گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه:
غربالگری برای کم‌کاری مادرزادی تیروئید تنها راه رسیدن به تشخیص زودهنگام نوزادان مبتلا است
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: غربالگری برای کم‌کاری نوزادی تیروئید تنها راه تشخیص به موقع نوزادان مبتلا به این بیماری است.

دکتر عصمت حیدری هم‌زمان با روز جهانی و هفته اطلاع‌رسانی تیروئید مصادف با ۵ الی ۱۱ خردادماه بیان کرد:  در برنامه غربالگری ملی ایران، نمونه خون از پاشنه پای نوزاد در روز ۳ الی ۵ بعد از تولد انجام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: تیروئید بزرگ‌ترین غده درون ریز بدن است و عملکرد آن بر بسیاری از غدد دیگر مؤثر است، هرگونه اختلال در عملکرد غده تیروئید و یا اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئیدی در کارکرد بدن اختلال ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اهمیت درمان به‌موقع و تداوم درمان کم‌کاری مادرزادی غده تیروئید که لزوم پی گیری مستمر این بیماران را ایجاب می‌کند، گزارش‌هایی حتی از کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد که مؤید کوتاهی در درمان و مراقبت نوزادان و کودکان مبتلابه کم‌کاری مادرزادی غده تیروئید است که نتیجه آن کاهش بهره هوشی و درجات مختلف عقب‌ماندگی ذهنی به‌ویژه در دوران نوجوانی و جوانی است.

 دکتر حیدری تأکید کرد: کم‌کاری مادرزادی تیروئید ۹۵ درصد موارد در بدو تولد، بدون علامت است و به ندرت با علائمی از قبیل، ورم اطراف چشم، خواب‌آلودگی، زبان بزرگ و زردی طولانی خود را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: به‌منظور پیشگیری از بروز هرگونه اختلال و تأخیر در درمان صحیح این بیماران، ۸٫ مرکز غربالگری در سطح شهرستان گناوه وجود دارد که ضمن انجام نمونه‌گیری از پاشنه پا برای نوزادان ۳٫ تا ۵٫ روز کار آموزش والدین در جهت چگونگی مراقبت و پیگیری درمان فرزندانشان را نیز بر عهده‌دارند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه تأکید کرد: با شروع برنامه غربالگری کم‌کاری مادر زادی تیروئید نوزادان که منجر به شناخت زودرس مبتلایان در روزهای اول بعد از تولد و بلافاصله شروع درمان آن‌ها می‌گردد، عقب‌ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری تحت کنترل درآمده است.

شناسه خبر : 15568
تاریخ : 1403/3/8 18:05:53
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/dRA25P
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #تیروئید #بهداشت #درمان #غربالگری #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.