گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
سوئد هم آماده می شود
یدالله کریمی پور دیروز برای نخستین بار در تاریخ، دو بمب افکن اتمی B.1B لنسر آمریکا در سوئد فرود آمدند.

لنسرها قرار است در مانور مشترک نیروی هوایی و ارتش سوئد با نیروی ضربت این بمب افکن ها هماهنگ شوند. این در حالی است که سوئد هنوز به دلیل مخالفت ترکیه و مجارستان به عضویت ناتو در نیامده است. ولی هیچ گمانی نبوده که مخالفت این دو هیچ تاثیری در عزم غرب برای پیوستن عملی استکهلم به ناتو نخواهد داشت.

 سهل است که اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد پیشاپیش با استقرار نیروهای ناتو و بلکه اتمی ایالات متحده موافقت کرده بود. وی حتی به روشنی و بی هیچ ملاحظه و پرده پوشی این اقدام را پیامی روشن به روسیه در برابر اقداماتش اعلام کرد. ولی چرا سوئد تا این حد برای طرح و برنامه های ژئواستراتژیک ناتو مهم است؟

۱- اشراف بر تنگه ها

سوئد بر بخش شمالی دو تنگه فوق‌العاده استراتژیک کاتگات و اسکارژاک دارای اشراف جغرافیایی است. این تنگه ها کنترل ورود-خروج بالتیک را در دست دارند. آمد و شد و تجارت دریایی روسیه اروپایی وابسته به آزادی عمل در بالتیک است و بدون آن خفه خواهد شد. 

به همین دلیل دهانه های بالتیک پس از تنگه های منتهی به اقیانوس منجمد شمالی، پر حجم ترین سازه های ردیابی، کنترل و رصد های دقیق را پیرامونش جای داده است

۲- شمالگان

با پیوستن سوئد به ناتو، محور شمالگانی این برترین سازمان جنگی تاریخ، تکمیل می شود. بدین ترتیب سازه ناتو در مقیاس ژئواستراتژیک از طریق کانادا، دانمارک (وگرینلند)، ایسلند، نروژ، آمریکا، فنلاند (فضای نزدیک) و سوئد، در کار رصد فضای چیره بر قطب شمال، به عنوان متراکم ترین منطقه نظامی جهان تکمیل خواهد شد. می دانید که در هر جنگ احتمالی هسته ای، اشراف بر فضای اقیانوس منجمد شمالی مهمترین مسئولیت به شمار می رود. سوئد، نروژ و فنلاند، با اشراف بر دماغه شمالی و باختر کمان هسته ای روسیه که آمریکای شمالی را در هدف دارند، برترین موقعیت جغرافیایی را در اختیار دارد. این موقعیتی نیست که ناتو به خاطر مخالفت ترکیه از آن چشم پوشی کند. 

شگفت آن که سوئد پس از ۸۲ سال بیطرفی ستودنی، پیوستن به ناتو را در پیش گرفته است. به اغلب احتمال سوئد در ارزیابی اطلاعاتی خود، خطر روسیه را لمس کرده است.

شناسه خبر : 9059
تاریخ : 1402/4/2 12:11:07
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/JrBELl
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #سوئد #بمب افکن #لنسر #آمریکا #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.