گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
در نشست خبری مطرح شد؛
جهش 2440 میلیارد تومانی تسهیلات برای احیای واحدهای صنعتی و معدنی در دولت سیزدهم
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اعلام کرد: تامین مالی یکی از چالش‌های اصلی پیش روی واحدهای صنعتی و معدنی است. در راستای حل این مشکل، اقدامات موثری در دولت سیزدهم انجام شده است. در مجموع، 2440 میلیارد تومان تسهیلات در قالب‌های مختلف به این واحدها اختصاص یافته است.

مهدی صفوی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در  نشست خبری یکشنبه های پاسخگویی مسئولین به مناسبت گرامیداشت روز ملی اصناف و آغاز دهه تولید و تجارت اظهارات داشت: با توجه به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری (( جهش تولید با مشارکت مردم )) ، اصناف پرتلاش و زحمتکش همگام با نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش مهمی دراین زمینه  بعهده داشته که این مهم  با حمایت و همراهی بیشتر دستگاههای اجرایی مرتبط محقق می شود .

مهدی صفوی گفت: تلاش آنها برای سرعت‌دهی در صدور پروانه‌های الکترونیکی منجر به صدور 750 جواز تاسیس و 143 پروانه بهره‌برداری صنعتی شده است که سبب اشتغال 2,612 نفر شده و سرمایه‌گذاری 9 هزار 410 میلیارد تومان در دولت سیزدهم انجام شده است.

ایشان همچنین به برنامه‌های دولت سیزدهم برای احیای واحدهای صنعتی راکد اشاره کرد و گفت: با هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، 41 واحد صنعتی راکد احیا شده و 335 نفر اشتغالزایی شده است. همچنین، تنوع محصولات صنعتی در استان بوشهر افزایش یافته و در برخی بخش‌ها مزیت رقابتی ایجاد شده است، به عنوان مثال تولید لوازم خانگی.

صفوی همچنین اعلام کرد : دو واحد آهکی در استان بوشهر افتتاح شده که 100% محصولات تولیدی آنها به خارج از کشور صادر می‌شود. این امر گامی در جهت جلوگیری از خام‌فروشی و رونق صادرات غیرنفتی است که افتتاح این واحدها باعث شده تا سرمایه‌گذاران جدیدی به این حوزه جذب شوند.

استفاده از ظرفیت مراکز علمی برای توسعه واحدهای صنعتی

صفوی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌هایی بین اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت و مراکز علمی و دانشگاه‌ها منعقد شده است که هدف از این تفاهم‌نامه‌ها استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها برای رشد و توسعه واحدهای صنعتی استان است.

اقدامات در حوزه معدن

مدیر کل صمت تصریح کرد: 7 فقره پروانه بهره‌برداری معدنی صادر شده که 22 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 54 نفر اشتغالزایی به همراه داشته است و 9 واحد معدنی راکد نیز احیا شده که 56 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

ایشان تاکید کرد: معافیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن در نظر گرفته شده است که توانستیم از این فرصت استفاده کنیم و 32 دستگاه معدنی با ارز دولتی و قیمت‌های ارزان وارد کنیم که این اقدامات باعث افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران در بخش معدن شده است.

مدیرکل صمت استان بوشهر، از جایگاه ممتاز این استان در صادرات غیرنفتی خبر دادند. ایشان با اشاره به آمار 33 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم، بوشهر را در زمره استان‌های برتر در این حوزه دانستند. این امر موجب تراز تجاری مثبت برای استان نیز شده است.

جناب آقای صفوی در ادامه به جهش چشمگیر صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی در استان اشاره کردند. طی سه سال گذشته، 1600 کارت بازرگانی جدید صادر و 1000 کارت نیز تمدید شده است. این آمار نشان‌دهنده افزایش تمایل به فعالیت در حوزه تجارت خارجی و عزم راسخ مسئولان برای حمایت از بخش بازرگانی است.

پذیرش هیئت‌های تجاری خارجی و اعزام بازرگانان بوشهری

برگزاری رویدادهای مهمی مانند پذیرش هیئت‌های تجاری خارجی، گامی دیگر در راستای توسعه بازارهای صادراتی برای محصولات تولیدی استان بوشهر بوده است. در این راستا، سه سفر به منظور معرفی و بازاریابی محصولات استان به کشورهای مختلف انجام شده است.

یکی از ماموریت‌های کلیدی در حوزه اصناف، صدور پروانه کسب برای واحدهای صنفی است. در این راستا، 28 هزار و 800 فقره پروانه کسب از طریق اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی صادر شده است. این امر به ساماندهی فعالیت‌های صنفی و حمایت از حقوق صاحبان کسب و کار کمک شایانی خواهد کرد.

یکی از معضلات دیرینه استان بوشهر، فقدان انجمن پخش کالا بود. این موضوع خللی در توزیع و تامین کالاهای استان ایجاد می‌کرد. خوشبختانه در دولت سیزدهم، با تشکیل انجمن پخش کالا، گامی مهم در جهت رفع این مشکل برداشته شد. این انجمن به ساماندهی و نظارت بر فعالیت‌های پخش کالا در استان می‌پردازد و نقش موثری در تامین نیازهای بازار و تسهیل دسترسی مردم به کالاهای مختلف خواهد داشت.

حمایت مالی گسترده از واحدهای صنعتی و معدنی

تامین مالی یکی از چالش‌های اصلی پیش روی واحدهای صنعتی و معدنی است. در راستای حل این مشکل، اقدامات موثری در دولت سیزدهم انجام شده است. در مجموع، 2440 میلیارد تومان تسهیلات در قالب‌های مختلف به این واحدها اختصاص یافته است. این تسهیلات شامل موارد زیر است:

تسهیلات رونق تولید: 200 واحد، 855 میلیارد تومان

تسهیلات تبصره 18: 42 واحد، 402 میلیارد تومان

تسهیلات تبصره 16: 460 واحد، 89 میلیارد تومان

تسهیلات واحدهای راکد و طرح‌های نیمه‌تمام: 4 مورد، 15 میلیارد تومان

تسهیلات ابلاغی در سفر ریاست جمهور: 27 مورد، 1087 میلیارد تومان

این حمایت‌های مالی نقش کلیدی در رونق فعالیت‌های تولیدی، ایجاد اشتغال و ارتقای سطح معیشت مردم داشت.

شناسه خبر : 15868
تاریخ : 1403/4/3 14:15:09
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/6CVzdl
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #مدیرکل صنعت، معدن و تجارت #تسهیلات #مهدی صفوی #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.