آخرین اخبار
رسانه و نارسانه
امید آن داریم، مجموعه های مستقر در امور اطلاع رسانی به مسیر رسانه بودن گرایش پیدا کنند و همواره در مقابل نارسانه ها موضع گرفته و موجبات پایان یافتن سیطره ایشان را فراهم نمایند.

به نام مقام متعال

افراد بسیاری از ویژگی انتقال اطلاعات و هدایت هدفمند آن به افراد گوناگون برخوردار هستند. اما در فرآیند امتیاز دهی، مجموعه برخی از این افراد "رسانه" و عده ای "نا رسانه" نامیده می شوند، برای روشن شدن مفهوم این تفاوت برخی نکات را بایستی مدنظر قرار دهیم. بعنوان مثال مطلبی بین دو مجموعه با دیدگاههای متفاوت قرار گرفته است.  مجموعه ای که مطلب را بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و جانبه گرایی نشر می دهند رسانه نامیده می شود و برعكس، مجموعه ای كه بواسطه برخی امور خارج از عرف مطلب را در مورد دخل و تصرف قرار می دهند، نارسانه نامیده می‌شوند.

برخی از مواردی كه بر وجود رسانه دلالت کامل و وافر دارند؛ شامل اخلاق حرفه ای، وجدان کاری، اصالت، تعهد، اعتبار  و در نظر گرفتن منافع جمعی می باشند، بنابراین در بهبود فضای نشر و توزیع اخبار  از  تا ثیر بسزایی برخوردار می باشند.

عوامل بروز نارسانه های متداول عبارتند از:  در نظر گرفتن منافع شخصی، وابستگی مالی و جایگاهی، عدم برخورداری از تعهد کاری و مهم تر از همه فساد رسانه ای  که همگی مانع عبور جریان صحیح رسانه ای در سطح جامعه می باشند.

بطور کلی تفاوت بین رسانه و نا رسانه در ساختمان  آن ها نهفته است رسانه ها به دور هسته تعهد کاری در چرخشند، آن دسته  كه از این هسته دور هستند تحت اثر نیروی جاذبه مالی و جایگاهی قرار می گیرند، همچنین نارسانه ها كه در لایه‌های پایین تری از رسانه ها هستند  که همواره جامعه آنها را دفع می‌كنند، بنابراین  به راحتی می توانند از قید تعهد کاری فرار كنند. امید آن داریم، مجموعه های مستقر در امور اطلاع رسانی به مسیر رسانه بودن گرایش پیدا کنند و همواره در مقابل نارسانه ها موضع گرفته و موجبات پایان یافتن سیطره ایشان را فراهم نمایند.

 

مهران سلطانی نژاد

مدیر مسئول

شناسه خبر : 133
تاریخ : 1399/8/23 16:19:50
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/I1V6Kj
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.