مساله را بررسی کنیم هم  در بعد عرضه که دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری باشند ما مشکل داریم و هم در بعد تقاضا که صنعت و سازمان دولتی و استفاده کننده از علم و فناوری هستند.

 استفاده از پژوهش و فناوری  به نحو شایسته در سیستم تصمیم گیری ما شکل نگرفته است.

رییس دانشگاه خلیج فارس تا کید کرد: در حال حاضر در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری محصولات تجاری سازی نشده ای وجود دارد که چنانچه  دستگاه اجرایی و  صنعت  کنار پژوهشگر باشند هم می توانند به راحتی  افق های روشن و فوق العاده ارزش آفرینی را که فرصت‌های اشتغال صدها و هزاران نفر را برای کشور فراهم کند. ولی مدلهای که این دو را با هم جمع می کند و نهایتاً اعتمادسازی شود، متاسفانه به نحو شایسته هنوز توسعه نداده ایم. 

رییس دانشگاه خلیج فارس پیشنهاد کرد: نوع محصولاتی که توسط شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران در حال حاظر تولید می شود، نیازمند حمایت دستگاه های اجرایی است.

سردار محمدی زاده استاندار بوشهر  نیز در این مراسم از تجربه دانشگاه امام حسین گفت، و افزود ما وقتی می خواستیم در دانشگاه امام حسین تغییراتی را ایجاد کنیم،  ۵۳ دانشگاه آمریکا را بررسی کردیم. و دیدیم که تقریبا همه این دانشگاه ها در جامعه آمریکا  هر کدام به یک بخشی از صنعت، وزارتخانه ها و خش های دفاعی و امنیتی آن کشور فعالیت می کنند، هر دستگاهی  متولی و کارفرما و حامی یک دانشگاه است و از طریق واگذاری فعالیت هایش به نهادهای آموزشی و پژوهشی به نیازمندیهای خود پاسخ می دهد.

ایشان افزود ما در دانشگاه امام حسین نیز  همین سیستم را باز تعریف کردیم. و با ایجاد دانشکده های متناظر با بخش های مختلف سعی کردیم، پاسخگوی نیازهای بخش های مختلف دفاعی کشور باشیم.

 استاندار بوشهر افزود: ما  در حوزه آموزش و پژوهش  دانشگاه های متعددی داریم که متولی کارهای علمی و فناوری هستند و این دانشگاه هم باید با خود تعامل سازنده داشته باشند هم با سازمانها و بخشهای صنعتی.

ایشان تاکید کرد: هم افزایی دانشگاه ها و بخشهای صنعتی باید باعث رونق و پیشرفت شهر و استان بوشهر شود. و سال دیگر که این برنامه را داشتیم شاهد شاخص های بهتری در حوزه تعامل دانشگاه و صنعت باشیم.

پایان بخش این نشست تجلیل از پژوهشگران برتر استان در سال 1400 بود.

لیست اسامی برگزیدگان هفته پژوهش و فناوری سال 1400

1- پژوهشگر برتر حوزه علوم انسانی و هنر: جناب آقای دکتر رسول بلاوی

رشته: زبان و ادبیات عربی

تخصص: ادبیات معاصر  عربی - نقد ادبی - نظریه‌ها و مکاتب ادبی- سال 1399 دریافت نشان مرجعیت علمی در حوزۀ ادبیات معاصر عربی کشور

2- پژوهشگر برتر حوزه فنی و مهندسی: جناب آقای دکتر رضا آذین

رشته: مهندسی نفت

تخصص: مهندسی مخازن هیدروکربنی - ازدیاد برداشت نفت و گاز- مدیریت کربن – مجری کلان پروژه نوروز

3- پژوهشگر برتر حوزه کشاورزی و منابع طبیعی: سرکار خانم دکتر طیبه طباطبایی

رشته: محیط زیست

تخصص: آب و فاضلاب -آلودگی هوا -  ارزیابی ریسک بهداشتی آلاینده ها

4- پژوهشگر برتر حوزه علوم پایه: جناب آقای دکتر سعید طهماسبی

رشته: آمار

تخصص: آمار و نظریه اطلاعات - کاربرد آمار و شاخص های انتروپی در ارزیابی های زیست محیطی خلیج فارس - کاربرد آمار در پردازش تصاویر

5- پژوهشگر برتر حوزه علوم پزشکی: جناب آقای دکتر محمدجواد موسوی

رشته: ایمونولوژی پزشکی

تخصص: ایمونولوژی بالینی و مولکولی و اختصاصا: ایمونولوژی بیماری های روماتولوژیک و انواع آرتریت

6- پژوهشگر برتر دستگاه های اجرایی: جناب آقای دکتر مسلم شریفی‌نیا

رشته: زیست شناسی دریا

تخصص: اکولوژی دریا و آبزی پروری

فناور برتر: جناب آقای مهندس علی بازیار

مدیر عامل شرکت: فناور ویرا بازیرا دشتستان

اعضای هیات علمی برتر در ارتباط با صنعت و جامعه استان:

1- عضو هیات علمی برتر در ارتباط با صنعت و جامعه از حوزه فنی و مهندسی:  جناب آقای دکتر حبیب رستمی

مشارکت در انجام 7 طرح برون دانشگاهی (شامل 3 طرح ملی) با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار

2- عضو هبات علمی برتر در ارتباط با صنعت و جامعه از حوزه علوم انسانی و هنر:  جناب آقای دکتر پرویز حاجیانی

مشارکت در انجام 3 طرح برون دانشگاهی با بیش از 320 میلیون تومان اعتبار

واحدهای تحقیق و توسعه برتر استان:

1- شرکت پتروشیمی مبین

2- شرکت ارکان شیمی

دستگاه‌های برتر حامی پژوهش و فناوری استان:

1-اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر

کارفرمای 25  قرارداد پژوهش و فناوری با مبلغ بیش از یک میلیارد و 550 میلیون تومان

2- نیروی انتظامی استان بوشهر

کارفرمای 40  قرارداد پژوهش و فناوری با مبلغ بیش از 780 میلیون تومان

شناسه خبر : 1157
تاریخ : 1400/9/18 10:02:53
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/k6ac5w
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.