آخرین اخبار
حق کمیسیون مشاورین املاک چگونه محاسبه می‏‌شود؟ (ابلاغیه سال ۱۴۰۰)
حق کمیسیون مشاورین املاک مثل دستمزد سایر مشاغل در تمام معاملات ملکی پرداخت می‌شود. با توجه به بازار املاک، این مبلغ بر اساس مصوبه صنف برای هر معامله بر اساس فاکتورهای خاصی محاسبه می‌شود. مشاورین املاک موظفند، بر اساس تعرفه‌ای که هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک شهرشان ابلاغ می‏‌شود، از طرفین معامله کارمزد بگیرند. فرمول محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک چیست؟ بعد از خرید و فروش ملک یا اجاره ملک این کمسیون چگونه محاسبه می‌شود؟

مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که برخی از مشاورین املاک حق کمیسیون خود را بر اساس تعرفه رسمی اعلام شده اخذ نمی‌کنند و در مورد نحوه محاسبه آن توضیح به مراجعه کنندگان نمی‌دهند. در مهر ماه ۹۹ قانون جدیدی برای دریافت این پول از طرفین معامله گرفته شد. بر این اساس تمام قراردادها مشمول پرداخت حق کمیسیونی معادل ۵/ ۰ درصد ارزش معاملاتی ملک شده‌اند که ۲۵/ ۰ درصد از این میزان را خریدار و ۲۵/ ۰ درصد را فروشنده باید به مشاور املاک پرداخت کند.

در این مطلب فرمول محاسبه حق کمیسیون املاک در خرید، فروش، رهن و اجاره ملک را برای شما شرح می‌دهیم تا کاملا با نحوه محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک آشنا شوید.

 

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای خرید و فروش ملک

تعرفه کمیسیون مشاورین املاک هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک تعیین می‌گردد. در سال ۹۹ حق کمیسیون فروش و خرید ملک در شهر تهران به شرح زیر حساب می‌شود که این تعرفه برای تمامی املاک تجاری، اداری و مسکونی یکسان است.

بر این اساس در تازه‌ترین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک تهران، نرخ خدمات کارمزد دریافتی برای مبایعه‌نامه‌ها تک‌نرخی و به نوعی ساده‌سازی شده است. بر این اساس تمام قراردادها مشمول پرداخت حق کمیسیونی معادل ۵/ ۰ درصد ارزش معاملاتی ملک شده‌اند که ۲۵/ ۰ درصد از این میزان را خریدار و ۲۵/ ۰ درصد را فروشنده باید به مشاور املاک پرداخت کند.

به حق کمیسیون محاسبه شده، مالیات بر ارزش افزوده نیز تعلق می‌گیرد که وظیفه پرداخت آن نیز بر دوش خریدار و فروشنده است (مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۹ برابر با ۹ درصد است).

فرض کنید ملکی به مبلغ ۱ میلیارد تومان فروخته می‏‌شود. حق کمیسیون مشاور املاک شامل ۰.۲۵ درصد ارزش ملک و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از هر یک از طرفین قرارداد است.

 

ارزش ملک فروخته شده ضربدر ۰.۲۵ درصد تومان   ۲,۵۰۰,۰۰۰ =۰.۰۰۲۵ * ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات  تومان           ۲۲۵,۰۰۰ = ۰.۰۹ * ۲,۵۰۰,۰۰۰
جمع حق کمیسیون و مالیات تومان  ۲,۷۲۵,۰۰۰ = ۲۲۵,۰۰۰  +  ۲,۵۰۰,۰۰۰
سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه املاک تومان  ۲,۷۲۵,۰۰

 

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای اجاره ملک

مشاورین املاک مجاز هستند برای قراردادهای اجاره ملک، ۲۵ درصد از مبلغ اجاره بها ماهیانه را به عنوان حق کمیسیون اخذ کنند. یعنی اگر در قرارداد هیچ مبلغی به عنوان رهن یا پول پیش نوشته نشود و موجر تنها در ازای دریافت اجاره بها ماهیانه ملک خود را در اختیار مستاجر بگذارد.

مثلا اگر مبلغ اجاره بها ماهیانه ملکی ۲ میلیون تومان باشد، حق کمیسیون بنگاه املاک برای این قرارداده به شکل زیر محاسبه می‏‌شود:

 

مبلغ اجاره ضربدر ۲۵ درصد تومان  ۵۰۰,۰۰۰ = ۰.۲۵ * ۲,۰۰۰,۰۰۰
حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات تومان  ۴۵,۰۰۰ = ۰.۰۹ * ۵۰۰,۰۰۰
جمع حق کمیسیون با مالیات  تومان  ۵۴۵,۰۰۰ = ۴۵,۰۰۰ + ۵۰۰,۰۰۰
سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه املاک تومان  ۵۴۵,۰۰۰

                                                                  

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای رهن ملک

در قراردادهای رهن کامل ابتدا باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرد؛ به این صورت که هر یک میلیون تومان رهن در ۳۰ ضرب می‌شود. سپس ۲۵ درصد عدد به دست آمده و ۹ درصد مالیات آن به عنوان حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت می‌‏شود.

به طور مثال اگر مبلغ رهن کامل ملکی ۷۰ میلیون تومان باشد، حق کمیسیون بنگاه املاک به شکل زیر محاسبه می‏شود:

 

تبدیل رهن به اجاره تومان  ۲,۱۰۰,۰۰۰ = ۳۰,۰۰۰ * ۷۰
مبلغ اجاره ضربدر ۲۵ درصد تومان   ۵۲۵,۰۰۰ = ۰.۲۵ * ۲,۱۰۰,۰۰۰
حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات تومان   ۴۷,۲۵۰ = ۰.۰۹ * ۵۲۵,۰۰۰
جمع حق کمیسیون با مالیات تومان  ۵۷۲,۲۵۰ = ۴۷,۲۵۰ + ۵۲۵,۰۰۰
سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه   تومان  ۵۷۲,۲۵۰

 

 

 

شناسه خبر : 841
تاریخ : 1400/6/15 06:16:31
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/CUR090
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.