آخرین اخبار
سنگستان: عقاید و رسوم عامه مردم بوشهر به انضمام: لغات، امثال، اصطلاحات و ...
نویسنده در "سنگستان "تلاش کرده شرحی از فرهنگ و رسوم، آداب و سنن و باورهای مردم بوشهر از زمان‌های بسیار قدیم، تا سال 1357ش به دست دهد .جلد اول این مجموعه از سه بخش موضوعی و هفده فصل تشکیل شده است . پانزده فصل نخست در بخش اول آمده که شامل آداب و سنن و فرهنگ عامیانه است .مباحث این بخش عبارت‌اند از1 : بوشهر در نگاه نخست، ویژگی‌های گفتاری، تلفظ ذال به جای دال، پیروزی مسلمین عرب، تحلیلی در باب پیدایی امثال، 2 بزم عروسی :خیام خوانی، یزله و یزله‌گری، بیت‌خوانی در عروسی، 3 مراسم باران خواهی، مراسم ساروج کوبی، خرمن کشی، گارا، 4 قدم‌گاه، 5 معالجه بیماران :مهره‌ها، دعای آبستنی زن، دعای گوسفند گم گشته، درمان سرماخوردگی گوسفند، درمان مارگزیدگی، درمان جا به جا شدن لگن خاصره، بیماری حالت...،

6 عزایم نشینی، نعل داغ کردن و کله قوچ، لاپوک مزه، تابه گرمک، تفکه دادن، 7 نام‌گذاری فرزندان، مراسم جشن تولد پیامبر (ص) و ائمه، نیمه براتی، 8 نفرین، دشنام، سوگند، 9 ماه‌های قمری و نام‌گذاری آنها، ماه‌های خورشیدی، جهات چهارگانه، نام بیماری‌ها، 10 عید تهلو، شروه، رئیس و اوسا، دروازه و بندر، 11 انواع زمین، انواع دیوار، انواع بادهای محلی، 12 داشته و داده‌های نخل و اصطلاحات مربوط به آن، 13 ابزار و اصطلاحات برزیگری چهاب‌داری، 14 انواع ماهی‌ها و نام‌گذاری آنها، صیادان ساحل‌نشین، ابزار و اصطلاحات صید ماهی، اصطلاحات نگهداری کشتی، 15 موضوعات متفرقه :بگو مگوی عروس و مادرشوهر، مهر برادری، برادر مادری، عهد دقیانوس، سال سفیدو، ناله بازیار، پیدایش میمون و ... در بخش دوم واژه‌ها و ترکیبات بوشهری با آوانگاری لاتین و شرح و معنی، به ترتیب الفبایی فراهم آمده است .در بخش سوم مجموعه‌ای از امثال و حکم و اصطلاحات و عبارات رایج بوشهری با آوانگاری لاتین و شرح و معنی، به ترتیب الفبایی درج شده است .

مؤلف:

 عبدالحسین احمدی‌ریشهری

شناسه خبر : 241
تاریخ : 1399/11/11 08:17:26
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/hFtNyV
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.